Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fundersamt test av Canon 50D...och andra

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Läste igår Digital Foto för alla, där gör man en test av semiproffs DSLR, det som slår mej är att där används det objektiv som sitter på kameran vid köp. Oavsett vad det är för "skit". Självklart är det den verkliga situationen för oss konsumenter...MEN det visar definitivt inte hur bra eller dålig KAMERAN är.

T.ex testas Canon 50D med objektivet 17-85, ett objektiv som i ärlighetens namn definitivt inte har rosat Canons rykte...

Mitt förslag är att använda ett tredjepartsobjektiv med bra prestanda, t.ex Sigma 50/1,4. Och då använda samma typ av objektiv till alla kamerorna.

Hmmmm...........
 
Nu har jag inte läst det refererade testet - läser inte tidningen ifråga - men jag tycker generellt att det är relevant att testa kamerorna i den konfiguaration som de säljs. Det är ju betydligt fler som kommer att använda kameran ifråga med det inkluderade kit-objektivet än med någon fast tredjepartsglugg.

Det viktiga är väl att testaren - och läsaren - gör skillnad på vilka resultat som kan hänföras till husets och vilka som beror på valt objektiv. Inte alltid så lätt men en kameratest handlar förhoppningsvis om mycket mer än bara skärpan på någon testbild.

Jag tror att www.dpreview.com utför den typer av tester du efterfrågar, dvs vissa testbilder tas med ett referensobjektiv som skall vara likvärdig mellan olika modeller och märken.
 
Tidningen Digitalfoto för alla är väl vad namnet antyder, en tidning för amatörer, till största delen de som köper just med kitobjektivet, och då är det kanske relevant att testa med det.
 
Deras tester är sjukt oseriösa - först skriver de om en kamera att fy för att slänga in många pixlar och när man sedan väl gör testet så skriver de ner ett hus för att det är lite low-end för att de inte har lika hög upplösning som det huset som hade flest pixlar....

Där tappade de mig som kund - det är oki med olika åsikter, men att vara inkonsekvent på det viset betder bara att testerna är fullkomligt oanvändbara.
 
Jisses vad överlägsen en D90 var Samsungen i deras test... Om man iskallt bara ser siffrorna..


Ser snudd komiskt ut..
Vad var det som utgjorde den stora skillnaden därimellan?
 
Läste igår Digital Foto för alla, där gör man en test av semiproffs DSLR, det som slår mej är att där används det objektiv som sitter på kameran vid köp. Oavsett vad det är för "skit". Självklart är det den verkliga situationen för oss konsumenter...MEN det visar definitivt inte hur bra eller dålig KAMERAN är.

T.ex testas Canon 50D med objektivet 17-85, ett objektiv som i ärlighetens namn definitivt inte har rosat Canons rykte...

Mitt förslag är att använda ett tredjepartsobjektiv med bra prestanda, t.ex Sigma 50/1,4. Och då använda samma typ av objektiv till alla kamerorna.

Hmmmm...........

Hejsan skulkaren. Det skulle vara intressant att titta på testet i vilket nummer finns det? kollade runt lite på deras hemsida men hittade inget test av dessa kameror.Mvh Mikael
 
Jo, jag instämmer med dig. Jag har aldrig förstått varför man testar kameror med
kit-gluggarna, och sedan mäter upplösningen utifrån detta.

Skall man testa en kamera så måste man ju göra det tillsammans med den bästa möjliga optiken.

Det är rätt många som satsar på ett billigt kamerahus i stil med 400d/450d osv sedan köper dom dyra gluggar i 10 000kr klass.

Jag tycker att kameratestarna skall använda fasta objektiv i stil med:

50/1.4
50/1.2L
80/1.2L osv..
 
Testet kommer från Bonniers Digitalfoto - Nordens största och bästa fototidning - nr3.
Inte att förväxlas med den andra DigitalFoto som jag för övrigt anser vara en bättre tidning.

Har inte förra numret av Bonniers Digitalfoto hemma nu, men i den vill jag minnas att de skrev om D3x som hade dubbelt så stor sensor som D3?! Är förvisso ren amatör när det gäller foto och alla dess termer hit och dit, men rätta mig om jag har fel, sensorns storlek är väl densamma på de två och det är upplösningen som skiljer dubbelt upp för D3x? Man blir ju bara än mer förvirrad av mycket av läsningen i deras tidning.
 
Testet kommer från Bonniers Digitalfoto - Nordens största och bästa fototidning - nr3.
Inte att förväxlas med den andra DigitalFoto som jag för övrigt anser vara en bättre tidning.

Tidningens namn är (Bonniers) Digitalfoto för alla. Utifrån målgruppen tycker jag att det är okej att testa med kitobjektiv, men det är ingen tidning jag skulle köpa. Det är inte helt sällan deras Photoshop Elements-tips (tutorials) resulterar i sämre/fulare bilder än innan. Gäller såklart även deras exempel.

De gör såklart jättebra grejer också, men målgruppen är nybörjare och amatörer.
 
Vill minnas att FOTO testade 50D med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Mycket bättre optik än så finns inte, om den ska gå att zooma med.
 
Det är rätt många som satsar på ett billigt kamerahus i stil med 400d/450d osv sedan köper dom dyra gluggar i 10 000kr klass.

Jag tycker att kameratestarna skall använda fasta objektiv i stil med:

50/1.4
50/1.2L
80/1.2L osv..

Rätta mig om jag har fel, men just 50/1.2L är väl inte direkt känd för att vara Canons skarpaste glugg. Då är väl tex 50/2.5 Macro skarpare.

Annars förstår jag båda lägren.
- Varför testa en kameras upplösning med ett objektiv som inte gör att den kommer till sin rätt.
- Klart man ska testa den med det objektiv som dom flesta köpare ändå kommer att använda sig av...

Men hur svårt kan det vara att göra ett test med BÅDE kit-objektivet och ett fast skarpt objektiv?

Tyvärr är det väl också så, att dagens digitala kameror fungerar olika bra med olika objektiv. Dessutom verkar kvalitén inte helt jämn på objektiv heller (tex 24-70/2.8L verkar ge rätt skiftande betyg).

Och just det här med att kameror fungerar olika bra med olika objektiv gör att man kanske inte ska använda samma objektiv (tex Sigma) till samtliga kameror.

Parameter till är många digitala kameror som kompenserar för objektivets brister. Ska man använda sig av den vid test? Borde man väl göra eftersom man eftersträvar ett så bra resultat som möjligt? Eller kanske inte, eftersom det inte ger korrekt bild av vad sensorn klarar av?

Sen finns en parameter till, och det är Raw kontra jpg. Lite samma sak där, att användare av 1000D/450D domineras av jpg-fotografer, 50D kanske 50/50 och xD serien domineras av RAW (utom kanske sportfotografer som ändå kör jpg).

Så ska man testa en kamera i RAW eller jpg-läget?

Och testar man i RAW, vilken konverterare ska man använda sig av? Kameratillverkarens egna (som kan vara den bäst anpassade), eller en neutral som passar alla, för att det ska bli "rättvist".

Ja, det kan iallafall inte vara lätt att testa och jämföra kameror idag för att få en rättvis bild...
 
Så ska man testa en kamera i RAW eller jpg-läget?

Och testar man i RAW, vilken konverterare ska man använda sig av? Kameratillverkarens egna (som kan vara den bäst anpassade), eller en neutral som passar alla, för att det ska bli "rättvist".

Ja, det kan iallafall inte vara lätt att testa och jämföra kameror idag för att få en rättvis bild...

Jag tycker att man ska köra både jpg och raw. Jpg-konverteringen är ju en rätt stor del av kamerans funktionalitet ändå.

Sen var det väl nån annan fototidning som testade RAW-konverterare i senaste numret, och då kom DPP och Capture NX (eller vad Nikons program nu heter) sämst i testet. Med reservation för att jag inte riktigt minns rätt har jag för mig att vinnaren var Lightroom, och att en av de stora nackdelarna med Aperture var att det bara funkar på Mac..
 
Hejsan.Jag såg något liknande test i tidningen FOTO.
Nikon D300 8,3 poäng
Canon EOS 40D 7,8 poäng
Sony Alpha700 7,7 poäng
Pentax K20D 7,5 poäng
Olympus E3 7,4 poäng
Det verkar som kamerorna presterar mycket lika i bildkvalitet så det är svårt att skilja dom åt och det beror nog mycketpå att tekniken har slagit i taket för tillfället(tror jag).Man få nog känna sig fram byggkvalitet,menyer,sökare,vad är viktigt för mig och priset förstås.Jag har själv försökt att följa olika tester i tidningar och på nätet men jag tycker att det blir förvirrande när den ena tycker så och den andra tycker si.Därför kommer jag att gå på känsla och pris.
 
Många tester jag har sett har ofta konstaterat att de grundläggande funktionerna i Nikon D300 och Canon 40D är i stort sett omöjliga att skilja åt. Nikon D300 vinner då testet på grund av att den har fler finesser än vad som finns på Canon 40D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.