Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funktionen "Automatisk toning"...?

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
I det här fallet har jag en bild tagen på en fjäril. Luset kom dels ifrån taket typ växthus och dels från ringblixten på kameran. Den första bilden visar hur det faktiskt kändes när det gäller ljuset. När man sen använder funktionen "Automatisk toning" i CS5 så blir resultatet helt olikt, som synes på bild 2. Det är lätt att välja att använda den i stället för att "diset" försvinner och det blir starkare färger. Bilden känns ofta skarpare också. Ofta blir det dock lite för mycket av det goda och jag vill kunna sänka effekten lite.

Nu till min fundering och undran. Vad är det egentligen som ställs in, eftersom begreppet "toning" inte finns med som manuell inställning? Om jag vill ställa in bilden åt det hållet men inte lika mycket, vad är det jag ska öka och/eller minska?

MVH
Jacob Boman
 

Bilagor

  • IMG_4484.jpg
    IMG_4484.jpg
    89.7 KB · Visningar: 430
För att göra samma sak men mildare kan du göra en kopia av lagret, lägga på effekten på det nya lagret och sedan minska detta lagers opacitet (eller målar med någon lagom gråton i en lagermask i de delar av bilden där du tycker att effekten blev för stark).

Alternativt gör du effekten direkt på bilden och går sedan in under Edit>Fade och minskar effekten med slidern. Ifall det bara är delar av bilden som påverkats för mycket av effekten kan du måla med History Brush Tool (satt till lagom opacitet) i de delarna.

Det senare alternativet låter dig inte göra något åt ändringen senare i arbetsflödet. Lager och lagermasker är mycket bra att förstå sig på även om det finns lättare sätt som passar fint för snabba småförändringar.
 
Okej, tack det ger mig ett bra alternativ för att lösa problemet. Jag vet dock inte var jag hittar verktyget "History Brush Tool " du nämner men det går väl att Googla fram. Dock återstår att förstå vad den ställer in och hur man gör likadant manuellt....

Tack för dina tips!

Jacob
 
Okej, tack det ger mig ett bra alternativ för att lösa problemet. Jag vet dock inte var jag hittar verktyget "History Brush Tool " du nämner men det går väl att Googla fram. Dock återstår att förstå vad den ställer in och hur man gör likadant manuellt....

Tack för dina tips!

Jacob
Det kanske heter "ångrapensel" eller något sådant i svensk version av programmet.
 
Nu till min fundering och undran. Vad är det egentligen som ställs in, eftersom begreppet "toning" inte finns med som manuell inställning? Om jag vill ställa in bilden åt det hållet men inte lika mycket, vad är det jag ska öka och/eller minska?

Kommandona "Automatisk toning", "Autokontrast" och "Automatisk färg" är alla olika varianter av "Nivåer". Automatisk toning förbättrar kontrasten per kanal för att maximera tonomfånget i varje kanal. Motsvarande inställningar till Nivåer finns under knappen "Alternativ..." (i bilden nedan har jag valt de inställningar som motsvarar "Automatisk färg").
 

Bilagor

  • Nivåer-Alternativ.gif
    Nivåer-Alternativ.gif
    12.5 KB · Visningar: 276
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.