Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar dessa äldre objektiv till EOS 450D/500D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pedde99

Medlem
Hejsan,

snälla, kan någon hjälpa mig? Jag har legat i fotoide sedan 1998 och tänkte nu köpa ett digitalt kamerahus Canon EOS 500D (jag hade tidigare en analog EOS 500N, dvs även den 12 år gammal).

Nu till frågan: Kommer nedan objektiv funka med en EOS 500D (eller 450D)? (t ex autofokus, brännvidder, el annat...)

Objektiven nedan är 12 år gamla:
- COSINA (Ø 77mm) 28-300mm 1:4.0 - 6.3
- CANON ZOOM LENS (Ø 58mm) EF 28-80mm 1:3.5 - 5.6

Hälsningar och undringar
/Peder L.

Så länge det är EF-gluggar funkar dom på den. Canongluggen ser jag att det är en EF-glugg, men Cosinan vet jag inte, men har de suttit på samma kamera så..:)

Edit: För tydlighetens skull så kan man även använda EF-s-gluggar på den kameran. EF-s är helt nytt, så det är inget som rör dina objektiv, men jag var tvungen att skriva det, annars kommer det någon annan och påpekar det :)

Ja i princip skall även piratobjektiv som Cosinan (om det har EF fattning) fungera. Sedan har det funnits kompatibilitetsproblem med autofokus med tredjepartsobjektiv till Canon om det är en stor åldersskillnad mellan objektiv och kamera. Undrar om Nikon kommer att få samma problem nu då det infört sitt AF-S system. Det har redan hänt att HSM objektiv från Sigma har måst "chippas om" efter D200. Så vi får se.

Tack Christoffer! Jag EF är det på båda objektiven. Då går de skruva dit iallafall, bra. Sedan undrar man om det blir bilder som tänkt, också... Bara att testa antar jag...

Men i ärlighetens namn har det hänt enormt mkt vad gäller kvaliteten på zoomobjektiv på 20 år, så det är nog lite slöseri att använda de där objektiven på en ny kamera, de klarar helt enkelt inte av ens 450d:s sensor.

Ja i princip skall även piratobjektiv som Cosinan (om det har EF fattning) fungera. Sedan har det funnits kompatibilitetsproblem med autofokus med tredjepartsobjektiv till Canon om det är en stor åldersskillnad mellan objektiv och kamera. Undrar om Nikon kommer att få samma problem nu då det infört sitt AF-S system. Det har redan hänt att HSM objektiv från Sigma har måst "chippas om" efter D200. Så vi får se.

Tack Fredrik!
Aha...autofokusproblem... Bara hoppas att 12 år inte är "stor åldersskillnad"... Pengarna rasslar dessvärre iväg fort som vanligt, när man nu ska uppgradera... :(

Men i ärlighetens namn har det hänt enormt mkt vad gäller kvaliteten på zoomobjektiv på 20 år, så det är nog lite slöseri att använda de där objektiven på en ny kamera, de klarar helt enkelt inte av ens 450d:s sensor.

Nej shit, Håkan, är det så illa?!? Vad kostar t ex ett 28-300 nytt/begagnat? Funkar det ok med pirat? Macro tänkte jag också på men det behövs väl inte, antar jag, när man kan förstora och beskära så bra (15 megapixel)?

Nej shit, Håkan, är det så illa?!? Vad kostar t ex ett 28-300 nytt/begagnat? Funkar det ok med pirat? Macro tänkte jag också på men det behövs väl inte, antar jag, när man kan förstora och beskära så bra (15 megapixel)?

Det har hänt mycket.
Å andra sidan är ett 28-300 en stor kompromiss det också. En spontan tanke är att ditt gamla 28-80 antagligen ligger i samma klass som ett modernt 28-300. En helt vild gissning, notera det.

Beskära till macro? Nja. SÅ hög upplösning är det nog inte =) Visst, köper du en telezoom som går ner till 1:3 kan du kanske få någorlunda bra resultat om du beskär ner till 1:1, men det blir inte ens i närheten av vad en riktig macrooptik klarar av.

Det finns en annonsmarknad här på fotosidan. Finns mycket att vraka bland om du inte är rädd för begagnat.

Det har hänt mycket.
Å andra sidan är ett 28-300 en stor kompromiss det också. En spontan tanke är att ditt gamla 28-80 antagligen ligger i samma klass som ett modernt 28-300. En helt vild gissning, notera det.

Beskära till macro? Nja. SÅ hög upplösning är det nog inte =) Visst, köper du en telezoom som går ner till 1:3 kan du kanske få någorlunda bra resultat om du beskär ner till 1:1, men det blir inte ens i närheten av vad en riktig macrooptik klarar av.

Det finns en annonsmarknad här på fotosidan. Finns mycket att vraka bland om du inte är rädd för begagnat.

Bussigt Tomas, tack för tips och råd !!

Släng Cosinan, det lär knappast göra dig glad.

28-80 har en del begränsningar men är inte hopplöst. Åtminstone om det är av de senare generationerna.

Nu går väl Håkan sönder när han läser det här, men jag har använt ett 28-80 en hel del till min 5DMkII. Håller man sig borta från svåra motljussituationer och bländar ned några steg blir det bra. Inte så bra att Canon borde börja sälja det igen, men för mig som fotar/filmar under vattnet och har en port som passar objektivet funkar det kanon.

Släng inte Cosinan, ge bort den till någon istället. Jag gjorde så med en gammal äckligt Sigma 70-300 som jag inte tyckte dög till något, men den enes skrot är den andres guld eller vad det nu heter...

Hej Peder,
Vill du komma så billigt undan som möjligt, kör med kitobjektivet till 500D (EF-S 18-55IS). Vill du sedan ha en telezoom, komplettera med ett beg EF-S 55-250IS för drygt 2000kr. Två prisvärda moderna objektiv från Canon som passar din kamera bättre.

Hej Peder,
Vill du komma så billigt undan som möjligt, kör med kitobjektivet till 500D (EF-S 18-55IS). Vill du sedan ha en telezoom, komplettera med ett beg EF-S 55-250IS för drygt 2000kr. Två prisvärda moderna objektiv från Canon som passar din kamera bättre.

Tack allihopa för värdefulla tips!!! Mottages tacksamt och glatt.

Haloj igen Anders, bussigt! Om jag ordnar en EF-S 55-250IS, kan man fota "jätteförstorade lingon med vattendroppar på, och rama in till stor (A2-A3) tavla på väggen" eller har du möjligen tips också på ett lämpligt macroobjektiv? vh Peder

Haloj igen Anders, bussigt! Om jag ordnar en EF-S 55-250IS, kan man fota "jätteförstorade lingon med vattendroppar på, och rama in till stor (A2-A3) tavla på väggen" eller har du möjligen tips också på ett lämpligt macroobjektiv? vh Peder

Brännvidd och förstoringsgrad är två olika saker. Vill du att små saker skall uppta en stor del av bilden pratar vi förstoringsgrad eller makro. Sensor i din kamera är ca 22x15mm stor. Förstoringsgrad 1:1 innebär att du kan komma motivet så nära att du får ett 22x15mm stort utsnitt av verkligheten. EF-S 18-55IS ger på 55mm större förstoring med sina 0,34x (utsnitt 65x44mm) jämfört med 55-250 som på 250mm ger en förstoring av 0,31x (utsnitt 71x48mm). I båda fallen är det riktigt nära. De flesta vanliga canonobjektiven ligger på max förstoringsgrad runt 0,2x.

Jag förstorar bilder från 40D (10MP) beskurna till 5-6 megapixel, tryckt på Canvas 70x50cm med mycket gott resultat.

Senast ändrad:
Brännvid och förstoringsgrad är två olika saker. Vill du att små saker skall uppta en stor del av bilden pratar vi förstoringsgrad eller makro. Sensor i din kamera är ca 22x15mm stor. Förstoringsgrad 1:1 innebär att du kan komma motivet så nära att du får ett 22x15mm stort utsnitt av verkligheten. EF-S 18-55IS ger på 55mm större förstoring med sina 0,34x (utsnitt 65x44mm) jämfört med 55-250 som på 250mm ger en förstoring av 0,31x (utsnitt 71x48mm). I båda fallen är det riktigt nära. De flesta vanliga canonobjektiven ligger på max förstoringsgrad runt 0,2x.

Jag förstorar bilder från 40D (10MP) beskurna till 5-6 megapixel, tryckt på Canvas 70x50cm med mycket gott resultat.

Tack än en gång, Anders, jätteschysst!!! Man har å lära... ...men det är väl resan som är det roliga, också... Skadar ju inte iofs om man även producerar kvalitet ibland... :)) /Peder

ANNONS