Annons

Funderar på uppgradering...

Produkter
(logga in för att koppla)
800:- är ju inget så varför inte? Hittar du något annat kan du alltid sälja om utan förlust. Den är skarp i mitten (precis i mitten) vid 1,8, lite låg kontrast, men blir knivskarp kant till kant vid bl 5,6. Bokeh, oskärpan aningen nervös, men inget de flesta stör sig på. För manuell fokus måste af/mf vara på mf läge då den ej har USM motor för AF, till skillnad från 50/1,4. Däremot fokuserar den lika snabbt. Det är planarkondtruktionen som bestämmer hastigheten här, inte AF motorn. Du kommer märka sedan då du skaffat 70-200 att denna fokuserar snabbare, faktiskt. Bildutsnittet motsvarar c:a 63mm på 1D serien, så mitt emellan normal och kort porträtttele. Förresten, gör som jag då du fått igång kameran, om du inte laddat ner senast mjukvaran så den lilla WB knappen vid tummen bak fungerar som AF aktivering, sätt custom function 4 så att " * " knappen (AE lock) knappen aktiverar autofokus och att avtryckaren låser exp värdet bara, för då kan du lämna kameran i "AF servo" läget (kontinuerlig AF) och bara släppa taget då du fokuserat klart (alltså släppa " * " knappen). Behöver du blixt rek jag just nu 580EX (version 1) på mattssons foto i lund beg för 2500, lite överkapacitet, men bra pris.
 
Hähä, nu dribblade du allt bort mig, men så fort jag fått kameran ska jag sätta mig in i vad du menade med allt det där. Man e ju dessutom Nikon-anv så får väl lära om mig en del i hur system och förkortningar funkar ;) Hoppas nu bara det kommer med en manual, omständigt att sitta å läsa dem på datorn :S
Men det kommer bli en 70-200 som nästa inköp iaf.
Blixt må jag ju åsså inhandla. Har sneglat lite på ett par YN-460 och fjärrutlösare till dem. Billiga saker som verkar funka för lite folk här på forumet. Men som sagt, de kanske är billiga av en anledning :S Har det någon betydelse att köpa en Speedlight som huvudblixt och billiga blixtar som slavar? Är okunnig så inibänken på just detta området då jag aldrig fotat med externa blixtar igentligen.
 
För att styra externa blixtar med TTL behövs dedicerade blixtar (en ren slav med helt manuell inställning kan vara vad som helst). Styrenheten måste antingen vara ST-E2 (tror jag den heter) (beg -1500:) eller proffsblixt 580EX eller EX II. Tror även den äldre 550EX fungerar. Styrda blixtar billigare i EX serien. EZ blixtar fungerar inte alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.