Låt oss dela upp frågan i några delar med fokus ENDAST på sportfoto:
Högt antal bilder per sekund (bps): Detta har två huvudsakliga syften: 1)Fånga ett helt händelseförlopp där i viss mån hela serien är intressant (exempel JAS kraschen i Stockholm) 2)Större chans att det spännande ögonblicket fastnar på bild ("åtminstone någon bild borde bli bra").
Sedan kommer man ju till kruxet - man vill väl att bilderna skall bli skarpa - d v s att kameran skall hinna lägga fokus under denna snabba serietagning. Ett typexempel är i fallet Sony som innan A33/A55 lanserades kunde erbjuda 7bps utan AF och utan att ändra exponering mellan bilderna.
Tittar man då på AF prestanda kan man INTE gå efter de publicerade prestanda i tidningen Foto t ex - detta gäller ju bara stilla motiv och tid till initial fokus. I statiska tester kan enklare AF system som t ex det i Canon 5DII klara sig bättre än det komplexa system som finns i D3s. Men resultatet blir ett helt annat med motivföljning med högt antal bps. Faktorer som spelar in:
1)Större antal AF punkter helst med korssensorer ökar chansen att följa ett motiv som rör sig inom sökarramen
2)AF processorprestanda
3)Mirror blackout har en stor betydelse när det gäller att följa rörliga motiv vid högt antal bps. Vid exponeringen får ju AF modulen ingen data (spegeln som speglar ljus till denna är uppfälld).
4)Tiden till initial fokus har betydelse vid första bilden i en serie för det är innan spegeln har börjat fällas upp och i viss mån p g a processorutvecklingen är vissa nya kameror i nedre segment just här snabbare än äldre proffsmodeller, men detta gäller endast vid första bilden i en serie och om man tar bilden för fort från det att man aktiverat AF (för lite tid för AF att följa motivet och prediktera var det kommer befinna sig i avstånd vid exponeringen).
5)Objektivets fokusmotor och hur det fokuserar (innerfokus, rear fokus, front fokus). En parfokal zoom kan alltså bli snabbare än ett varifokalt objektiv. Låt mig förklara: En äkta zoom är egentligen parfokal - vid zoomning ändras inte fokusavståndet. Man kan t ex med en 70-200 zoom fokusera vid 200 och zooma och fokus ändras inte. Många konsumentzoomar är egentligen inte zoomar i dess tekniska bemärkelse - de är varifokala objektiv - man kan ändra brännvidd men fokus ändras om man "zoomar" och objektivet måste fokusera om - detta är fallet med t ex 18-200. Om man då kommer åt zoomringen under fotograferingen måste alltså kameran fokusera om och detta gör serietagningen med fokusprioritet långsammare.
6)Objektivets ljusstyrka har avgörande betydelse vid sämre ljusförhållanden och viss mån med låg kontrast i motivet - t ex en älg mot brun jord i dimma.
Pratar vi billigaste sportpaketet som maxar just sportprestanda för pengarna är det faktiskt en Canonkombination som blir billigast (kombinera objektiv AF, fokusprocessor, antal punkter, bps, mirror blackout). Detta beror på att Canon har den snabbaste sportzoomen i det billigare segmentet: 70-200/4 L utan IS. Ett paket då blir en beg 1D (4MPX) för kanske 2500:- (jag skulle dock föreslå en 1D mark II eller 1D mark IIN för 5000-6500:- som duger till mycket mer p g a 8MPX och har 8,5bps) i kombination med en 70-200/4 L utan IS för c:a 7000:- ny eller 4500:- beg. Har du idag bara D70 plus en kitzoom är det bättre att fundera på att byta system innan du investerar mer.
Nikonalternativet för REN sportfoto får bli en D2H/D2Hs för 3000:- (4MPX, en extremt trevlig kamera, dock bara 4MPX 8bps) plus Nikkor 70-300AF-S VR då denna i bra ljus kommer fokusera snabbare än det andra billiga alternativet en 80-200/2,8 AF/AF-D som saknar inbyggd motor.
Nu är jag inte söker på att det var riktigt så du menade. Du kanske vill ha en allroundkamera med lite snabbare AF än din och högre serietagning. I så fall är en beg D300 ett bra val, fundera dock på 70-300AF-S VR som komplement för sport.
Kom ihåg varför jag valde bort D300/s och Canon 7D är inte p g a bilder per sek som säkert duger men p g a längre mirror blackout och lite längre slutarfördröjning och vi pratade här REN sportfoto. Antal skarpa bilder per sekund i max serietagningsfart kommer man att få med ett proffshus det är därför de är proffshus och dyra då man köper dem nya. Sedan är det inte lika iölgonfallande med dagens fixering för siffror - bps, brus (gärna grafer) och antal AF punkter och gärna det senaste. Men tittar man strikt på de kriterier du angivet som passar Canon 1D/1D mark II/N eller Nikon D2H/s bäst.