Annons

Funkar gammal Speedlight SB-20 på D3000(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Kan jag använda min SB-20 på min Nikon D3000 i något läge?

Kontakterna ser ju likadana ut som på min F-801s den använts på.

/John

Jadå, den lär fungera, men inte ge samma automatik som nyare Nikonblixtar. Du kan alltid ställa in kameran maneullt (på något lämpligt, det står säker i handboken till blixten) och låta blixten dosera ljuset. På en en modern Nikonblixt sköter kameran den detaljen.

Brasklapp: jag har aldrig varit i närheten av en SB-20, men en snabb titt på webben stödde min tes ovan.

Per.

Jadå, den lär fungera, men inte ge samma automatik som nyare Nikonblixtar. Du kan alltid ställa in kameran maneullt (på något lämpligt, det står säker i handboken till blixten) och låta blixten dosera ljuset. På en en modern Nikonblixt sköter kameran den detaljen.

Brasklapp: jag har aldrig varit i närheten av en SB-20, men en snabb titt på webben stödde min tes ovan.

Per.

OK, Tack för svaret! Ska testa.

Har kört en SB26 på min D70 i flera år, men det är lite meck att få till bilderna. Man får prova sig fram i manuellt läge med inställningar på blixten och kameran för att få lagom exponering. Så länge man har tid på sig att ta några provbilder är det ok, men i höstas ledsnade jag på att inte ha automatik och skaffade en SB600, har inte ångrat det en sekund... :)

/magnus

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto