Annons

Fundering kring Pentax M-objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)
Lade objektglaset bredvid en mattskiva och de verkar definitivt vara av samma tjocklek. Kan ju skilja en aning, jag har alla skjutmått i källaren så har inte mätt exakt. Tjockleken borde väl inte vara kritisk, så länge den går in i fästet, jag har för mig att den mata ytan skall vara uppåt. Men iofs så genererar väl en modern mattskiva bilden inom ett tjockare område, så den kan ju kanske ändå tolkas som att jag flyttar skivan uppåt, men då får jag schimsa med ett eller två lager tejp.

Jag har en kompis som använder flourväte och liknande uschliga saker i jobbet. Mitt mål är nog att hitta en enklare lösning. Jag hade ingen aning om att man etsade inom scrapbooking, skall kolla upp det. En annan variant jag funderat på är om inte en massa mikrorepor skulle kunna funka. Jag har kiselkarbidpulver i olika kornstorlekar, om man blandar i lite i något fett och gnuggar lite så borde man kunna få en väldigt repig yta. Blir förstås svårt att få det jämnt om man gör det för hand. Om det funkar med repor har jag ingen aning om. Det finns ju även frostat glas att köpa på rulle (plastfilm), men jag tror den frostade delen är för tjock och jag kommer inte uppnå det jag vill (ett extremt tunnt skärpeplan). I riktigt ljusstarka situationer kanske ett rispapper eller ritningspapper klämt mellan glaset och prisman kan funka, men risken är nog att det är för tjockt och att det blir för mörkt.
 
Nu har jag beställt etsmedel...skall se om jag lyckas skära till ett par glas till rätt storlek utan att skära mig :)
Undrar om en tuchpenna är tillräckligt för att skydda mot etsmedlet. Då kan man ju rinta in ett kors eller nåt innan man etsar också. Det kanske till och med funkar med samma teknik som vid mönsterkortstillverkning, så man kan exponera på ett mönster på glaset och framkalla innan etsning. Men troligen är etsmedel för glas så aggresivt så det går rätt igenom.
 
Skar till en glasbit och satte på en bit dokumenttejp som test. Ingen snygg sökarbild, men det funkar. Testade med lite makro och F2.8 och manuell fokusering verkar placera skärpan där jag vill. Skall göra lite seriösare tester när jag får tid. Etsmedlet lär göra bilden snyggare, men kontrasten kanske blir lika dålig som med tejp. Kanske kan man påverka detta genom hur länge man etsar.

Så här långt alltså; Objektglasen jag hade hemma verkar passa tjockleksmässigt. Ganska pilligt att skära till små glasbitar från redan små glasbitar (skall skaffa en ny glasskärare, den gamla verkar utsliten). Med tejp blir sökaren mörkare en vanligt, och kontrasten är låg, men skärpedjupet blir tunnt, precis som jag vill ha det. För precisionsinställning i god belysning verkar det funka.

Jag återkommer när jag gjort mer tester, samt med resultatet från de etsade glasen.

Edit: Kom på att detta sprungit iväg lite från ursprunglig tråd. jag skapar en ny tråd om mina mattskiveexperiment, lägger den i Gör det själv.
 
Senast ändrad:
Idag satt min nya och egenhändigt tillverkade mattskiva i min K10 hela dagen. Jag kan verkligen rekommendera den gamla typen av mattskiva för manuell fokusering av ljusstarka objektiv. Helt plötsligt kan man återigen placera skärpan där man vill ha den. Jag lovar ta med och visa på nästa Geekmeet. Mer info i tråden under gör-det-själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.