Annons

Fundering om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

smulan74

Medlem
Jag har en Nikon D40 och har funderat på ett 70-300 objektiv.
Har tittat på Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO och på Tamron AF 70-300. Jag skulle vilja ha tips, råd, funderingar om dessa.
Tacksam för hjälp.
 
För att få AF med en D40 krävs att det står AFS på Nikon-objektiv.
Om jag kommer ihåg rätt så skall det stå HSM på Sigma och Tamron vet jag inte.
Rätta mig nu någon om jag har fel!

Jag hade inte köpt ett tele utan AF.
 
Hej, Tamron 70-300 finns numera med motor för Nikon D40, Sigma vet ej.

JAg har Tamron 70-300 för Pentax, ger bra resultat vid bländare f8 70-150mm ca sen börjar skärpan försvinna. JAg ser det som ett vacketväder objektiv, på Pentax har jag ju bildstabilisering i huset så då går det bättre med långa slutartider.
 
Tack för svaren. Både Sigman och Tamron har inbyggd motor för AF till D40. Dom är väldigt lika vad det gäller spec.
Jag har läst att det är flera som skriver som Kjell om Tamrons objektiv, men det är ett väldigt attraktivt pris på den.
Många skriver om halvdan kvalite på Sigman.
Någon som provat båda och har jämfört dom.
Tack för all hjälp.
 
Tack för svaren. Både Sigman och Tamron har inbyggd motor för AF till D40. Dom är väldigt lika vad det gäller spec.
Jag har läst att det är flera som skriver som Kjell om Tamrons objektiv, men det är ett väldigt attraktivt pris på den.
Många skriver om halvdan kvalite på Sigman.
Någon som provat båda och har jämfört dom.
Tack för all hjälp.

Jag har bara ägt Tamron-objektivet, dock tyckte jag att det var löjligt långsam AF på det så jag returnerade det och ersatte det med ett gammalt Minolta-objektiv för ungefär samma pengar som var snabbare och skarpare. Jag har dock ingen aning om AF-hastigheten på andra system men om detta är kritiskt för dig kanske öppet köp inte är någon dum ide (jag köpte på ONOFF). Bildmässigt var det helt OK, med ett kul 1:2-macroläge. Skärpan vid 300mm var som man kunde förvänta sig vid denna prisklass, användbart men inte überskarpt.

Sigma-objektivet har jag också hört en del om bristande kvalitet, bland annat att AF-drev som går sönder. Jag har också sett ett par ex till salu där detta hänt.

Bildmässigt har jag fått intrycket av att Tamron:et är skarpare men har mer PF/CA, Sigma't är något mjukare men har också mindre PF/CA. Personligen föredrar jag PF/CA då detta för det mesta går att ta bort i efterhand..
 
Har ett Sigma och det funkar helt OK med tanke på pris och omfång. Zoomar rätt långsamt och inte helt perfekt i vissa lägen samt kräver rätt mycket ljus.
Bildresultatet blir dock helt OK. Har tagit en del fina makrobilder med det och några bra porträtt med ca 90mm brännvidd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.