Fredrik AVT
Aktiv medlem
800:- är ju inget så varför inte? Hittar du något annat kan du alltid sälja om utan förlust. Den är skarp i mitten (precis i mitten) vid 1,8, lite låg kontrast, men blir knivskarp kant till kant vid bl 5,6. Bokeh, oskärpan aningen nervös, men inget de flesta stör sig på. För manuell fokus måste af/mf vara på mf läge då den ej har USM motor för AF, till skillnad från 50/1,4. Däremot fokuserar den lika snabbt. Det är planarkondtruktionen som bestämmer hastigheten här, inte AF motorn. Du kommer märka sedan då du skaffat 70-200 att denna fokuserar snabbare, faktiskt. Bildutsnittet motsvarar c:a 63mm på 1D serien, så mitt emellan normal och kort porträtttele. Förresten, gör som jag då du fått igång kameran, om du inte laddat ner senast mjukvaran så den lilla WB knappen vid tummen bak fungerar som AF aktivering, sätt custom function 4 så att " * " knappen (AE lock) knappen aktiverar autofokus och att avtryckaren låser exp värdet bara, för då kan du lämna kameran i "AF servo" läget (kontinuerlig AF) och bara släppa taget då du fokuserat klart (alltså släppa " * " knappen). Behöver du blixt rek jag just nu 580EX (version 1) på mattssons foto i lund beg för 2500, lite överkapacitet, men bra pris.