Stinanylén
Aktiv medlem
Vet inte om detta alls är rätt forum, men testar: om en bild ska publiceras i en dagstidnng i litet format (några centimeter), hur ska den då se ut? vanligt jpeg-format eller, går det?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om detta alls är rätt forum, men testar: om en bild ska publiceras i en dagstidnng i litet format (några centimeter), hur ska den då se ut? vanligt jpeg-format eller, går det?
Inga problem, kvalitet är inte första prioritet när det gäller nyhetsbilder.
Det ska inte vara en nyhetsbild utan en bildbyline så samma bild ska publiceras med jämna mellanrum, men jag tänker mig att när den är så liten så borde det väl inte vara så höga kvalitetskrav?
Ja, det inte bara funkar med jpg -- det bör vara jpg. Oberoende av storlek. Dagstidningarnas bildflöden är uppbyggda på jpg. Skickar man nånting annat (t ex tiff) kommer de att omvandla bilden till jpg det första de gör.om en bild ska publiceras i en dagstidnng ... hur ska den då se ut? vanligt jpeg-format eller, går det?
Jpg borde fungera bra, men tiff vore inte heller fel.
Jo, helt fel Tar mer plats, längre tid att skicka, och dessutom vill inte tidningen ha tiff, och absolut inte för en bildbyline
Nja, redaktionellt material brukar man nog inte preflighta (däremot annonser). Redaktionellt har man på de allra flesta dagstidningar (kanske alla) ett arbetsflöde som bygger på att bilder är jpg/rgb när de kommer in.Min erfarenhet av detta visar att tidningarna skiter princip i vad de får bara det passerar preflight/rip. Jpeg fungerar utmärkt och tiff likaså.
Jo, helt fel Tar mer plats, längre tid att skicka, och dessutom vill inte tidningen ha tiff, och absolut inte för en bildbyline
Nja, redaktionellt material brukar man nog inte preflighta (däremot annonser). Redaktionellt har man på de allra flesta dagstidningar (kanske alla) ett arbetsflöde som bygger på att bilder är jpg/rgb när de kommer in.
Visst kan man skicka bilder i tiff -- och tidningarna tar givetvis emot dem. Men det första de gör är att göra om dem till jpg. Det finns alltså inga fördelar, men en massa nackdelar, med att skicka tiff.Huvudsaken är att bilden går att använda, det går den oavsett om den skickas som tiff eller jpg.
Så förklara gärna en gång till vad som är helt fel? Varför tar tidningar emot bilder som, enligt dig, är "helt fel"?
Att en tidning skulle köra inskickade bilder och bilder från tidningens fotografer genom ett preflightprogram låter väldigt besynnerligt. Var gör man så?Redaktionellt material kan både bestå av inskickade bilder samt bilder från tidningens fotografer. Det finns säkert undantag, men de tidningar jag har haft med att göra kör hela rasket genom Pitstop eller något annat preflightprogram.
Visst kan man skicka bilder i tiff -- och tidningarna tar givetvis emot dem. Men det första de gör är att göra om dem till jpg. Det finns alltså inga fördelar, men en massa nackdelar, med att skicka tiff.
Att en tidning skulle köra inskickade bilder och bilder från tidningens fotografer genom ett preflightprogram låter väldigt besynnerligt. Var gör man så?
Jovisst, den färdiga sidan. Men det spelar ju inte så stor roll när vi diskuterar vilket format man ska använda när man skickar in bilder till redaktionen. Innan sidan pdf-as har ju bilden redan gått igenom hela arbetsflödet med redigering, repro osv.Jag menar så här: När en tidningssida är klar skapas en PDF för tryck, den sidan kan bestå av allt möjligt, inskickade bilder, annonser och redaktionellt material. Den PDF:en körs sedan genom något preflightsystem för kontroll. Så gör i alla fall Helsingborgs Dagblad. Det är väl inte så besynnerligt?
Jovisst, den färdiga sidan. Men det spelar ju inte så stor roll när vi diskuterar vilket format man ska använda när man skickar in bilder till redaktionen. Innan sidan pdf-as har ju bilden redan gått igenom hela arbetsflödet med redigering, repro osv.
Eftersom jag dagligen sitter mitt i ett sådant flöde kan jag berätta lite om ungefär hur det fungerar.Jag hävdade då som nu att tidningarna inte skänker inskickade bilder en sekunds omvård, bara de rinner igenom rippen och fungerar så är det ok. De flesta bilder som inte håller måttet stoppas i ett tidigare stadium av mottagaren eller redaktören. T.ex en Gif bild som väger 12 k åker direkt. Alla andra monteras in på sin plats och far därefter igenom preflighten.
Eftersom jag dagligen sitter mitt i ett sådant flöde kan jag berätta lite om ungefär hur det fungerar.
1. Annonsoriginal kommer in i cmyk-format (ofta pdf) och preflightas (i bästa fall).
2. Redaktionella bilder kommer in i arbetsflödet i jpg(rgb). Bilder som har ett annat format (även en gif-bild i 12 K kan, i undantagsfall, användas) omvandlas till jpg(rgb).
3. Sidor sätts ihop. Under denna del av processen bildbehandlas bilderna -- de cmyk-as (antingen i en automatisk process eller manuellt) och fixas till med avseende på storlek, kontrast, färger, skärpa osv (automatiskt eller manuellt) och eventuella friläggningar.
4. Sidan skickas (normalt som pdf) till tryckeri. Att preflighta nånting i det här skedet finns det knappast tid med -- själva rippningen får fungera som preflight. Går det så går det. I bästa fall kan man på en monitor se hur sidan ser ut efter rippning. I sämsta fall upptäcker man felen i tidningen nästa dag. (T ex bilder som inte cmyk-ats.)
För en fotograf är detta förstås mest kuriosa. Det enda viktiga är att man bör lämna bilder i jpg(rgb), i så stor storlek och hög kvalité som möjligt, givetvis så väl bildbehandlade som möjligt.
Det finns tidningar som har hela bildflödet i jpg(cmyk), men det spelar nog inte så stor roll för en frilansfotograf.
När det gäller kompetensen på reproområdet håller jag helt med dig -- för bara några år sedan sköttes detta oftast av proffs, numera är det (med få undantag) journalister som gör detta så gott de kan.
Eftersom jag dagligen sitter mitt i ett sådant flöde kan jag berätta lite om ungefär hur det fungerar.
1. Annonsoriginal kommer in i cmyk-format (ofta pdf) och preflightas (i bästa fall).
2. Redaktionella bilder kommer in i arbetsflödet i jpg(rgb). Bilder som har ett annat format (även en gif-bild i 12 K kan, i undantagsfall, användas) omvandlas till jpg(rgb).
3. Sidor sätts ihop. Under denna del av processen bildbehandlas bilderna -- de cmyk-as (antingen i en automatisk process eller manuellt) och fixas till med avseende på storlek, kontrast, färger, skärpa osv (automatiskt eller manuellt) och eventuella friläggningar.
4. Sidan skickas (normalt som pdf) till tryckeri. Att preflighta nånting i det här skedet finns det knappast tid med -- själva rippningen får fungera som preflight. Går det så går det. I bästa fall kan man på en monitor se hur sidan ser ut efter rippning. I sämsta fall upptäcker man felen i tidningen nästa dag. (T ex bilder som inte cmyk-ats.)
För en fotograf är detta förstås mest kuriosa. Det enda viktiga är att man bör lämna bilder i jpg(rgb), i så stor storlek och hög kvalité som möjligt, givetvis så väl bildbehandlade som möjligt.
Det finns tidningar som har hela bildflödet i jpg(cmyk), men det spelar nog inte så stor roll för en frilansfotograf.
När det gäller kompetensen på reproområdet håller jag helt med dig -- för bara några år sedan sköttes detta oftast av proffs, numera är det (med få undantag) journalister som gör detta så gott de kan.
Jag håller inte med. Huvudsaken är att bilden går att använda, det går den oavsett om den skickas som tiff eller jpg. Däremot bör man kanske undvika diverse andra, ovanligare bildformat.
Så förklara gärna en gång till vad som är helt fel? Varför tar tidningar emot bilder som, enligt dig, är "helt fel"?