Har en liten fundering kring ljusmätningen med m objektiv och undrar om någon kunnig kan ge mig en förklaring.
Jo när man bländar ner med ringen så måste man ju ljusmäta med grön knapp för att få rätt exponering då kameran inte vet vilken bländare som är inställd.Min fundering är vad som hindrar tekniken i från att då kunna få ratta in bländar värdet som man har på ringen med hjulet och då få kameran att exponera rätt,borde vara en enkel mjukvaru grej... eller?
Glad nybörjare på gammla grejor...
/Sverker
För att kameran skall klara av att korrekt mäta måste den veta två saker:
1) Vilken största bländaren är på objektivet
2) Vilken bländare som är inställd
Manuella objektiv talar inte om vilket som är största bländaren. Det enda som fattningen talar om är hur många steg man bländat ner objektivet. Eftersom kameran ändå inte vet största bländaren har Pentax valt att inte heller implementera den mekaniska avläsningen av antalet steg som bländaren är inställd på.
Man skulle kunna låta användaren mata in största bländare och inställd bländare, men det känns ju som ett något otympligt sätt, men skulle kanske kunna fungera. En bättre lösning skulle vara om Pentax åter iplementerade den mekaniska avläsningen, så skulle man bara behöva mata in största bländaren på objektivet när man monterade det. Man skulle även kunna tänka sig någon typ av klisterdekal som ger även M-objektiv ett ID, så att kameran kommer ihåg vilket objektiv som har vilken bländare, alternativt typ RFID som fästs på objektivet. Det är dock knappast troligt att Pentax tänker lägga pengar på att vi inte skall köpa nya objektiv, så inget av detta lär ske i verkligheten.
Hur kommer det sig då att det fungerade förr i tiden men inte nu längre. Enkelt sätt så beror det på de moderna mattskivorna. nedanstående beskrivning är väldigt förenklad, men det är hur jag tänker på det för att förstå problemen.
Moderna mattskivor är inte linjära. Mattskivorna i dagens kamera har en struktur som jag sett beskrivas som små rör, detta gör att mattskivorna fungerar som bländare för det man ser i sökaren. Man brukar säga att det man ser i sökaren ungefär motsvarar F4 vad gäller skärpedjup. Det innebär att om man sätter på ett F4 objektiv på kameran så är den bild som sökaren ser och den bild sensorn skulle se nästan identisk. Ljusmätningen sker ju på mattskivan, och på F4 objektiv så kommer ljusmätningen fungera bra då mattskivan är linjär, dvs för varje stegs nerbländning på objektivet, kommer mattskivan att uppleva ett stegs nerbländning. Om vi istället sätter på ett F1.4 objektiv på kameran, så kommer fortfarande mattskivan att se detta som F4. Eftersom kameran inte vet om det sitter ett F1.4 eller ett F4 objektiv på kameran så kan den inte kompensera för denna olinjäritet.
(Handlar egenligen inte om själva bländarvärdet, utan om de olika vinklar som ljuset träffar mattskivan, och detta är kopplat till bländaren)
Något som borde fungera är att sätta in en mattskiva av den gamla typen. Problemet då är att kameran inte vet vilken mattskiva som sitter i så den kommer att försöka kompensera för denna olinjäritet även om den inte finns där. Den bästa lösningen vore om Pentax kunde börje leverera orginalmattskivor av gammal typ (mörkare, men med tunnare skärpeplan samt linjärt beteende, samt en firmwareupdatering där man kan ställa in att man satt i mattskiva av den typen. Återigen så finns det väldigt få incitament för Pentax att göra detta. Även om de säkert tycker det är kul att fler av de gamla objektiven används, så är Pentax där för att tjäna pengar, och vill naturligtvis hellre sälja nya objektiv.
Lennart Nilsson (pupillen) förslog i någon tråd när någon frågade om enkel mattskiva att man kunde använda vanlig dokumenttejp. Jag testade lite snabbt att sätta en bit matt tejp på ett objektglas och hålla bakom ett objektiv. Det blir helt klart en bild. Jag har tänkt testa att skära till ett glas så att det passar i kameran, sätta på en tejpbit och se hur fel fokusen hamnar, samt vilken påverkan det har på linjäriteten. Jag tror att kontrasten hos en sådan mattskiva blir usel, så även om skärpeplanet blir tunnt så blir det väldigt svårt att ställa exakt skärpa, men skall bli intressant att se hur ljusmätningen fungerar.