Advertisement

Annons

FYI! Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer for Windows XP

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter juh helt underbart... Jag körde nå skit som hette dpMagic ett tag men den var så långsam att det inte lönade sig att köra den.

Återstår att se om den funkar på CR2-filerna från 20D oxå... *håller tummarna*
 
Två tummar upp!

denna produkt fungerar väldigt bra för vad den är, den ger ytterligare ett alternativ och frihet att snabbt få en översikt och organisera raw filer direkt i t.ex. My Pictures i WinXP.

Jag körde tidigare på beta versionen av Raw Thumbnails & Viewer, men v1.0 har flera förbättringar och är klart värd att prova - den är ju gratis!

Det fina med denna produkt är nu också att man har Microsofts stöd för dessa raw format vilket torde garantera bättre arkivering/livslängd.
 
Idag har produkten stöd för:

Vendor File Extension Camera Models
Canon TIF EOS 1D, EOS 1Ds
CRW EOS D30, D60, 10D, Digital Rebel, various PowerShot models
CR2 EOS 20D, 1D Mark II, 1Ds Mark II, Digital Rebel XT
Nikon NEF Nikon D-series digital SLRs and various Coolpix models
Kodak DCR Kodak DCS camera models
Olympus ORF Olympus E-series camera models
Fuji RAF Fuji S-series camera models
 
BRA

- Du ser RAW-filerna som tumnaglar direkt i utforskaren.

-Du ser (när du håller musmarkören över tumnageln) info om
Dimension (pixlar)
Datum
Kameramodell
Slutartid
Bländare
ISO
Vitbalans
Objektiv (tex 17-40)
Använd brännvidd (tex 23mm) osv

- Du kan ställa in att visa bilderna i Microsoft RAW Image Viewer, som programet heter.
men du kan även välja vilket program som skall öppnas om du vill editera bilden (tex Photoshop)


Programmet supporterar följande bildtyper:

- Canon EOS RAW images (.crw, .cr2, .tif)
- Nikon Electronic Format images (.nef)
- Bitmap images (.bmp)
- JPEG images (.jpg, .jpe, .jpeg)
- Windows Metafile images (.wmf)
- Tagged Image File Format images (.tif, .tiff)
- Graphics Interchange Format images (.gif)
- Portable Network Graphics images (.png)


Idag support för nedanstående kameramodeler:

- Canon EOS 1D
- Canon EOS 1Ds
- Canon EOS 1D Mark II
- Canon EOS 1Ds Mark II
- Canon EOS D30
- Canon EOS D60
- Canon EOS 10D
- Canon EOS 20D
- Canon EOS Digital Rebel (300D)
- Canon EOS Digital Rebel XT
- Canon Powershot G2
- Canon Powershot G3
- Canon Powershot G5
- Canon Powershot G6
- Canon Powershot Pro1
- Canon Powershot s30
- Canon Powershot s50
- Canon Powershot s70


- Nikon D1
- Nikon D1x
- Nikon D2H
- Nikon D2x
- Nikon D70
- Nikon D100
- Nikon Coolpix 8800
- Nikon Coolpix 5700

Andra modeller kan fungera men de ovan är de som Microsoft testat.
 
Krävs att man har Windows Säkerhetspaket 2 installerat på datorn.


Har tidigare försökt intallera SP-2 men då fick jag bekymmer med den egna brandväggen och antivirusprogram. Blev någon konflikt!


MVH Robert
 
om du installerar sp2 men stänger av microsofts firewall i "security center" via control panel så borde det funka.

vidare så borde alla moderna/uppdaterade anti-virus program ha fixat potentialla problem med winxp sp2.
 
Jag får ta en resa in till Norton. Återkommer om jag springer på problem. MVH Robert
 
Funkar grymt bra! O snabb oxo! Nästan så man kan sluta skjuta RAW+JPEG o bara köra RAW!

Bra jobbat Big Bill :)

// Lazze
 
Installerade detta igår och idag har jag problem med att vissa av mina tiff-bilder är skrivskyddade, hjälper inte att ändra status/egenskap på dom.
Går inte att radera i filhanteraren eller att spara i Photoshop CS

Kan det bero på denna programvaran?
Någon annan som råkat ut för samma eller liknande?
 
hasse lundberg skrev:
Installerade detta igår och idag har jag problem med att vissa av mina tiff-bilder är skrivskyddade, hjälper inte att ändra status/egenskap på dom.
Går inte att radera i filhanteraren eller att spara i Photoshop CS

Kan det bero på denna programvaran?
Någon annan som råkat ut för samma eller liknande?

Jag fick också en hel radda med besvärliga fel. Både Capture One och PS började krångla. I Ps fick jag samma fel som dig plus att Photokit Sharpener slutade att fungera. Dessutom ville inte PS öppna senast använda filer.

Jag har prövat att installera om både PS och PK sharpener utan att få ngn ordning på problemen.
Nu tar jag och installerar om hela datorn istället, så är jag säkert på att den är sschysst från start....å INTE kommer jag att installera om detta program igen....


/C
 
Ett tips är att skapa en återställningspunkt innan ni installerar ngt så är det enkelt att gå tillbaka om det krånglar.

/Johan
 
Catherine, vilken version av PS och Capture One kör du på? Jag har inte upplevt några problem med ett enda mjukvara efter sp2 installation på alla 3 av mina winxp maskiner.

har du provat att köra en eller två disk frags?

jag vet inte bakgrunden/detaljerna kring din PC, men det kan nog vara lönt att reinstallera OSet, och jag skulle allvarligt talat starkt rekommendera att installera sp2 direkt efter det, och till sist installera PS, Capture One osv.

om du använder windows så rekommendar jag starkt att också använda sp2. det ger dig en klart bättre säkerhetsnivå för en dator som är uppkopplad till internet. läs t.ex. http://www.microsoft.com/athome/security/update/sp2.mspx

vidare så är windows xp sp2 MSs baseline så vill du ta fördel av nya produkter, t.ex. IE7 så använd med fördel sp2.

till sist så rekommenderar jag att du kör en automated windows update när du är klar med reinstallationen för att säkerhetsställa att du har de senaste uppdateringarna.
 
patotts skrev:
Catherine, vilken version av PS och Capture One kör du på? Jag har inte upplevt några problem med ett enda mjukvara efter sp2 installation på alla 3 av mina winxp maskiner.

har du provat att köra en eller två disk frags?

jag vet inte bakgrunden/detaljerna kring din PC, men det kan nog vara lönt att reinstallera OSet, och jag skulle allvarligt talat starkt rekommendera att installera sp2 direkt efter det, och till sist installera PS, Capture One osv.

om du använder windows så rekommendar jag starkt att också använda sp2. det ger dig en klart bättre säkerhetsnivå för en dator som är uppkopplad till internet. läs t.ex. http://www.microsoft.com/athome/security/update/sp2.mspx

vidare så är windows xp sp2 MSs baseline så vill du ta fördel av nya produkter, t.ex. IE7 så använd med fördel sp2.

till sist så rekommenderar jag att du kör en automated windows update när du är klar med reinstallationen för att säkerhetsställa att du har de senaste uppdateringarna.

Jag kör PS CS2 och C1 3.6 på min maskin.
Angående OS´et så har jag Win XP med sp2.

Jag har ärligt talat inte testat att köra ngn disk frag, lessnade och tänkte att det går lika fort att installera om maskinen eftersom jag har XP på en separat disk. Felsöka är bland det tristaste jag vet :)

Win Update är självklart :)


/C
 
pentax?

Finns det något sätt att få till den för istds?
Installerade skräpet men det gav ingen skillnad...
Ska man trycka ingånget det på ngt sätt utöver installationen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.