ANNONS
Annons

Funderar på olika objektiv 1,4D

Produkter
(logga in för att koppla)
ergu skrev:
Om man läser tråden framgår det att bländaren 1.4 är för att fota i ridhus, där det är dålig belysning, inte för optisk prestanda.

Tack för tipset om bildskärm Micke.

//Erik

Och skillnaden är i återgivning i ridhuset? NADA
Men i Pris - MUCHO

skärm Philips 200P4MG
Mikael
 
Senast ändrad:
Det bästa är om du köper en Nikkor AFD 50 1.8 för 1300:- den är bättre än 50 1.4 skillnaderna är ändå hårfina. som någon nämnde är det mycket komplicerat att tillverka extremt ljus starka vidvinklar 20,24,28 osv, därför blir dom vansinnigt dyra, men oftast absolut inte presterar bättre än ett standard objektiv.

50mm är i särklass den mest välkorrigerade, skarpaste & ljus starkaste objektiv man kan använda.

Också i särklass enklast & billigast att tillverka, med färre optik som behövs för att korrigera alla fel det blir när man aviker från normal brännvid.

Anv du digitalt hus på 6 milj pixlar kommer ändå inte dom allra bästa & dyraste optiken till sin rätt iaf, möjligen på mellanformat eller 24x36 dia positiv.

85 1.8 är så bra man någonsin kan behöva, alla objektiv som har MTF värden runt 4.0 & därutöver är kopiöst bra, 85 1.4 är mätbart bättre än lille bror, men ingenting som någonsin kommer att märka på bilder såvida du inte fotograferar tegelväggar, letar skäggstubb på flugor i bild hörnen med en 200x lupp osv, så betrakat inga normala människor bilder.

Om du inte redan märkt det, så hittar du mängder med ungdomar här på PS som tar fantastiska bilder med Farfars gammla Canon AE-1 & en gammal 35mm eller 50 1.8 för några hundringar som tekniskt & konstnärligt lämnar inget mera att önska.

Det ända skillnaden du märker med en 85 1.4 är att du blir vansinnig trött i armarna, dessutom, skulle du råka rikta den direkt mot solen lär du du bli Micro mat på mindre än 2 sekunder :))
Lycka till
 
Nu finns det hos vissa förståsigpåare en boche hos 1.4 linsen som är extraordinär. Eftersom jag är något ordblind, dock ej färgblind, så vet jag inte om ordet boche är rätt stavat.
Vore kul med en blindtest, tyckte dyslektikern
när han försökte kommunicera med den döve
( den var dålig) fy på mig.

Mikael
 
Senast ändrad:
78... ja då föddes jag så jag får helt enkelt erbjuda något annat då än lång erfarenhet! :eek:)
Men 1.8ans bokeh är väl helt ok den också?
 
Antagligen- Här kommer en liten historia(har tagit den tidigare)
En fotograf med känsla för bokeh (är det nu rätt stavat) kunde se skillnader mellan mellanformatoptik. Vid en test kunde personen (fotografen) visa vilka bilder som var tagna med zeiss gluggar/Hasselblad och vilka som var tagna med andra kameror bla Pentax, Mamyia.
Skröna- nej
Lärt sig känna igen zeissgluggen karaktär - ja

Mikael
 
INJUREDMOOSE skrev:
Det bästa är om du köper en Nikkor AFD 50 1.8 för 1300:- den är bättre än 50 1.4 skillnaderna är ändå hårfina.

Hmmm...jag kommer inte ruinera mig om jag går på den för 1300:-

Jag ska ge mig ut på nätet och söka efter den.

...fast det är klart, jag vill ju få in så mycket ljus det bara går.

Även om skillnanden är liten så ÄR det ändå en skillnad mellan 1,8 och 1,4...

Men priset är tilltalande...
 
Skillnaden i ljusinsläpp är större än man tror. Mellan 1,4 och 1,8 skiljer det 2/3-dels steg vilket är det samma som 66% större ljusinsläpp.
 
Nikkor 50 1.8 har förändrats många ggr genom åren, idag är den tillverkad i Kina, den har en mindre påkosta reflex skikt än tidigare Ais manuellt fokuserade optik.

Du ser ingen skillnad i ljus nivå i sökaren på en modern DSLR hus troligen mellan 50 1.8 & 1.4

Jag har i princip ägta alla Nikkor 50 optik som går att hitta, jag köper, säljer, samlar & använder Nikkor optik som hobby.

50 1.4AF är ok, men den är väldigt mjuk på 1.4 mycket sämre rent visuellt än vad 50 1.8 är på 1.8

båda är inget vidare vad gäller Bokeh = hur bakrunDs oskärpan ter sig, ser ut, som redan nämnd. Dessa ger oroligare lite stökigare bakrunder.

Då är 85 1.8 bättre på långa vägar än 50mm optik om du är mest intresserad av högklassiga porträtt.

Om du är ihuvudtaget intresserad av Nikkor 28 2.8AF köp den inte, den är identiskt med den gammla snik varianten serie E optiken 5 linser i 5 grupper, & den är rent ut sagt det sämsta konsument skiten man kan montera på kameran. På min D70 trodde jag fått grå starr, kan ha varit måndags ex men skillnaden var mycket stor mellan den & min 28 2.0Ais

Dom gammla 28 2.8 2.8 2.0 aI aIS är fantastiska, båda har bättre MTF än kolossen 28 1.4.

Köp Sigma 28 1.8 duglig AF optik & bätte en Nikkors sorgliga standard AF 28a. & 5-6 ggr billigare en Nikkors sk proffs 28, vem har anv för en sånn idag? Canon 5D full format ägare med en sadpter från Shiftlenses.com kanske?

Som någon nämnde så har säkert 85 1.4 en ännu mera tilltalande Bokeh, men då börja det handla om skillnaden mellan årgångs viner, tycke & smak, jag köper hellre en kanon vin för 75:-än något superlativ för 4 ggr mera.

Mina favorit nikkor 50 gör jag en lista på nedan, alla är fantastiskt bra men det skiljer på färgåtergivning, kontrast, motljus ägenskaper, kontrast, skärpa på stora bländrare, inte minst pris mm.

Den som betraktas rent allmänt idag som den bästa Nikkor normalen av både testare & användare är Nikkor AFD 50 1.8

Jag har funnit att den allra billigast idag är den jag bedömmer som min favorit.Men den är begränsad på digitala hus.

Priserna är ca beg privat marknad,

1.Nikkor 50 2.0 MF Non Ai Ai mod & Ai 200-300:-
2.Nikkor 50 1.8 MF Ai Ais 600-900:-
3.Nikkor 50 1.8 AFD Nyaste version är mindre plastig 900 beg 1300:-ny
4.Nikkor 50 1.2 MF Ai mod 1500-2000
5.Nikkor 55 1.2 MF Ai mod 1500-2000
6.Nikkor 50 1.4 MF Ais 1200-1400 beg
7.Nikkor 50 1.4 AF 1.4D 1600-2500 beg 3000 ny

Har aldrig testat Noct Nikkor 58 1.2 Asph

50 1.8AFD
85 1.8AFD är idag några av Nikons mest prisvärda objektiv, priset på 85 har sjunktit från 5500:- till 3200:- på bara 2 år
 
Senast ändrad:
...vilken kunskap...

Nu sitter jag här och är stum och villrådig...

Tackar för svaren...

1300:- är ett bra pris...det lutar åt det....samtidigt som jag vill ha in så mycket ljus som möjligt...
 
INJUREDMOOSE skrev:
Nikkor 50 1.8 har förändrats många ggr genom åren, idag är den tillverkad i Kina, den har en mindre påkosta reflex skikt än tidigare Ais manuellt fokuserade optik.


Ralph! Du verkar ha koll på vilka fasta gluggar som levererar bra bildkvalitet.
Skulle vara intressant att veta vilka fasta Nikon AF linser som du kan rekomendera för bildkvaliteten skull, från 20mm och upp mot 200mm. Dom ska sitta på en D2x.

/Leif
 
leffep skrev:
INJUREDMOOSE skrev:
Nikkor 50 1.8 har förändrats många ggr genom åren, idag är den tillverkad i Kina, den har en mindre påkosta reflex skikt än tidigare Ais manuellt fokuserade optik.


Ralph! Du verkar ha koll på vilka fasta gluggar som levererar bra bildkvalitet.
Skulle vara intressant att veta vilka fasta Nikon AF linser som du kan rekomendera för bildkvaliteten skull, från 20mm och upp mot 200mm. Dom ska sitta på en D2x.

/Leif

Hej Leif !

Ja, i princip alla Nikkor fasta är riktigt bra, förutom ngra få, mina personliga favoriter är ändå många Ai Ais gluggar från förr, som inte nytillverkades som AF versioner.

En liten lista på mina prsonliga favoriter iaf.
Manuellt fokuserade & AF

Vet inte om du kan anv MF Nikkor Ai Ais på din D2X? det går bra på D1 osv får man väl tidsauto, ljus mätning med nedblända mätning??

Manuella

Nikkor 20 mm 3.5 är verkligen imun mot motljus, går att plåta räött in isolen medkanon resultat.

Nikkor 20 4.0 Ai mod, min personliga favorit, lika skarp som en standard glugg & lika liten fast det är en ultra vidvinkel.

Nikkor 28 2.0 Ais CRC helt fantastisk även 28 2.8 med närgräns 0.2 är utan motstycke. Får ännu idag högre betyg av ansedda Nikon testare än 28 1.4 AF som kostar som en bättre beg bil.

Nikkor 35 1.4 CRC Ai Ais, när man tycker att alla objektiv man monterar på sin D70 har tveksam avbildnings kvalitet, så monterar jag den här för att trösta mig :))

Nikkor 50 2.0 Ai
Nikkor 55 3.5 Q Micro Nikkor
Nikkor 85 1.8 mycket bra & mycket prisvärd
Nikkor 105 2.5 gaus version,= stor baklins som en femma

Nikkor 135 3.5 underskattad men grymt bra.
Nikkor 200 4.0 Ai Ais ett ruskigt skarpt tele
Nikkor 180 2.8ED Ais så bra man kan gråta, AF versionen har en annan optisk konstruktion, meningarna går isär om vilken som är bäst.

Nikkor 400 3.5 Ais den äger min far, den har i princip sin skärpe topp på 3.5 ! Den går att CPU modifiera för full funktion på Digitala Nikon hus förutom AF förståss, kostar 3-4000:- i Kina & ca 10,000:_i bästa fall i Sverige


AF optik som är bra, tyvär saknas flera äldre pärlor som antagligen var för dyra att fortsätta sälja som konsument AF optik

Nikkor AF20 2.8 crc identisk med föregångaren optiskt, ruskigt bra.

24mm 2.8AF är även den identisk med Ais föregångaren, & är mycket skarp också.Har CRC

28 2.8 här är en riktig landmina. inte en likhet med föregångarna nytillverkas serie optik

35mm 2.0D OK, icke D versionen har 75%olja på bländare.

50mm 1.8AFD varför lägga mera än man behöver.

60mm 2.8 Micro mycket mycket bra, behöver man inte 1.8 normal, kan man lika bra anv denna som normal glugg, bra skärpa även på oändligt, men perfekt för Macro, & porträtt

85 1.8AF AFD äger & älskar, har inte provat 85 1.4 man kan inte försvara pris skillnaden, kanske bra om man är yrkes fotograf föstås, den har en helt annan mekanisk bygg kvalitet som 80-200 zoomen.

80-200 2.8D ED med zoom ring & stativ fäste bör ingen Nikon fotograf vara utan, tung men lika bra som fasta optik, perfekt som standard tele.
Den har 80% lika snabb AF som AFS versionen med VR men är inte lika tyst förståss

Kan du tänka dig prova äldre Nikkor manuella försök få tag i

20 4.0
24 2.0crc 28 2.0crc
35 1.4crc
50 2.0
55 3.5 micro
135 2.0 (gär att CPU modifiera fortfarande, jag mailar en klänk senare, måste till jobbet nu!
180 2.8ED

Skall tilläggas att jag ägt & anv alla ovan gluggar nångång, min bedömning är endast utifrån vad jag iaktagit rent visuell, skärpa kontrast, bra egenskaper på stora bländare osv.

Hälsn Raffe
 
Senast ändrad:
Tack för svaret Ralph. Ska kanske leta upp några manuella linser som du rekommenderade. Man hinner för det mesta fokusera manuellt.

/Leif
 
Såhär gick det...

Planen var att köpa ett 1,4 objektiv om ett par månader (Jag ska ju trots allt lösa ut ett Sigma 120-300 2,8 så trots besparingar kommer bli tufft ekonomiskt)

MEN så satt jag i godan ro och surfade på e-bay länken jag fick (har aldrig vågat handla på e-bay förut...)och ramlade på ett 85/1,4 som var som nytt med kartong och allt...det var en timme kvar till slutet så jag satt där och funderade och funderade...folk bjöd och bjöd...så när det var några minuter kvar tänkte jag va f*n jag slår till, jag höjer till 6500 (omräknat till svenska, det finns i Tyskland) och så fick jag det, HEPP!

Hoppas allt flyter på så har jag det snart i handen :)

Edit: Vill bara tacka alla också för all hjälp! :)
 
Re: Såhär gick det...

Gip skrev:
Planen var att köpa ett 1,4 objektiv om ett par månader (Jag ska ju trots allt lösa ut ett Sigma 120-300 2,8 så trots besparingar kommer bli tufft ekonomiskt)

MEN så satt jag i godan ro och surfade på e-bay länken jag fick (har aldrig vågat handla på e-bay förut...)och ramlade på ett 85/1,4 som var som nytt med kartong och allt...det var en timme kvar till slutet så jag satt där och funderade och funderade...folk bjöd och bjöd...så när det var några minuter kvar tänkte jag va f*n jag slår till, jag höjer till 6500 (omräknat till svenska, det finns i Tyskland) och så fick jag det, HEPP!

Hoppas allt flyter på så har jag det snart i handen :)

Edit: Vill bara tacka alla också för all hjälp! :)

Låter bra! Säg till när du vill sälja den för 4500:- :)
 
Härlig genomgång av äldre fasta nikon-gluggar. Jag blir sugen att testa många av de där modellerna på min D70s. :)

Hur CPU-modifierar man en Nikkor 135/2.0 AI och vad kostar det (ungefär) ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.