Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

funkar den?

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
Hallå, har precis jobbat klart med min nya hemsida, vart ganska nöjd, Mitt mål va att få 100% fokus på mina bilder, lyckades jag? vad tycker ni? funkar den?
fattar man hur den är uppbygd?

larslindqvist.com

lars

På just den datorn jag sitter vid nu funkar inte flash. jag har inte orkat bry mig om att försöka fixa det. Fundera en stund om jag blev lockad av att få igång flash när jag kom till din sida.

Men, den är säker jättefin.

Nej, jag tycker inte att det funkar perfekt, men ganska nära. Det är absolut inte det värsta exemplet på hur flash kan störa sidans innehåll, långt ifrån! Sidan är föredömligt stilren och det märks att du haft intetionen att visa dina bilder utan att "interfacet" ska vara ivägen. Trots detta märker jag att jag, åtminstånde till en början (man kanske vänjer sig) mest tänker på var man ska hålla musen för att få fram menyerna eller blir lite förvånad över att de börjar scrolla utan att jag drar i någon scrollningslist (eller rullar på mushjulet). För 100% fokus på bilderna bör du nog skippa alla animationer helt. (Förutom att man måste vänja sig vid interfacet drar ju rörelser ögat till sig mer än stillbilder.) Nu har du kanske 80% fokus på dem vilket är ganska bra men det kan kanske bli ännu bättre.

Efter en stund upptäckte jag att du hade ett annat interface för "Stories". Där blev det bildspel i stället för att jag själv fick välja tumnagel. Fint men lite förvirrande med byte av gränssnitt och jag känner mig en smula låst efter att tidigare fått välja bild själv (även om jag klickade på varje bild i den ordning de kom, kunde jag ju stanna vid någon bild lite längre eller så).

Efter en lång stund upptäckte jag den nedersta menyn, den för kommentarer. Varför är den på en egen kant i stället för i den vänstra menyn?

Hoppas att det inte kändes som en sågning, jag tycker att sidan är fin och bra på de flesta sätt men du frågade efter 100%.

Väldigt fina bilder hade du! Hela porträttgalleriet är fantastiskt och visar stor variation! Hittade även några riktiga guldkorn bland sportbilderna, som man inte behöver vara det minsta intresserad av idrott för att gilla.

EDIT: Kanske ska tillägga att jag inte är någon hejare på hemsidessnickeri själv och är dåligt bevandrad i hur både flash och klassisk html-knackning fungerar. Mina åsikter är endast ur en surfares perspektiv.

Senast ändrad:
Funkar perfekt, och underbara bilder!!!
Tycker inte alls man störs av bildvisningen, man bestämmer ju själv hastigheten på bilderna.

Ingen konstruktiv kritik, men jeeedrar va snygga bilder! Och ditt sätt att presentera dem är finner jag bara fina ord för.

tack för all feedback! vad tycker ni om intervallen i bildspelen under "stories", är dom för snabba?
Sitter och tittar på statistiken för senaste dygnet.. 169 besökare, får man väl vara nöjd med men att 31% av dom skulle ha 1024x768 i skärmupplösning var mycket förvånande, det trodde jag man hade på windows 95 på 90talet... men men... kanske får göra om sidan så den passar lite bättre för dom också....

lars

Snyggt. Men lite användarovänligt när inte den nedre kommentarsmenyn poppar upp automatiskt som sidomenyerna. När man gör en sida med lite okonventionell navigation är nästan mouseover triggning av händelser nödvändig. Annars är det lätt att missa vad det finns att klicka på.
Konsekvens är ordet.
/jer.

Jag hade så först men jag tyckte det vart rörigt, vart man än flytta musen så poppade någon ting upp... tanken är ju att ingenting ska va framme, 100% fokus på bilden.
Men det är värdefull information, tack!

lars

Tycker den är rörig. Får inte riktigt grepp om bildvisningen. Texten CV blir lite konstig när du skriver som om det handlar om någon annan. Annars är det bra bilder, men det är något som inte stämmer.

Kollade bara på bilderna utan att klicka runt. Bilden med fågeln som tittar upp mot en annan är helt underbar.

Tjena,,

Många nya bärbara datorer har faktiskt bara 1024x768. Så det är nog vettigt att anpassa sidan för det..
Jag håller med tidigare inlägg om att flashet stör lite grann, åtminstone i början. Sen skulle jag vilja efterlysa en pausknapp i bildspelen under Stories. Många bilder är så bra att man vill stanna upp och titta på dem längre.

Mitt sammanfattade omdöme om sidan: Fanastiska bilder!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar