** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Funderingar på KM D5D

Produkter
(logga in för att koppla)
En fundering kring kitobjektivet..

Jag går i köpatankar och undrar om någon har någon åsikt om 18-70 kitobjektivet? Kring Canon/Nikons objektiv finns det ju tusen åsikter..

Har en realistisk ekonomi men kan tänka mig att att lägga nån tusenlapp extra på objektivet om det skulle visa sig vara "värdelöst". Annars slår jag nog till på kitobjektivet plus ett 50/1.7.

Ang kitobjektivet:
Byggkvaliteten är OK, inte super o inte ens bra men den duger.
Ljusstyrkan är ett trâkigt kapitel, utomhus i bra ljus är det väl OK, men bara knappt.
Skärpan är OK när du är pâ f/8-16.
Skulle nog vilja pâstâ att den är värd sina pengar, men inte mer.
Jag tror att kitgluggen ganska snart blir reserv/reseobjektiv till förmân för ljusstarkare/skarpare optik.

Kombinationen med en 50mm f/1,7 är bra, skärpa och ljusstyrka sâ det räcker.

Det här med sökaren i D5D:
Nej den är inte lika bra som till D7D, men den är klart bättre än vad Cannon & Nikon erbjuder för samma peng. Pentaprism eller ej, tekniken är underordnat känslan för mina beslut. Och sökaren till D5D känns helt OK.

Per har helt rätt. Ta och titta i sökaren på 5D innan du bestämmer dig. Sökaren på 5D är faktiskt mycket bättre än på många konkurenter i samma prisklass. Jag har tittat i den och tycker att den mycket bra.

mvh/Ove

Lemonshark skrev:
I nya numret (nr 9) av Digitalfoto testas D5D. Vad gäller bildkvaliteten gav tidningen D5D betyget "bra" rakt igenom samtidigt som de skriver att "kameran utan problem tar minst lika bra bilder som sina konkurrenter". Samma tidning gav D50 (i nr 7) betyget "utmärkt" i tre av de fem bedömningskategorierna och "bra" i de två resterande kategorierna.

Hur ska man tolka detta?

Att journalisterna tycker bättre om vissa märken,, kanske? F.ö ett helt naturligt och mänskligt beteende om man försöker vara objektiv om något som man tycker om.

Viewfinder Type: Eye-level fixed pentaprism (7D)
Viewfinder Type: Fixed eye-level system with roof mirror type pentaprism (5D)
Spegelkonstruerad prisma, tala om att Konica Minolta "töjer" på ords verkliga betydelse (=ljuger). En serie speglar kan väl inte kallas ett prisma? Hursomhelst, prismasökare används väl i alla enögda spegelreflexkameror som är nåt att räkna med, inklusive Olympus nya DSLR. Då tycker jag KM har en del att bevisa om de plötsligt skall ersätta prismat med ett antal vinklade speglar. Olympus E-300 konstruktion tycker jag såg helt kass ut när jag såg en skiss. Kan det vara nåt annat än en småsnål budgetlösning alternativt eftersträvad kvalitetssänkning (i stil med USB 2,0 low speed) för att säkra en kvalitetsskillnad uppåt och aldrig överträffa (USB) D7:an?
Någon kanske har en bild på den nya sökarkonstruktionen? Hur bilden upplevs när man hastigt tittar i sökaren tycker jag är rätt oväsentligt i sammanhanget, man skall ju också kunna acceptera konstruktionslösningen. Och hållfasthet, livslängd, kondens- och rengöringsproblem samt ev bildförvrängningar är väl seriösa "mät och testfrågor" snarare än en upplevelsesak.

Vevo skrev:
Sökaren på 5D är faktiskt mycket bättre än på många konkurenter i samma prisklass. mvh/Ove
Jag har testat att kika i en D5D i ena ögat och en Canon 350D i det andra ögat på samma brännvidd (50mm), faktiskt riktigt frän upplevelse, men då kändes D5D både större och ljusare. Detta upplevde även min kompis (ägaren av 350D). Jag vill bara mena på att både D5D och 350D är bra kameror! Om man väljer någon annan kamera för att D5D saknar prisma är man mycket kräsen och har stora krav. Det är ju upp till var och en att välja...
D5D, 350D, D70s är sjukt bra kameror för pengarna!!!
/Fredrik, som idag fick min 5600HSD...

Aton_ skrev:
Spegelkonstruerad prisma, tala om att Konica Minolta "töjer" på ords verkliga betydelse (=ljuger). En serie speglar kan väl inte kallas ett prisma? Hursomhelst, prismasökare används väl i alla enögda spegelreflexkameror som är nåt att räkna med, inklusive Olympus nya DSLR. Då tycker jag KM har en del att bevisa om de plötsligt skall ersätta prismat med ett antal vinklade speglar. Olympus E-300 konstruktion tycker jag såg helt kass ut när jag såg en skiss. Kan det vara nåt annat än en småsnål budgetlösning alternativt eftersträvad kvalitetssänkning (i stil med USB 2,0 low speed) för att säkra en kvalitetsskillnad uppåt och aldrig överträffa (USB) D7:an?
Någon kanske har en bild på den nya sökarkonstruktionen? Hur bilden upplevs när man hastigt tittar i sökaren tycker jag är rätt oväsentligt i sammanhanget, man skall ju också kunna acceptera konstruktionslösningen. Och hållfasthet, livslängd, kondens- och rengöringsproblem samt ev bildförvrängningar är väl seriösa "mät och testfrågor" snarare än en upplevelsesak.

Spegelkonstruktion eller inte. det är en väl fungerande sökare som jag och många andra upplever som ljusare och bättre än konkurenterna.

Det känns inte alls dumt...

Nu har jag haft min nya kamera i ett par dagar och har nog hunnit fingra på de flesta kontrollrattarna. Hittills tycker jag det känns mycket bra och de allra flesta kontrollerna känns precis som de jag är van vid från min tidigare kamera.

Visst finns det en del nya kontroller och visst finns det en del grejer som saknas - eller som jag inte har hittat än.

Jag har inte hunnit fota speciellt mycket, men jag har iaf ränt omkring och knäppt en massa inne i bostaden, och jag måste säga att den fokuserar väldigt snabbt och precist. Dessutom så tycker jag att kameran ligger väldigt bra i mina händer.

Det enda negativa jag upplevt är att vissa knappar, främst navigeringskrysset på baksidan, känns väldigt plastigt. Detta har jag dock inga problem alls att leva med. Vi får se om jag lyckas ta mig ut i helgen så det kan bli lite ordentligt fotande :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar