Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på uppgradering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Farland

Aktiv medlem
Hallå gott folk!

Sitter med en liten fundering som jag hoppas jag kan få lite hjälp med av er =)
Har en d70s nu som jag kört med i ett par år nu och har börjat fundera på att eventuellt uppgradera mig. Vilken kamera tycker ni att jag borde satsa på? Det jag saknar på min nuvarande är möjligheten till fler bps då det kan bli olika actionsporter som hamnar på minneskortet. Jag har inte hur mycket pengar som helst heller så braka inte iväg med dyrgriparna ;) Utöver det är nog (?) inte kraven så mycket högre men övertyga mig gärna ;)

Tack för ev svar på förhand!
 
Runt 10k tänker jag e vad jag kan lägga ut. Nytt eg beg spelar ingen roll igentligen. Beg e ju bara en fördel då man förmodligen kan hitta en "bättre" kamera lite billigare, om ni förstår vad jag menar ;)
 
Jag har haft en D2Hs några år som jag varit nöjd med. Snabb (8 b/s) och funkar bra för både utomhus och inomhus action om man kombinerar det med rätt objektiv.
 
En D300 med batterigrepp ger dig också 8 bps. Borde ligga på ca 10 000 begagnad i bra skick.


Annars en ny D300s med bg borde ligga på 14 000 om du vill lägga det.

Grejen är att D300 har 6 bps utan bg men 8 bps med om man har AA-batterier eller ett EN-EL4 i greppet.
 
Ok, tackar för de svaren! =)

Får sträva efter en D300 å ett battgrepp.
Ni som ligger i svängen, kan man vänta sig chans för prissänkning inom en snar framtid av nya modeller? Så det kan vara värt att ha lite is i magen?
 
Har lite ny optik på ingång. En nikon 50/1.4 bl.a. Sen lutar det åt ett 18-200 vr åsså. Lär bli optiken först tänker jag, man e ju int gjord av pengar ;)
 
50/1.4 är bra. 85/1.8 är ett annat alternativ som är bra. 18-200 är kanske inte ett förstahandsval till action, men det är säkert bra till annat.
 
Låt oss dela upp frågan i några delar med fokus ENDAST på sportfoto:
Högt antal bilder per sekund (bps): Detta har två huvudsakliga syften: 1)Fånga ett helt händelseförlopp där i viss mån hela serien är intressant (exempel JAS kraschen i Stockholm) 2)Större chans att det spännande ögonblicket fastnar på bild ("åtminstone någon bild borde bli bra").

Sedan kommer man ju till kruxet - man vill väl att bilderna skall bli skarpa - d v s att kameran skall hinna lägga fokus under denna snabba serietagning. Ett typexempel är i fallet Sony som innan A33/A55 lanserades kunde erbjuda 7bps utan AF och utan att ändra exponering mellan bilderna.

Tittar man då på AF prestanda kan man INTE gå efter de publicerade prestanda i tidningen Foto t ex - detta gäller ju bara stilla motiv och tid till initial fokus. I statiska tester kan enklare AF system som t ex det i Canon 5DII klara sig bättre än det komplexa system som finns i D3s. Men resultatet blir ett helt annat med motivföljning med högt antal bps. Faktorer som spelar in:
1)Större antal AF punkter helst med korssensorer ökar chansen att följa ett motiv som rör sig inom sökarramen
2)AF processorprestanda
3)Mirror blackout har en stor betydelse när det gäller att följa rörliga motiv vid högt antal bps. Vid exponeringen får ju AF modulen ingen data (spegeln som speglar ljus till denna är uppfälld).
4)Tiden till initial fokus har betydelse vid första bilden i en serie för det är innan spegeln har börjat fällas upp och i viss mån p g a processorutvecklingen är vissa nya kameror i nedre segment just här snabbare än äldre proffsmodeller, men detta gäller endast vid första bilden i en serie och om man tar bilden för fort från det att man aktiverat AF (för lite tid för AF att följa motivet och prediktera var det kommer befinna sig i avstånd vid exponeringen).
5)Objektivets fokusmotor och hur det fokuserar (innerfokus, rear fokus, front fokus). En parfokal zoom kan alltså bli snabbare än ett varifokalt objektiv. Låt mig förklara: En äkta zoom är egentligen parfokal - vid zoomning ändras inte fokusavståndet. Man kan t ex med en 70-200 zoom fokusera vid 200 och zooma och fokus ändras inte. Många konsumentzoomar är egentligen inte zoomar i dess tekniska bemärkelse - de är varifokala objektiv - man kan ändra brännvidd men fokus ändras om man "zoomar" och objektivet måste fokusera om - detta är fallet med t ex 18-200. Om man då kommer åt zoomringen under fotograferingen måste alltså kameran fokusera om och detta gör serietagningen med fokusprioritet långsammare.
6)Objektivets ljusstyrka har avgörande betydelse vid sämre ljusförhållanden och viss mån med låg kontrast i motivet - t ex en älg mot brun jord i dimma.

Pratar vi billigaste sportpaketet som maxar just sportprestanda för pengarna är det faktiskt en Canonkombination som blir billigast (kombinera objektiv AF, fokusprocessor, antal punkter, bps, mirror blackout). Detta beror på att Canon har den snabbaste sportzoomen i det billigare segmentet: 70-200/4 L utan IS. Ett paket då blir en beg 1D (4MPX) för kanske 2500:- (jag skulle dock föreslå en 1D mark II eller 1D mark IIN för 5000-6500:- som duger till mycket mer p g a 8MPX och har 8,5bps) i kombination med en 70-200/4 L utan IS för c:a 7000:- ny eller 4500:- beg. Har du idag bara D70 plus en kitzoom är det bättre att fundera på att byta system innan du investerar mer.

Nikonalternativet för REN sportfoto får bli en D2H/D2Hs för 3000:- (4MPX, en extremt trevlig kamera, dock bara 4MPX 8bps) plus Nikkor 70-300AF-S VR då denna i bra ljus kommer fokusera snabbare än det andra billiga alternativet en 80-200/2,8 AF/AF-D som saknar inbyggd motor.

Nu är jag inte söker på att det var riktigt så du menade. Du kanske vill ha en allroundkamera med lite snabbare AF än din och högre serietagning. I så fall är en beg D300 ett bra val, fundera dock på 70-300AF-S VR som komplement för sport.

Kom ihåg varför jag valde bort D300/s och Canon 7D är inte p g a bilder per sek som säkert duger men p g a längre mirror blackout och lite längre slutarfördröjning och vi pratade här REN sportfoto. Antal skarpa bilder per sekund i max serietagningsfart kommer man att få med ett proffshus det är därför de är proffshus och dyra då man köper dem nya. Sedan är det inte lika iölgonfallande med dagens fixering för siffror - bps, brus (gärna grafer) och antal AF punkter och gärna det senaste. Men tittar man strikt på de kriterier du angivet som passar Canon 1D/1D mark II/N eller Nikon D2H/s bäst.
 
Oj, tack för den informationen Fredrik! Att det finns folk som orkar ta sig tid att svara på det viset! =)

Man fick ju lite mer att tänka på nu må jag säga. Tycker ju verkligen om greppet på min Nikon, men kan en Canon erbjuda det man letar efter så e det ju klart värt att undersöka å testa dem du rekomenderar.

Känner att action/sport och porträtt (som man vill fördjupa sig mer i) kan va områden jag vill fokusera mig mer på i min fotande så du har nog en del rätt i dina "misstankar" ;) Sen funkar väl kamerorna till lite allround åsså tänker jag? :)
 
Canon 1d mark II/Mark IIN fungerar utmärkt för porträtt men bortsett från möjlighet till 1/2 stegs kortare skärpedjup har de här ingen fördel över Nikon D300 och de är större och tyngre. Däremot saknas verklig skillnad i upplösning 8 vs 12 mpx är inte sign skillnad
 
Vad jag skulle lägga till att en anban kompromiss är en beg D2X/D2Xs som har 12mpx och i beskuret högfartsläge med mots 2x teleförlängning och 6mpx uppnår har jag för mig 9bps med snabb och säker AF precis som D2h där kameran fungerar för mycket mer än sport. Den klår D300/s i antalet skarpa bps men har en äldre sensor med sign brus över ISO 800. Skälet den är överläsen D300 i BRA LJUS vid sport handlar just om mirror blackout och slutarfördröjning - ren proffskamera vs semiproffs. Notera dock att D300 slår D2X/s på nästan allt annat - brus, antal AF punkter ( inte nödvändigtvis en fördel här, fler punkter, korsformade i mitten, kräver mer av AF processorn), mindre kamera, når 8bps med batterigrepp i full upplösning och betydligt lägre brus. Kom ihåg att 1D mark II har 8 mpx på en sensor 1,5x så stor somD2X vilket gör pixlarna dubbelt så stora och ljuskänsligare och att dessa två kameror är samma generation - 1D mark II klarar minst ett steg högre ISO (faktiskt lite till) innan bruset blir störande.
 
Haha, men Fredrik! Du gör det ju bara svårare för mig när du matar på med så här många alternativ xD
Sitter och läser febrilt om alla dessa kameror och huvet snurrar nu =)
 
Jag gör det lite enklare: 70-200/4 L utan IS kan fungera för porträtt vid 135-200mm och bl 4, bättre än Nikon 70-300 VR. Däremot om du vill ha en normalzoom för detta sensorformat blir det kanske lite lurigare. Överväg då beg 16-35L version 1 eller 17-40L. Har du tur kan man få dessa för 6000:- resp 5500:-. T ex har Scandinavian Photo och Rajala ofta kamerorna beg i lager så man kan klämma på både D30 & 1D mark II.
 
Då har jag slagit till på en 1D mark II idag =) Sitter jag å väntar med spänning fram till att paketet kommer fram ;)
Nu till nästa problem, har lite svårt att bestämma mig för vilken optik jag bör satsa på först. Ekonomin e ju lite extra begränsad nu efter kamerainköpet ;) men må ju ha en glugg ju. En 70-200 ska införskaffas, dock en beg när det dyker upp en lämplig, men om en kortare 17-40 el fast 50 alt 85 mm e bättre att börja me? :S
Vad tror ni?
 
Grattis! Om du tänker fota porträtt på närmre håll är en fast 85:a bra, men om du kan tänka dig att fota dessa vid 135-200mm blir det överlapp med 70-200 som du klarar dig med. Du har nog bästa komplementet i en vidvinkelglugg (spara pengar, överlappa minst). Alternativ: fast, billig Canon EF 35/2 beg. Alternativt är alltid 16-35L bra, men du skall inte behöva ge mer än 6000:- för version I som jag skulle satsa på. Den blir c.a 20-45 på en kamera i 1D serien och du slipper problem med den mediokra kantskärpan. 17-40/4 kostar ungefär lika mycket beg och det är bara vid 17mm som den är skarpare. Vill du komma billigare undan kan du se om du hittar någon Sigma 20-40/2,8 men kolla som alltid med Sigma att den fokuserar rätt!!!! Du borde inte behöva ge mer än max 2500:- för den beg. Även en äldre Canon 17-35/2,8 är att överväga men av någon outgrundlig anledning har de jag sett på beg marknaden haft ett pris nästan lika högt som 16-35. Ge inte mer än 3500:- för en beg 17-35/2,8. Om den pajar är det tyvärr kört för den är för gammal för att laga. Vad jag kommer ihåg kan den ha "focus by wire" - d v s motorn styr fokus även i manuellt läge, så kameran måste vara på för att fokusera. Den ännu äldre 20-35/2,8 kan också vara att tänka på. Ge inte mer än max 3000:- för den. Canons 24-70/2,8 är ypperlig, i klass med Nikons motsvarighet men finns i stora mängder beg till skillnad från Nikons. Ryktet säger att den snart ersätts, så vänta eller betala inte mer än max 7500:- för ett ganska fint ex. Den blir ju 30-90mm på en 1DII så inte så mycket vidvinkel men en bra allround zoom, kom ihåg att en standardzoom tidigare var 35-70 så man skall nog inte förbise att 30mm vidvinkel ändå räcker långt.
 
Tackar min nya husguru Fredrik för de råden =D
Jag tog dock ett kanske vågat initiativ idag och budade in en EF 50/1.8 II för 800 spänn. Kände att man skulle behövt en glugg lite snabbt så man kan anv kameran så fort som möjligt ;) Hur mycket har jag gjort bort mig nu då ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.