Annons

Funderingar D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik777

Medlem
Sitter och är väldigt velig vad jag ska köpa för kamera, har en budget på ca 8000.
Jag har fått ett erbjudande på en beg Nikon D300 kamerahus för 6000 är det ett bra köp?
eller ska man köpa någon av det senaste modellerna (2010).
Vad jag är ute efter är mest för pengarna och en kamera som man kan växa med.

Villl du ha mesta möjliga för pengarna och en kamera du kan växa med är inte en D300 bästa valet.

Vill du ha en robust vädertålig kamera med bra grepp och avancerad autofokus, bra hastighet och lite annat och är beredd att betala för det är D300 ett bra val.

Är du bara ute efter en bra prisvärd kamera skulle jag rekommendera en D90 eller en D7000 om du kan töja budgeten lite.

En D300 är mycket kamera för pengarna jag har en och är helnöjd men den kom väl ut 2008 så den har ju ett par år på nacken dom nya kan väl mer o fler pixlar och allt det där men jag har aldrig ångrat mitt köp jag har nu haft den i ca 3 år och skulle nog idag välja en igen med tanke på vad dom kostar idag det är en rejäl kamera du kommer förmodligen inte ångra dig köp till några bra gluggar för pengarna som blir över så har du en bra kombo.Lycka till med ditt köp.

Inte att glömma

Om du vill ha en kamera att växa i skall du inte bortse från D300's möjlighet att använda gamla Ai och AiS objektiv med bibehålen exponeringsmätning. Det ger ett enormt utbud av "guldklimpar" som du hittar till låg kostnad. Lycka till i valet.
//Jan

Kolla in Cyberphotos erbjudande idag. D300s med batterigrepp för 9 995:-
Fruktansvärt prisvärt, och såg en test där de jämförde Canon D7 med denna och det var i princip dött lopp. Så tror inte att man behöver oroa sig för att denna modell är gammal.

/Magnus

Ett råd

Är ingen expert men nu börjar dessa råd att spåra ut inte bara i denna tråd. När blev en kamera som är billigare och enligt tillverkaren sämre bättre än sin store bror?

D300 till hör segmentet semi-profs och det gör inte D90 enligt Nikon utan det är en kamera med samma sensor och mindre prestanda. D90 saknar även funktioner som D300 har. Bildmässigt är D300 bättre med. Dock har den inte film funktion vilket D90 har.

Personligen skulle jag satsat på en D300 om du inte vill filma. Har ägt både D300 och D90 och man får vad man betalar för.

Tycker dessutom det låter som ett kompis pris på D300 så hade jag varit du hade jag slagit till. Allt är inte pxlar och iso heller utan vad man gör av kameran. Med en D300 har du svårt att skylla på kameran när bilderna inte blir som du vill ha dom.

Lycka till.

Sitter och är väldigt velig vad jag ska köpa för kamera, har en budget på ca 8000.
Jag har fått ett erbjudande på en beg Nikon D300 kamerahus för 6000 är det ett bra köp?
eller ska man köpa någon av det senaste modellerna (2010).
Vad jag är ute efter är mest för pengarna och en kamera som man kan växa med.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto