Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Arez

Medlem
Hej, jag har nyligen inhandlat en Nikon D40, men ännu inte hämtat ut den, då den itne fanns på lagret. Nu är det dessvärre så att jag börjar få lite kalla fötter. Min tanke med att köpa en systemkamera (detta är min första), var att jag skulle få pilla på inställningarna mycket mer än på min kompaktkamera, och på så vis få personligare och bättre bilder. Men med D40 känns det som att det är kompaktkamera förklädd i en systemkameras skal.

Så min fråga är egentligen, hur begränsad är D40n jämfört med andra systemkameror i den prisklassen (och lite dyrare), angående kreativitet och konst? Är det värt att vänta några månader och köpa D40x istället?

Behöver verkligen ett par goda råd, alla svar uppskattas!

Tack på förhand

Arez

Inställningsmöjligheterna är samma som på alla andra systemkameror. Du kan ställa in slutartid, bländare, ISO, och sen är det inte så jättemycket mer som påverkar hur bilden blir. (om man fotar i RAW)

Ingen större skillnad på D40x utan det är en D80 som gäller då.

Trots att jag plåtat en hel del i mina dar så resonerade jag som så att köpa ett billigare hus (D50) och få råd till optik o tillbehör som sen kan användas på ett nytt o bättre hus. Tänk på den största nackdelen med d40/x, avsaknaden av focusmotor i huset, som betyder att de objektiv som inte har inbygd focusmotor måste focuseras manuelt.

Så min fråga är egentligen, hur begränsad är D40n jämfört med andra systemkameror i den prisklassen (och lite dyrare), angående kreativitet och konst? Är det värt att vänta några månader och köpa D40x istället?

Inte alls begränsad vad gäller kreativitet och konst.

Skillnaden d40 / d40x är 4 megapixlar 6 -> 10.

Personligen hade jag aldrig lagt pengarna på en d40x. De pengarna hade jag lagt på optik.

Nacdelen med d40 / d40x är som flera sagt tidigare att de saknar fokusmotor i huset men frågan är om det spelar någon roll för dig?
Funderar du på att köpa flera begagnade objektiv?

Om svaret är nej så är d40 en jäkligt bra start kamera för en som aldrig haft systemkamera förut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar