Annons

Fundering kring Pentax M-objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Zeeke71

Aktiv medlem
Har en liten fundering kring ljusmätningen med m objektiv och undrar om någon kunnig kan ge mig en förklaring.
Jo när man bländar ner med ringen så måste man ju ljusmäta med grön knapp för att få rätt exponering då kameran inte vet vilken bländare som är inställd.Min fundering är vad som hindrar tekniken i från att då kunna få ratta in bländar värdet som man har på ringen med hjulet och då få kameran att exponera rätt,borde vara en enkel mjukvaru grej... eller?
Glad nybörjare på gammla grejor...
/Sverker
 
M objektiv(och tidigare) är avsedda att ställa
bländaren med ringen på objektivet.
Sen kom A kameror och objektiv, där kameran
kan ändra bländaren på objektivet elektriskt
(om jag fattat rätt).
Det ingår oxå en elektrisk kommunikation mellan
kamera och objektiv.

Bojidar har en utläggning om det här på:
http://kmp.bdimitrov.de/technology/K-mount/index.html
Klicka på "Ka"
 
Frågan är vad man skulle vinna på att ställa in bländaren även på kameran istället för att använda gröna knappen? Tycker det är enklare att använda gröna knappen än att istället behöva veta exakt vilken bländre man valt på objektivet och att sen ställa in den på kameran.

Med gröna knappen är det kameran som sköter ljusmätningen efter objektivet vilket innebär en viss automatik, om man istället skulle behöva göra den inställningen manuellt så innebär det i mitt tycke en mycket större risk för att det blir fel och gör hela processen krångligare.
 
Hej hej!

Känns som knappt ingen vet hur man fotar med Pentax SMC-M-objektiv med Pentax digitala systemkameror.... Jag frågade både Scandinavian Photo och Focus Trading, men de sa att det "bara är att fota i AV-läget och ställa in "Tillåt bländarring" i specialinställningarna". Men det blir ju hela tiden största bländare då - i alla fall med mina objektiv. Så jag tog mig en egen lusläsning av sid 230 i instruktionsboken till min K200D. (Vet inte om det samma gäller alla Pentax-modeller tyvärr, men kanske är följande till hjälp:

Begränsningen i AV-läget (tidsautomatik) för mina manuella objektiv, så som det beskrivs längst till höger i tabellen på sid 230 i instruktionsboken är nämligen som följer: Det står så här "Bländarringen förblir öppen oavsett bländarringens position. Slutartiden ändras i förhållande till den öppna bländaren...." osv... Var förblindad för denna formulering tidigare, eftersom jag hört av Scandinavian Photo och av Focus Trading, just detta att jag kan använda mina gamla objektiv. Men endast då på full bländare (vilket ju inte är så kul på tex mitt 50mm 1,4). Så har jag fattat att det är - objektivet bländar ner, men för sent, tror jag

Men manuella läget har jag nu förstått, när jag nu lusläste sidan 230 som sagt. Det verkar funka som så (som man ser längst ner i tabellen på sid 230) att man får ställa in tiden på kameran och bländaren på objektivet och så får man göra en optisk skärpedjupskontroll genom att ha just optisk skärpedjupskontroll inställd i menyerna och dra "on-off"-knappen till höger till det läge som, med annan inställning, har funktionen av ett digitalt testkort som inte sparas på minneskortet... Då mäts exponeringen (precis som det står i rutan "begränsingar" på sidan 230). Och sen får man då justera exponeringen med ändring av tid på kameran eller bländare på objektivet, alt. ändra ISO.

Mkt komplicerat, men det verkar ju funka. Men det är ju en bökig fotograferingsprocess! Men så långt jag kan räkna ut är det så man måste göra... (Någon däremot?...) Är annars väldigt nöjd med min kamera!

M.v.h. Jonas
 
Anledningen till att jag hadde en önskan om att samtidigt som jag ställer bländarringen kunna mata in värdet i kameran är att jag ständigt glömmer ljusmätningen när jag byter motiv mm,men det är nog en vanesak...tack för länken,kul att få lite bättre koll...
Mvh Sverker
 
Hej hej!
Det verkar funka som så (som man ser längst ner i tabellen på sid 230) att man får ställa in tiden på kameran och bländaren på objektivet och så får man göra en optisk skärpedjupskontroll genom att ha just optisk skärpedjupskontroll inställd i menyerna och dra "on-off"-knappen till höger till det läge som, med annan inställning, har funktionen av ett digitalt testkort som inte sparas på minneskortet... Då mäts exponeringen (precis som det står i rutan "begränsingar" på sidan 230).
På K200D borde det funka som på andra kameror med "gröna knappen", dvs du använder den för att få kameran att blända ner och justera exponeringen.
 
Anledningen till att jag hadde en önskan om att samtidigt som jag ställer bländarringen kunna mata in värdet i kameran är att jag ständigt glömmer ljusmätningen när jag byter motiv mm,men det är nog en vanesak...tack för länken,kul att få lite bättre koll...
Mvh Sverker
Iom att kameran inte vet något om egenskaperna på manuella objektiv som saknar elektriska kontakter så skulle det nog inte kunna fungera som du vill. Kameran måste helt enkelt blända ner för att kunna göra en korrekt ljusmätning då den inte vet vilken bländare objektivet använder vid full öppning.
 
Okej förstår att det finns en hake Tycker att det fungerar så där med gröna knappen.Fotar i raw och ändrar exponeringen vid behov...En annan fråga,försökte annvända af bekräftelsen när jag fokuserade manuellt med min K20 men området den tycker det är ok är för stort vid stora bländare,undrar över hur K7 beter sig?
Måste lita till min syn för att få det bra...
/Sverker
 
Mkt komplicerat, men det verkar ju funka. Men det är ju en bökig fotograferingsprocess! Men så långt jag kan räkna ut är det så man måste göra... (Någon däremot?...) Är annars väldigt nöjd med min kamera!

M.v.h. Jonas

Ja det lät komplicerat.
Vad man gör är att köra i manuella läget, ställer in önskad bländare på objektivet och trycker sedan på grön knapp (då bländar kameran ner och mäter ljuset och förslår en slutartid.) Inställning klar. Fota på.
 
Har en liten fundering kring ljusmätningen med m objektiv och undrar om någon kunnig kan ge mig en förklaring.
Jo när man bländar ner med ringen så måste man ju ljusmäta med grön knapp för att få rätt exponering då kameran inte vet vilken bländare som är inställd.Min fundering är vad som hindrar tekniken i från att då kunna få ratta in bländar värdet som man har på ringen med hjulet och då få kameran att exponera rätt,borde vara en enkel mjukvaru grej... eller?
Glad nybörjare på gammla grejor...
/Sverker

För att kameran skall klara av att korrekt mäta måste den veta två saker:

1) Vilken största bländaren är på objektivet
2) Vilken bländare som är inställd

Manuella objektiv talar inte om vilket som är största bländaren. Det enda som fattningen talar om är hur många steg man bländat ner objektivet. Eftersom kameran ändå inte vet största bländaren har Pentax valt att inte heller implementera den mekaniska avläsningen av antalet steg som bländaren är inställd på.

Man skulle kunna låta användaren mata in största bländare och inställd bländare, men det känns ju som ett något otympligt sätt, men skulle kanske kunna fungera. En bättre lösning skulle vara om Pentax åter iplementerade den mekaniska avläsningen, så skulle man bara behöva mata in största bländaren på objektivet när man monterade det. Man skulle även kunna tänka sig någon typ av klisterdekal som ger även M-objektiv ett ID, så att kameran kommer ihåg vilket objektiv som har vilken bländare, alternativt typ RFID som fästs på objektivet. Det är dock knappast troligt att Pentax tänker lägga pengar på att vi inte skall köpa nya objektiv, så inget av detta lär ske i verkligheten.

Hur kommer det sig då att det fungerade förr i tiden men inte nu längre. Enkelt sätt så beror det på de moderna mattskivorna. nedanstående beskrivning är väldigt förenklad, men det är hur jag tänker på det för att förstå problemen.
Moderna mattskivor är inte linjära. Mattskivorna i dagens kamera har en struktur som jag sett beskrivas som små rör, detta gör att mattskivorna fungerar som bländare för det man ser i sökaren. Man brukar säga att det man ser i sökaren ungefär motsvarar F4 vad gäller skärpedjup. Det innebär att om man sätter på ett F4 objektiv på kameran så är den bild som sökaren ser och den bild sensorn skulle se nästan identisk. Ljusmätningen sker ju på mattskivan, och på F4 objektiv så kommer ljusmätningen fungera bra då mattskivan är linjär, dvs för varje stegs nerbländning på objektivet, kommer mattskivan att uppleva ett stegs nerbländning. Om vi istället sätter på ett F1.4 objektiv på kameran, så kommer fortfarande mattskivan att se detta som F4. Eftersom kameran inte vet om det sitter ett F1.4 eller ett F4 objektiv på kameran så kan den inte kompensera för denna olinjäritet.
(Handlar egenligen inte om själva bländarvärdet, utan om de olika vinklar som ljuset träffar mattskivan, och detta är kopplat till bländaren)

Något som borde fungera är att sätta in en mattskiva av den gamla typen. Problemet då är att kameran inte vet vilken mattskiva som sitter i så den kommer att försöka kompensera för denna olinjäritet även om den inte finns där. Den bästa lösningen vore om Pentax kunde börje leverera orginalmattskivor av gammal typ (mörkare, men med tunnare skärpeplan samt linjärt beteende, samt en firmwareupdatering där man kan ställa in att man satt i mattskiva av den typen. Återigen så finns det väldigt få incitament för Pentax att göra detta. Även om de säkert tycker det är kul att fler av de gamla objektiven används, så är Pentax där för att tjäna pengar, och vill naturligtvis hellre sälja nya objektiv.

Lennart Nilsson (pupillen) förslog i någon tråd när någon frågade om enkel mattskiva att man kunde använda vanlig dokumenttejp. Jag testade lite snabbt att sätta en bit matt tejp på ett objektglas och hålla bakom ett objektiv. Det blir helt klart en bild. Jag har tänkt testa att skära till ett glas så att det passar i kameran, sätta på en tejpbit och se hur fel fokusen hamnar, samt vilken påverkan det har på linjäriteten. Jag tror att kontrasten hos en sådan mattskiva blir usel, så även om skärpeplanet blir tunnt så blir det väldigt svårt att ställa exakt skärpa, men skall bli intressant att se hur ljusmätningen fungerar.
 
Senast ändrad:
Iom att kameran inte vet något om egenskaperna på manuella objektiv som saknar elektriska kontakter så skulle det nog inte kunna fungera som du vill. Kameran måste helt enkelt blända ner för att kunna göra en korrekt ljusmätning då den inte vet vilken bländare objektivet använder vid full öppning.

Problemet är att den ändå inte kan göra en helt korrekt mätning då den inte vet vilken bländare objektivet är inställd på och därmed inte hur stor olinjäriteten är som den måste kompensera för. Felen blir inte så stora kanske, men det blir ingen exakt ljusmätning.
 
De senaste versionerna av chipade adaptrar för manuella objektiv till Canonkameror är programmerbara, man kan lägga in uppgift om största bländare och brännvidd så att de registreras korrekt i exif (och därmed används av kameran).

Med en sådan adapter vet kameran vilken största bländare objektivet har, vi kan då göra exponeringsmätningarna med full öppning precis som med autofokusobjektiv. Har man kameran i manuellt läge går det att välja tid och bländare med fungerande ljusmätning, nedbländning får sedan ske manuellt innan exponering.

En liknande lösning borde inte vara omöjlig att konstruera för Pentax-systemet, det största problemet är förmodligen placeringen av de elektriska kontakterna. Man kanske kan göra någon form av utbytesbajonett.

Bara lite lösa tankar så här på småtimmarna...
 
Fel

Hej hej!

Känns som knappt ingen vet hur man fotar med Pentax SMC-M-objektiv med Pentax digitala systemkameror.... Jag frågade både Scandinavian Photo och Focus Trading,
.... Så jag tog mig en egen lusläsning av sid 230 i instruktionsboken till min K200D. (Vet inte om det samma gäller alla Pentax-modeller tyvärr, men kanske är följande till hjälp:

........Men manuella läget har jag nu förstått, när jag nu lusläste sidan 230 som sagt. Det verkar funka som så (som man ser längst ner i tabellen på sid 230) att man får ställa in tiden på kameran och bländaren på objektivet och så får man göra en optisk skärpedjupskontroll genom att ha just optisk skärpedjupskontroll inställd i menyerna och dra "on-off"-knappen till höger till det läge som, med annan inställning, har funktionen av ett digitalt testkort som inte sparas på minneskortet... Då mäts exponeringen (precis som det står i rutan "begränsingar" på sidan 230). Och sen får man då justera exponeringen med ändring av tid på kameran eller bländare på objektivet, alt. ändra ISO.

Mkt komplicerat, men det verkar ju funka. Men det är ju en bökig fotograferingsprocess! Men så långt jag kan räkna ut är det så man måste göra... (Någon däremot?...) Är annars väldigt nöjd med min kamera!

M.v.h. Jonas

Nej, det är inte så komplicerat.
Ställ K200D i M läget.
Fokusera och ställ in en bländare på objektivet.
Tryck på grön knapp så ställs "rätt" slutartid in.
Ta bilden.

Du behöver inte ställa in optisk förhandsgranskning,
går lika bra med digital.
Tryck på gröna knappen och låt bli ringen runt avtryckaren.
I specialmenyn om gröna knappen funkar läge 1 och 2,
alltså att slutartiden ändras med gröna knappen.
Obs att du med M objektiv använder centrumvägd
ljusmätning eller punktmätning, multimätning går inte.
 
De senaste versionerna av chipade adaptrar för manuella objektiv till Canonkameror är programmerbara, man kan lägga in uppgift om största bländare och brännvidd så att de registreras korrekt i exif (och därmed används av kameran).

Med en sådan adapter vet kameran vilken största bländare objektivet har, vi kan då göra exponeringsmätningarna med full öppning precis som med autofokusobjektiv. Har man kameran i manuellt läge går det att välja tid och bländare med fungerande ljusmätning, nedbländning får sedan ske manuellt innan exponering.

En liknande lösning borde inte vara omöjlig att konstruera för Pentax-systemet, det största problemet är förmodligen placeringen av de elektriska kontakterna. Man kanske kan göra någon form av utbytesbajonett.

Bara lite lösa tankar så här på småtimmarna...

Verkar lite onödigt med Pentax.
Visst får man Exif info och snabb ljusmätning,
men med ett tryck på gröna knappen har man "rätt"
slutartid som ofta funkar att fortsätta fota med
eller justera slutartiden/bländaren lite upp eller ner.
Det kan faktiskt funka bättre än med nytt objektiv, P-läge
och lita på multimätningen som kan luras av tex bakgrunden
när man vrider på kameran.
 
Verkar lite onödigt med Pentax.
Visst får man Exif info och snabb ljusmätning,
men med ett tryck på gröna knappen har man "rätt"
slutartid som ofta funkar att fortsätta fota med
eller justera slutartiden/bländaren lite upp eller ner.
Det kan faktiskt funka bättre än med nytt objektiv, P-läge
och lita på multimätningen som kan luras av tex bakgrunden
när man vrider på kameran.

Fast problemet var att ljusmätningen inte är pålitlig när man bländar ned, idén var att slippa nedbländad mätning helt.
 
De senaste versionerna av chipade adaptrar för manuella objektiv till Canonkameror är programmerbara, man kan lägga in uppgift om största bländare och brännvidd så att de registreras korrekt i exif (och därmed används av kameran).

Med en sådan adapter vet kameran vilken största bländare objektivet har, vi kan då göra exponeringsmätningarna med full öppning precis som med autofokusobjektiv. Har man kameran i manuellt läge går det att välja tid och bländare med fungerande ljusmätning, nedbländning får sedan ske manuellt innan exponering.

En liknande lösning borde inte vara omöjlig att konstruera för Pentax-systemet, det största problemet är förmodligen placeringen av de elektriska kontakterna. Man kanske kan göra någon form av utbytesbajonett.

Bara lite lösa tankar så här på småtimmarna...

Skillnaden är att adaptern till Canon är en ganska stor adapter (har för mig den innehåller linser för att tillåta fokusering på oändligt). I Pentax fall så designades K-fattningen specifikt för att vara kompatibel med M42, så adaptern är endast någon millimeter tjock. En klar fördel då, men en nackdel idag kanske då det är svårt att få plats med någon elektronik, och definitivt omöjligt att få in någon mekanik. Som jag skrev tidigare så borde det vara möjligt att lägga in elektronik, men svårt. Men behovet är litet. De som faktiskt fotograferar med M42 objektiv brukar inte ha några problem med ljusmätningen. Felet är relativt litet och man lär sig hur mycket man skall kompensera vid olika bländare. Inte svårare än att kompensera för centrumvägd mätning. De flest som brukar oja sig över problemet är de som bara testat lite eller kanske inte ens det. För mig handlade det ibörjan mest om att jag inte begrep varför det var ett problem över huvud taget. Nu har jag förstått varför det finns ett fel, vad jag fortfarande inte förstått är varför ingen kameratillverkare levererar den gamla linjära typen av mattskivor till kamerorna som extra tillbehör. Med tanke på att katzeyes kostar minst en tusenlapp så skulle de kunna säljas med god marginal, och knappast kräva någon utvecklingskostnad att tala om heller. Om man i custominställningarna kunde tala om för kameran att man har en linjär mattskiva, så skulle mätfelet helt kunna elimineras.
 
Skillnaden är att adaptern till Canon är en ganska stor adapter (har för mig den innehåller linser för att tillåta fokusering på oändligt). I Pentax fall så designades K-fattningen specifikt för att vara kompatibel med M42, så adaptern är endast någon millimeter tjock.

Nja, de flesta adaptrar för Canon är bara någon millimeter tjocka och innehåller inga linser (m42, Pentax K, Oympus OM, Nikon F, Leica R, Contax/Yashika m.fl.). Du tänker nog på adaptrar för Canons äldre FD system som till mångas irritation inte går att göra utan kompenserande glas.
 
Nja, de flesta adaptrar för Canon är bara någon millimeter tjocka och innehåller inga linser (m42, Pentax K, Oympus OM, Nikon F, Leica R, Contax/Yashika m.fl.). Du tänker nog på adaptrar för Canons äldre FD system som till mångas irritation inte går att göra utan kompenserande glas.

Ahh, så var det. Ursäkta min dåliga kunskap inom området. Jag kan Pentax, men uppenbarligen inte så mycket om Canon.
 
Ringen runt avtryckaren är lämplig att använda om man vill prioritera en viss slutartid. Med funktionsratten inställd på M-läget drar man ringen till förhandsgranskningsläget och kikar på exponeringsinformationen (EV-stapeln) i sökaren under tiden som man ställer om bländaren på M-objektivet.

Det är inte särskilt knepigt, men förutsätter att man har optisk förhandsgranskning vald.

mvh
Göran
 
Problemet är (som vanligt) en eftergift åt det man kallar för "användarvänlighet"... Som tyvärr slår lite fel för mer intresserade/avancerade användare.

Pentax - och alla andra naturligtvis! - vet själva om att ljusmätningen genom en mattskiva är olinjär, och att stora bländare kommer överexponera (jmf mätningen), och väldigt små kommer underexponera (jmf mätningen) eftersom mattskivans yta har en bländaravhängig ljusförlust... Mycket mer (i procent räknat) av ljuset från en F/1.4 går förlorat i mattskivan jmf med t.ex ett F/4-objektiv.

Mängden överexponering är ca 1.5Ev för ett F/1.4-objektiv (på F/1.4 då naturligtvis) och underexponeringen ca 0.5-1Ev på bländare [högt nånting... typ F/16?]. Ingen katastrof om man vet om det och tänker på att kompensera för det, men de stora tillverkarna vill helst att all deras automatik ska fungera bra, annars tycker ju kunderna att "märket suger, fungerar inte!" - även om det är omöjliga saker man begär... Finns funktionen ska den fungera anser normalkunden.

Kameran måste veta att objektivet är en F/1.4 - så att den vet att dra ner exponeringen 1.5Ev jämfört med vad ljusmätaren säger. Och bländar man sen ner tre steg till F/4 så ska kameran bara ändra "mätningen plus 1.5Ev", inte 3Ev.

Om objektivet är F/2.8 från början så är förlusten bara 0.5Ev, och bländar man ner tre steg - till F/8 - blir då förändringen jmf mätningen i verkligheten "mätningen plus 2.5Ev" - nästan exakt vad kameran "trodde".

Tre steg på bländaren betyder alltså olika saker för ljusmätningen beroende på vad största bländaren (den som man med bländarautomatik mäter på) är.

Detta för att få helautomatik.

På "Av"-läge och mätning med gröna knappen så gäller det bara att komma ihåg att dra av lite på exponeringen om du fotar på F/1.4-F/2.0 - men det har du säkert redan märkt.

Peter...:
Om du använder objektglas - så beroende på vilka kvaliteter/glastyper det är du har tillgängligt så kan det fungera bättre med etsnings-krämer (går att köpa hos t.ex scrapbook-återförsäljare)... Tyvärr är det man kan få tag på som privatperson idag inte i närheten av djupeffekten hos "äkta vara" då fluorvätesyra är lite vanskligt att handha. Vadå extremt giftigt och kroppsdelar som trillar av efter hand som skelettet löses upp till gele - medans man dör en långsam extremt plågsam död? Lite får man väl tåla!
Har du hittat några 0.7mm glas i Sverige? 1mm är lite för tjockt för Nikon-standard...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.