Annons

Fungerar en äldre Canon-lins (FD) sämre än andra märken på en canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Teamfagott

Aktiv medlem
Ursäkta om jag helt har missuppfattat detta.

Men stämmer det att om man ex vill ha en äldre Canon (FD) lins på en 600D, så förlorar man antingen oändlig focus, eller får köpa en specialadapter som tar ett bländarsteg.

Medans om man ex vill ha äldre Olympusgluggar så räcker det med en vanlig ringadapter för att dessa ska funka fint på Canon 600D
 
Det stämmer, och beror på att FD-fattningen har ett kortare registeravstånd än EF. Det är också därför det fins linslösa adaptrar som kan användas för att montera nästan vilken fattning som helst på exempelvis Micro Four Thirds, eller Sony NEX (som båda har ett mycket kort registeravstånd).
 
Registeravståndet är alltså avståndet från bajonettens monteringsyta till filmen/sensorn. Om det är kort för objektivet, men långt för kameran, kan objektivet inte komma långt nog in i kameran. Är det tvärtom är det bara till att montera en distans mellan kamera och objektiv.
 
Ok tack så mycket.

Finns det något sätt att få en översikt på vilka som är vilka. Dvs villa märken funkar bra med vanlig ring?
Olympus /zuiko och M42 om jag är rätt informerad.

Eller det kanske är lättare med vilka gängor/märken man bör undvika. Hur är det med Nikon F t.ex conica?
 
Canon FD, Konica AR och Minolta MC och MD kräver korrektionslins för oändligt fokus så de kan du undvika till EOS. Olympus OM och Nikkor fungerar bra med adapter utan glas, men allt blir förstås manuellt.
 
Med tanke på att många kamerahus från någon generation tillbaks är rätt billiga, i synnerhet spegellösa sådana, t ex NEX F3 (billig ny t o m) varför inte köpa någon billig NEX och använd vilken fattning som helst och köp rätt adapter, så kan man ju välja och vräka bland begagnat. Då Fd optik inte kan användas på allt utan en adapter med linselement som kraftigt försämrar skärpan är dessa ofta prisvärda, även om NEX tillkomst har höjt begpriserna. contax G är ett annat exempel på extremt bra objektiv som fungerar på NEX med adapter. En tanke bara.
 
Tack ska ni ha för ovärdelig hjälp!

Att det blir manuelt tycker jag bara är trevligt (i dom flesta lägen). Jag ska framförallt använda dem till att filma (stativ,slider,glider).

Om jag fattat det rätt får man oändlig focus även med M42 objektiv, jag är ny i denna djungel, kallas m42 även något annat?
 
På nya systemkameran Canon EF-M funkar adapter utan lins till FD objektiv, tack vare att dom husen är mycket tunnare. Tex:
http://m.aliexpress.com/item/687388088.html

Canon har väl gått ut med att den kameran också ska sänkas i pris i februari.

Har Ef-S jag (600D). Men det var klart intressanta nyheter för mig.

Jag försöker klura ut hur jag ska googla för att lista ut vilka fästen jag kan använda.
Vad kallas dessa typer av fästen (dvs det som är lagom långt och det som är för långt)?
 
På e-bay kan du hitta billiga kinesiska adaptrar för alla tänkbara kombinationer. De kostar inte mycket och är tillräckligt bra för att fungera som de ska. Vill du inte handla på e-bay kan du kolla kamda.se eller kaffebrus.se. De har också hyfsat billiga adaptrar. Även firmor som Cyberphoto och Scandinavian Photo har adaptrar, men till lite högre pris. Leta på bara!

Tyvärr är nog Canons dslr-kameror, som du har, dem som sämst lämpar sig för den här typen av experiment för att de har så långt registeravstånd. Svårt att hitta något som passar. Men alla spegellösa, oavsett märke, fungerar väldigt bra med gamla manuella objektiv.
 
Nja, det är väl snarare så att DSLR är mindre flexibla än spegellösa systemkameror om man skall adaptera äldre objektiv. Sv DSLR har Canon EOS bland de kortaste registeravstånden vilket gör dem bland de mest flexibla DSLR. P g a längre registeravstånd är bl a Pentax, Sony Alpha, Nikon F ännu mindre flexibla kamerahus.
 

Ser ut som ett Tokina FD, men bättre om du länkar direkt till anonsen.
Är det tex Tokina för FD behövs adapter med lins, är det tex Tokina för Nikon behövs ingen lins i adaptern.
 
Ja det ser ju inte ut som ett objektiv med Canon FD-fattning i alla fall. Det har ju ingen ring att vrida på för montering. dessutom så sitter ju flänsarna i bajonetten på objektivet och Canons FD har ju dem på huset. Jag tycker det ser ut som ett Tamron (det står ju det på stativfotens ring) med en T2-adapter för Pentax K.

M

Edit: Jag hittade auktionen på Tradera och visst är det ett tokina objektiv men jag tror fortfarande att det är Pentax K-fattning :)
 
Ja det ser ju inte ut som ett objektiv med Canon FD-fattning i alla fall. Det har ju ingen ring att vrida på för montering. dessutom så sitter ju flänsarna i bajonetten på objektivet och Canons FD har ju dem på huset. Jag tycker det ser ut som ett Tamron (det står ju det på stativfotens ring) med en T2-adapter för Pentax K.

M

Är ett Tokina 400
http://img.tradera.com/images/760/158127760_3830a5cf-f6ef-4d78-b717-1ff8789af0f2.jpg

Så det sitter en adapter på redan?

Skulle inte kunna vara M42?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.