Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar, funkar inte...

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Läser ibland att vissa av Canons EOS modeller - främst de amerikanska ELAN-modellerna - inte kan använda en del piratobjektiv. Vad beror det på? Är det en begränsningen hos gluggarna i fråga? Eller ligger begränsningen hos kamerahuset?
Och framförallt finns det gluggar - märkes eller pirater - som inte fungerar med D60?

Hoppas någon kan svara utan att jag just nu kan ge exempel på "icke fungerande" kombination...

/Janne

Nja.. det är väl ett elakt rykte som har sin grund i att vissa sigmaobjektiv inte fungerade så bra på EOS 30, detta sägs vara åtgärdat av sigma nu, råkar man ut för något problem så lovar sigma att åtgärda detta kostnadsfritt.

Sen var det någon glugg som inte klarade att blända ner vid DOF'en..

Det kallas allmänt för internet cry-babies. Alltså sådana som inte råkat ut för det själv, men skriker i högan sky hur kasst det är.

Visst, lite dåligt är det ju, men som sagt, sigma har i varje fall lovat åtgärda alla gluggar som har problem. (Dvs. de som är sålda sen innan. Problematiken finns inte kvar på de gluggar som säljs nu, enl. Sigma)

Det är inte bara med Sigma objektiv man kan råka ut för kompabilitetsproblem. Jag har ett Tokina som behövde uppgraderas för att fungera med min eos 3. På Sigmas hemsida www.sigmaphoto.com under news så finns det en länk där man listar alla objektiv som behöver uppgraderas för att fungera med eos30. Om detta även gäller D60 vet jag inte.
Elakt rykte... ?

Intressant det här med att Sigma uppdaterar inkompatibla objektiv. Vet du vart man vänder sig?

jag har ett EX 105 Macro där skärpedjupskontrollen inte fungerar med min EOS 30.

Kanske ska förtydliga mig här lite vad jag menar med rykte. Man läser på många siter i USA att sigmas gluggar har kompabilitetsproblem med kameror, då skriks det ut i högan sky, men faktum är att om man läser på sigmas hemsida:

Recently Canon introduced a new model 35mm AF SLR camera, the Elan 7. This new camera incorporates some significant upgrading in technology (electronics, software, etc.). In order to be fully compatible with this new camera, lenses must have compatible new electronics and software.

Some Sigma lenses made before December 2000 will require upgrading in order to function properly with the Elan 7 camera. This modification is not necessary for Sigma HSM type lenses and most Sigma non-zoom type lenses. There may be no outward indication that the lens is not performing properly with the Elan 7 camera. Owners who believe their lens may require modification should contact Sigma's Service department for instructions on how to have their lens upgraded.

The lens should then be sent to Sigma’s Service Department, with a note describing that the lens will be used with the new camera. Sigma technicians will then perform the necessary upgrade. "

så ser man att det gäller Elan 7 och bara gluggar som är tillverkade före december 2000.

Tobias: jag har mailat sigma så vi får se om de svarar idag, det brukar ta en dag för dem att svara. Annars är det Expert som är generalagenter i Sverige.

Tack Jesper!
jag har själv mailat Expert och frågat (Anders inlägg med mer info kom in medans jag skrev min fråga till dig).

Expert fixar objektiven

Jag fick precis svar från Bernt Didrik på Expert (Sverigekontakten på Sigmas kontakt-sida), och det är bara att kontakta sin expertbutik så fixar de objektivuppdateringen.

Hyvens!

Enligt infon på Sigmas sida, som jag refererade till, skall uppdateringen vara gratis.

Nedan är vår korrespondenens, så är det fritt för var och en att tolka (Det kan ju kanske vara bra att ha nåt att hänvisa till när man väl står i butiken också).

Hej!
Jag läste på Sigmas hemsida att objektiv som är inkompatibla med Canon EOS
30 uppgraderas kostnadsfritt. Är det ni som sköter om detta i Sverige? Din
adress fick jag från Sigmas hemsida
(http://www.sigmaphoto.com/html/news/News.htm).

jag har ett Sigma EX 105 macro som inte är kompatibelt med
skärdedjupskontrollen på min EOS 30.

Hej Tobias,

Yes, det stämmer kontakta din Expert buttik så fixar
vi till detta.

Mvh
Bernt Didrik

ohls skrev:
och expertbutiken tar inget betalt för det eller?
Det skall dom inte göra.
Men det skadar inte ha numret till Bernt Didrik i fickan ifall de undrar.
Alla Expertbutiker känner inte till detta.

När jag skulle fixa mitt Sigmaobjektiv så var de väldigt misstänksamma mot att jag skulle få göra det gratis.

Det krävdes att jag fick ringa upp Experts huvudkontor på plats och låta dom tala med expediterna.

Det är inte alla Expertbutiker som är vad de heter. :)

När jag uppdaterade mitt 24mm verkade de också lite misstänksamma, men jag visade bara en utskrift på mailet jag hade fått så gick det bra.

Det enda negativa var att de hade slut på delar och var tvungna att beställa nya från Sigma, så det tog nog ungefär två månader att få det fixat.

Niclas.

tobias.o skrev:
Intressant det här med att Sigma uppdaterar inkompatibla objektiv.

En lite dum fråga kanske, men hur uppdtarerar men ett objektiv? Innebär det att man lämnar in den gamla gluggen och får en ny, eller åtgärdar Sigma något på gluggen - och i så fall vad? Eller är det så "enkelt" programvaran för elektroniken uppdateras?

undrar

/Janne

Elektroniken i objektiv brukar sitta på foliekretskort, min gissning är att man bara byter ut det. En operation på några minuter och förmodligen en materialkostnad på några tior.

Nix..alla styrsytem osv som möjligen kan uppgraderas sitter i husen.. Det är ju det att de elektriska komponenterna i gluggen får signalen, men inte vet vad den ska göra med det...

Hej!

Jag har ett Sigma 70-300/5.6, dvs en billig glugg. Jag gick till min lokala Expertbutik och länade det. Efter en vecka hämtade jag det igen, helt kostnadsfritt. På den bifogade seviceordern var det specifierat kretskortsbyte.
Normalt var kostnaden 800:-, men det gick som garantireparation. En eloge till Expert för det smidiga hanterandet.

Min nästa punkt gäller Tokina. Någon som fått sin glugg uppgraderad efter att importören av Tokina la ner importen av dessa? (det senaste året). Jag har kontaktat tidigare Tokina verkstaden och dom kan inte göra garantireparationer längre.

(Har dock Minolta D7)

Mycket tacksam för tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar