Annons

Funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

sofiaaifos

Ny medlem
Jag funderar på att köpa en kamera: "olympus om-d e-m5 elite" för 2800 kr, samt ett objektiv till den "olympus digital 40-150 1:4-56 R ED" för 1000 kr.

Förpackning kommer med köpet, kamera fin och lite använd, och garanti kvar till juni i år. Är det ett bra pris? Eller vad kan man förväntas betala?

Jag undrar också om Olympus 14-45mm f/3.5-5.6 Zuiko Digital Zoom Lens for E1, E300 & E500 Cameras, passar till den olympus om-d e-m5 elite?

Tacksam för svar

/ Min andra kamera
 
Jag funderar på att köpa en kamera: "olympus om-d e-m5 elite" för 2800 kr, samt ett objektiv till den "olympus digital 40-150 1:4-56 R ED" för 1000 kr.

Förpackning kommer med köpet, kamera fin och lite använd, och garanti kvar till juni i år. Är det ett bra pris? Eller vad kan man förväntas betala?

Jag undrar också om Olympus 14-45mm f/3.5-5.6 Zuiko Digital Zoom Lens for E1, E300 & E500 Cameras, passar till den olympus om-d e-m5 elite?

Tacksam för svar

/ Min andra kamera

Bra att veta är att garantin aldrig följer med kameran. Den gäller bara för ursprunglig köpare.
 
Jag undrar också om Olympus 14-45mm f/3.5-5.6 Zuiko Digital Zoom Lens for E1, E300 & E500 Cameras, passar till den olympus om-d e-m5 elite?
Det objektivet behöver du en adapter till och autofokusen fungerar sämre med sådana objektiv än med objektiv som är märkta M.Zuiko (som är avsedda för den kamera som du är spekulant på).

Det är knappast värt pengarna att behöva köpa en adapter nästan oavsett hur billigt du kan köpa själva objektivet.
 
Då ska jag passa mig för den.

Vet du om en Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm f/3,5-5,6 passar?

och vet någon något om kameranhuset och obkejtivet?

Tack tack för svar!
 
Vet du om en Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm f/3,5-5,6 passar?
Eftersom en del av namnet är "M.Zuiko" så är det ett Micro Four Thirds-objektiv som passar på den aktuella kameran.

och vet någon något om kameranhuset och obkejtivet?
Kamerahuset är ett rätt bra hus i Micro Four Thirds-serien. Den modellen kom för nästan 5 år sen, så den är inte purfärsk, men om kameran är i bra skick så kan man få många bra bilder ur den än (rätt hanterad, förstås. :).

Jag har haft en sån kamera i snart 5 år och den har varit bra, tycker jag.

Om priset har jag svårt att säga något vettigt, men det ser inte helt fel ut åtminstone.

40-150-objektivet är ett helt OK telezoomobjektiv, om än inte i toppklass. Det kostar ungefär 1500 kr nytt, så 1000 kr är kanske inte ett jättebra pris.
 
Eftersom en del av namnet är "M.Zuiko" så är det ett Micro Four Thirds-objektiv som passar på den aktuella kameran.


Kamerahuset är ett rätt bra hus i Micro Four Thirds-serien. Den modellen kom för nästan 5 år sen, så den är inte purfärsk, men om kameran är i bra skick så kan man få många bra bilder ur den än (rätt hanterad, förstås. :).

Jag har haft en sån kamera i snart 5 år och den har varit bra, tycker jag.

Om priset har jag svårt att säga något vettigt, men det ser inte helt fel ut åtminstone.

40-150-objektivet är ett helt OK telezoomobjektiv, om än inte i toppklass. Det kostar ungefär 1500 kr nytt, så 1000 kr är kanske inte ett jättebra pris.


Osså var det ekvivalensen, f/3,5-5,6 och en 5 år gammal sensor, dagens M4/3 har väl lyft sig rejält på sensorfronten vad gäller lågljus prestanda.
 
Osså var det ekvivalensen, f/3,5-5,6 och en 5 år gammal sensor, dagens M4/3 har väl lyft sig rejält på sensorfronten vad gäller lågljus prestanda.

"ekvivalensen" jämfört med vad???? Låter inte som TS är spekulant på FF vs mFT, eller hur - då betyder inte det ett skvatt enligt mig.

Jag har en e-m5 mk1, samt e-m1 mk2, och måste säga att bildkvalitetsskillnaderna är ringa, (e-m1:an har annat jag föredrar, dock, men det är en annan 5:a)
 
Okej, jag vet inte hur långt bakåt man får gå med M 4/3 med tanke på sensorutveckling, men stora framsteg har Olympus gjort, tittar man hos DX0 Mark så är MI II :an ovanligt bra vad gäller just lågljus parametern, men skillnader runt 300 upp eller ner brukar inte vara avgörande, så där kan svaret på att MI är lika bra vara helt riktigt.


PMD som jag riktade mig mot, brukar prata ekvivalens i trådarna, och visst får vi kompromissa då lite mindre kameror kan bli väl tunga med ljusstarka större teleobjektiv, ljussvagare objektiv blir som oftast lättare och behändigare och framför allt billigare. Men nu har väl Olympus en mycket gedigen objektivarsenal att välja i mellan, kanske den bästa bland alla spegellösa, då även Panasonic objektiv passar.
 
Jag tror det var Fredrik som har ägt många kameror och som är duktigt på att räkna ut skillnader med ekvivalens, bländare och olika Iso inställningar, att det behöver upp till tal runt skillnad på 1000 hos DX0 för att det skall ge ett steg bättre Iso egenskaper, som jag fattar då en kamera som får C:A 13-1400 hos DX0 behöver nå då C:A 2300-2400 för att ge ytterligare ett steg bättre iso-egenskaper.


Vi har haft flera diskussioner i trådarna om att kameratillverkarna sedan en tid tillbaka kommit så pass långt med sina sensorer att en viss mättnad i sensorprestanda har uppnåtts och att man nu försöker förbättra hastighet, och ökade bps, och spegellösa jobbar med autofokusen och laggfri EVF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.