Annons

Fungerar den gamla ljusmätaren trots avsaknad på 1/3 steg?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
En kort fråga, kanske lite dum vem vet!

Jag ska börja med studiofoto och skaffade mig en ljusmätare för att veta vad tusan jag håller på med o kunna upprepa resultateten korrekt. Eftersom jag bara behöver mätaren till detta köpte jag mig en gammal trotjänare, en Minolta IV. Mätaren funkar fint men jag insåg genast att den enbart har HELA steg på slutartider vid blixt mätning. Dvs 1/125 1/250 osv. Nu är det så att min kamera har en x-sync på 1/200 o jag vill självklart använda denna hastighet när jag kör med blixtarna. Således kan jag inte ställa in rätt hastighet på mätaren eftersm 1/200 är ett 1/3 steg.

Nu kommer frågan: studioblixtarna i fråga varar ju naturligtvis mkt kortare än 1/200, vad brukar man säga, 1/800 o över? Så frågan jag har är om det spelar någon roll att ljusmätaren inte går att ställa på 1/200 eller kommer jag ändå kommer få 1/3 stegs felaktiga exponeringar om jag sätter mätaren på 1/250? Skulle tänkt på detta men var en sån där grej man bara missar. klantigt.

Kristian

Om du provar med olika tidsinställningar på mätaren när du löser ut blixten i ett rum med mycket svag belysning tror jag att du kommer att få förslag på samma bländare oavset vilken tid du ställer in på mätaren.
Som du själv insett har blixten mycket kortare brinntid än den tid slutaren står öppen. Slutartiden har i ett rum med svag belysning ingen inverkan på resultatet så länge den är längre än kamerans synkroniseringstid som brukar ligga på omkring 1/200 på moderna kameror, kolla i bruxen för din kamera. Om det är starkt ljus i rummet kommer mera av det ljuset med på bilden om du har längre slutartid, men det brukar man inte vilja ha med i studiosammanhang.

Jag ska göra några tester men det låter som att det inte kommer spela någon roll då en blandning av rumsljus o blixtljus i princip aldrig är intressant. Det enda fallet jag kan tänka mig isf är en blixtfotogradering utomhus eller kanske i ett fönster med solljus som faller in kombinerat med blixt, men det låter som något jag sällan eller aldrig kommer hålla på med och i händelse av att det sker får jag väl vara kvick i huvudet o räkna om exponeringen.

Tack för svar!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto