Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Funkar IR Filter (Baklänges)
- Trådstartare Jago Svensson
- Start datum
Nekomy
Avslutat medlemskap
Sony F707 har även den near-IR funktion så man kan se i mörker. Men de har dragit ner den funktionen så att den är sämmre än vad den skulle kunna vara och detta beror på att man ibland i fullt dagsljus hat trott att man kan se igenom tighta kläder.Slas skrev:
Vi har en Sony DC-F717 på jobbet, den har inbyggd IRsändare. Låste in mig på toaletten (till mina arbetskamraters stora nöje) och testade att fota i mörkret, fungreade perfekt. Vet inte hur det är med större rum dock, men det borde ju fungera med IR-dioder utplacerade på strategiska platser i rummet..
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6188
Men med filter framför denna/dessa kameror kan man nog ta ganska bra IR bilder.
Nä, Infra-Rött ljus är det som kameran sänder ut. UV har jag för mig är skadligt för ögon och därför bör undvikas att ha i kameror. DV kamera och digital kameror har nära på samma teknik i sig och använder där med troligen savva teknik för nightshot.Lumalinus skrev:
dv-kameror brukar ju ha en "night-shot" funktion, och såvitt jag förstår det så skickar då kameran ut ultraviolett ljus som är osynligt för blotta ögat, men som registrerades av videokameran. Testade en gång i komplett mörker och det funkade bra. Vet inte om kamerans stillbildsfunktion kan utnyttja funktionen dock.
/Linus
arli
Aktiv medlem
Nekomy
Avslutat medlemskap
Hm. Har funderat på en sak sedan jag läste om Sony F707 och F717. På min Minolta A1 hör jag alltid ett mekaniskt ljud när den dår äver till det läge där man skall kunna fokusera i mörker och detta alltid samtidigt med att bilden blir svartvit. Skulle den på elektronisk väg förstärka bilden hade man nog inte hört ett mekaniskt ljud.
Då kom tanken "Tänk om Minolta har ett rörligt filter som kan dras bort", för då skulle ett mjukvaruhack kunna omvandla denna kamera till en lite roligare kamera
Hm, vi kanska skall skapa en ny IR tråd där man kan komma med förslag, tips och funderingar kring detta.
Då kom tanken "Tänk om Minolta har ett rörligt filter som kan dras bort", för då skulle ett mjukvaruhack kunna omvandla denna kamera till en lite roligare kamera
Hm, vi kanska skall skapa en ny IR tråd där man kan komma med förslag, tips och funderingar kring detta.
Damocles
Aktiv medlem
Det är detsamma för videokameror där Sony länge har lett utveckling av Night-Shot. Och detsamma gäller där, det är nu omöjligt att använda nigh-shot funktionen utan den även exponerar så det inte fungerar i dagsljus. Just p.g.a. benägenheten av folk att filma på typ badstränder. Dessutom finns mängder av sidor och filmer på nätet som berättar och visar hur du tar bort det ir-cutfilter som åker för när du slår på det.Sony F707 har även den near-IR funktion så man kan se i mörker. Men de har dragit ner den funktionen så att den är sämmre än vad den skulle kunna vara och detta beror på att man ibland i fullt dagsljus hat trott att man kan se igenom tighta kläder.
Sen är det ju också så att det finns en del baddräkter och annat som gör reklam för att släppa igenom ir-strålningen för att detta ska hjälpa på solbrännan. Om det gör det eller inte vet jag inte, men ja...
Jago Svensson
Aktiv medlem