Annons

Funkar denna studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thompus

Aktiv medlem
Bifogar mitt vardagsrum när det är ordnat som studio.
Kan det funka? Eftersom det är litet hoppas jag att blixtarna räcker.
//Thomas

Bilagor

• studio 1.pdf
    27.5 KB · Visningar: 359
Den kan nog fungera, men jag tror att det blir lättare att kontrollera ljuset om du INTE har vita lakan på sidorna.

Tror inte det är helt fel om du kan dra ut modellen lite längre från bakgrunden heller... Nu skriver du att det är en pappersbakgrund vilket är bra, men har du typ lakan eller nått så blir bakgrunden mycket mindre tydlig med lite avstånd!

Jag har dessvärre på ena sidan fönster och på den andra en brun bardisk.
Ska jag ha en annan färg kanske?
//Thomas

Prova, det kan fungera utmärkt med bardisken om du bara begränsar ljuset utifrån med ett mörkare lakan.
Känns nog trevligare för modellen också om han/hon slipper stå längst in i en liten låda ;)

Om man använder softbox är väl inte "brunstick" från kringliggande vägg kanske något problem men hur är det vid paraply?
//Thomas

Vad är det för avstånd till den bruna väggen som du oroar dig för?

Ljuset avtar i styrka väldigt fort och någon med bättre mattekunskaper kan nog räkna ut exakta siffror för "säkert avstånd" med omvända kvadratlagen.

Är blixten/paraplyet närmare modellen än väggen så ser inte jag att det skulle ställa till med någon katastrof.

Ser ut att fungera bra.

Däremot tycker jag att det är tårta på tårta att använda både softbox och paraply samtidigt. Börja med den ena och låt den andra agera fyllnadsljus.

Jag hade använt softboxen som karaktärsljus nära modellen och paraplyet bakom kameran som upplättning.

PerFogelberg skrev:
Ser ut att fungera bra.

Däremot tycker jag att det är tårta på tårta att använda både softbox och paraply samtidigt. Börja med den ena och låt den andra agera fyllnadsljus.

Jag hade använt softboxen som karaktärsljus nära modellen och paraplyet bakom kameran som upplättning.

Härligt med morgonpigga fotografer! Tänk att man kan gå distanskurser gratis när som helst :)

Då måste man väl ställa paraplyet svagare än softboxen?
//Thomas

En bra grunduppställning som fungerar till porträttbilder är att låta softboxen stå nära modellen ca 45° åt sidan. Rikta den inte direkt mot modellen utan vrid den åt kameran. Då blir ljuset mjukare.

Skulle skuggorna bli för mörka kan man placera den andra lampan bakom kameran. Den får inte vara för stark utan ska bara lätta upp de djupaste skuggorna. Den bör vara 1-2 bländarsteg svagare.

Risken med en smal studio är att ljuset studsar mellan väggarna. Då kan ett mörkt tyg ta bort oönskade reflektioner.

PerFogelberg skrev:
En bra grunduppställning som fungerar till porträttbilder är att låta softboxen stå nära modellen ca 45° åt sidan. Rikta den inte direkt mot modellen utan vrid den åt kameran. Då blir ljuset mjukare.

Skulle skuggorna bli för mörka kan man placera den andra lampan bakom kameran. Den får inte vara för stark utan ska bara lätta upp de djupaste skuggorna. Den bör vara 1-2 bländarsteg svagare.

Risken med en smal studio är att ljuset studsar mellan väggarna. Då kan ett mörkt tyg ta bort oönskade reflektioner.

Aha!
Så svarta tyger på sidorna är att föredra istället för vita?
//Thomas

Svart Velour

Köp lite svart Velour på Jysk Bäddlager det finns i 5meters längder 150cm bredd. Den funkar även som bakgrund på kvällen då det är mörkt ute.
Se bara till att ha något annat för fönstret så att du inte fåt reflxer från rutan.

Kommer att funka fint. Prova gärna att som sagts flytta fram modellen något för att dels kunna sätta ljus på modellen bakifrån och dels slippa få själva fonden i skärpa (veck och skarvar o annat). Testa gärna även en reflektor (den kan du enkelt tillverka själv av t.ex. ett metallfolierat liggunderlag eller av en cykelfälg utan ekrar över vilken du spänner silvertyg och monterar på ett stativ). Softbox o reflektor mejslar fram ljuset på modellen och paraplyet lyser upp fonden och spiller rätt riktad ett fint bakljus på modellen. Använd s.k. blackflag, ett avskärmande tyg som hindrar ströljus från ljuskällan att nå kameran, ett svart lakan på ett mikrofonstativ med bomarm t.ex. Tror även att svarta väggar är att föredra för maximal kontroll av ljuset. Kan förstås vara kreativt att kunna välja - vita väggar för ökat ströljus eller svarta för total koll. Lycka till!
kokko

Bilagor

• studio 2.jpg
    studio 2.jpg
    30.6 KB · Visningar: 431
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar