Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar på KM D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinhead

Medlem
Jag överväger allvarligt att skaffa en Konica Minolta Dynax 5D.

Dels så verkar det vara en kamera som fått bra omdömen av de flesta, vilket iofs är fallet med de flesta kameror, men efter att ha "viktat" källorna en smula så tror jag fortfarande på den.

Främsta argumentet för min del att köpa den är att jag redan har en Dynax 800SI, så jag har redan optik som jag är väldigt nöjd med.

Bara huset kan man ju få till riktigt bra pris också :)

Det jag undrar är hur mycket av kamerans funktioner som jag kommer känna igen från min 800SI. Finns här någon som kan redogöra för skillnader, både på gott och ont?

Tack på förhand
 
D 5

Råder Dig att göra som jag gjorde:

gå in i en eller flera fotoaffärer i värmlandsbyarna och be att få klämma på en 5:a.
Då får Du bäst svar! Jag vet för jag sitter i "samma båt".
 
5D

Tyvärr har jag inte 800si men väl 7000i. Kan inte komma på något som saknas från tidigare SLRer, däremot har tillkommit många bra och roliga funktioner.
Jag har haft min 5D i en dryg månad nu och är verkligen imponerad. Framför allt har det blivit mycket roligare att fota.
Är också mycket nöjd med hur bra de gamla gluggarna fungerar tills m 5D. Känns som jag får ännu bättre bilder med 70-210 f4 än med film SLR. Kanske en chimär men åtminstone färgåtergivningen tycker jag blir bättre med 5D.
Även 50 f 1,4 har mera kommit till användning nu.
 
Testad

Låter tryggt, Allan! Ger mig råg i ryggen och handlingskraft!
Om Du kollar specifikatonerna för 5 D och 7 D så är de till 95 % de samma.Tycker inte det är försvarbart att punga ut med 5000 mer för en 7:a.
 
Är man ute efter samma bildkvalité som 7D är det bara att köpa 5D ;0).
De saker som jag upplever bättre med 7D är följande.
- Direktåtkomst med fler knappar utan att behöva bläddra i menyer.
- Kraftigare hus.
- Högre upplösning i displayen.
- 2 olika EV värden 1/3 och 1/2
- tillgång till vertikalgrepp.
- Sökaren (pentaprisma)
- Större buffert
- PC kontakt

Det är några de saker som jag (personligt) tycker överväger ett val av 7D. Men 5D är en riktigt bra kamera som har ett fantastiskt grepp för att vara så pass liten. Jag har även en 800si och jag har inte saknat något sedan jag blev digital ;0)) - jo förresten, att 5400HS endast funkar i manuellt läge och inte trådlöst med 5D och 7D.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Vevo skrev:
att 5400HS endast funkar i manuellt läge och inte trådlöst med 5D och 7D.

mvh/Ove

Eftersom jag inte vet vad 5400HS är så tror jag inte att det kommer bli något större problem för mig.

Tack till er alla som tagit er tid att svara.
 
Ove vad menar du med att 7D har "PC-Kontakt" som inte 5D skulle ha? 5D har kontakt för anslutning till dator med USB.
 
PC-kontakt har inget med datorer att göra trots namnet :)

Det är en liten rund kontakt för anslutning av extern blixt.
 
I nya numret (nr 9) av Digitalfoto testas D5D. Vad gäller bildkvaliteten gav tidningen D5D betyget "bra" rakt igenom samtidigt som de skriver att "kameran utan problem tar minst lika bra bilder som sina konkurrenter". Samma tidning gav D50 (i nr 7) betyget "utmärkt" i tre av de fem bedömningskategorierna och "bra" i de två resterande kategorierna.

Hur ska man tolka detta?
 
Vet inte vad Vevo menar med sökarkommentaren ovan men enligt den här minoltasidan har 5D prismasökare!
http://kmpi.konicaminolta.us/eprise...roduct_pages/Maxxum_5D?mDetail=Specifications

Det var väl en jäkla tur. Du får inte skrämmas så där Vevo :) Olympus E-300 började med nån sjuk leksaksvariant av sökare med flera vinkelställda speglar istället för ett prisma. Hur bra låter det :-( Det har de snabbt rättat till i nya E-500. Hade Minolta gjort nåt E-300 liknande med 5D så hade det sänkt mitt köpintresse från åtminstone 75% till iskalla 0%...!!
 
Lemonshark skrev:
I nya numret (nr 9) av Digitalfoto testas D5D. Vad gäller bildkvaliteten gav tidningen D5D betyget "bra" rakt igenom samtidigt som de skriver att "kameran utan problem tar minst lika bra bilder som sina konkurrenter". Samma tidning gav D50 (i nr 7) betyget "utmärkt" i tre av de fem bedömningskategorierna och "bra" i de två resterande kategorierna.

Hur ska man tolka detta?
De kan väl inte ha fem bedömningskriterier bara för bildkvalitet?? Så seriösa testtidningar finns väl inte på svenska :)
 
Aton_ skrev:
Har inte femman prismasökare? Suck, det låter inte bra.

Kika in i en & se vad du tycker. Sökaren kan ju inte va lika dålig som på Canon & Nikon i alla fall, eller? Prisma e de i allafall...

//Larsa, som själv ej sett...
 
Jag sitter oxå i samma funderingar. Har en 700si och en Dynax7 och kan säga efter att ha klämt på bägge modellerna med Tamron SP90 och Tokina ATX 100-300 att 7D är MYCKET mer kamera...ganska fånigt utlåtande egentligen men jag har ganska långa fingrar och 7D ligger mycket bättre i handen. Sen är det större sökarbild vilket för mig, som fotar (iaf hitills) mest med manuellt fokus och mycket makro, är mycket viktigt. Men jag kommer nog att köpa 5D av ekonomiska skäl och om två tre år köpa efterföljaren till 7D. Nu får jag 5D plus en fin kulled för samma peng som 7D.
:)
 
Aton_ skrev:
Vet inte vad Vevo menar med sökarkommentaren ovan men enligt den här minoltasidan har 5D prismasökare!
http://kmpi.konicaminolta.us/eprise...roduct_pages/Maxxum_5D?mDetail=Specifications

Det var väl en jäkla tur. Du får inte skrämmas så där Vevo :) Olympus E-300 började med nån sjuk leksaksvariant av sökare med flera vinkelställda speglar istället för ett prisma. Hur bra låter det :-( Det har de snabbt rättat till i nya E-500. Hade Minolta gjort nåt E-300 liknande med 5D så hade det sänkt mitt köpintresse från åtminstone 75% till iskalla 0%...!!

Jag är ledsen Kristofer men du har fel, 5D har INTE en pentaprisma. Läs följande:

"One way the 5D achieves its lower weight and lower cost is by using lighter materials polycarbonate instead of aluminum, which is just as precise and even more durable. The 5D also employs a 5-sided mirror feeding the viewfinder, whereas the 7D uses a specially-shaped solid block of glass called a pentaprism. None of these factors has any impact on the quality of the images; which is why both the 5D and 7D are equally outstanding choices for a camera."
Saxat ur Gary L. Friedmans nya bok.

7D har en Pentaprisma och 5D bygger på speglar av pentaprismaliknande modell.

mvh/Ove

Edit: Hämtat från samma sida som du länkat till.
Viewfinder Type: Eye-level fixed pentaprism (7D)
Viewfinder Type: Fixed eye-level system with roof mirror type pentaprism (5D)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.