pitchblack
Aktiv medlem
Re: Just bildvinkeln påverkas
Tony, jag blandade nog ihop termerna lite (det där med svenska fototermer är inte riktigt min grej, det är svårt nog att hålla koll på alla termer på engelska ;-)).
Vad jag menar är att den digitala brännviddsförlängningen endast beskär bilderna; perspektivet är fortfarande detsamma. Den förvrängning jag menade var exempelvis i vidvinkelfallet att ansikten ser breda och "platta" ut. Denna effekt finns kvar oavsett om 50mm-objektivet är monterat på ett analogt eller digital hus. Skillnaden är att på ett digitalt hus används bara mittendelen av bildytan.
Tonyeagle skrev:
Henrik, jag vet inte vad du menar men det är just bildvinkeln som påverkas med "den digitala brännvidsförlängningen. Förvrängningen påverkas ju då givetvis också. Använder du t.ex ett 30 mm objektiv på ett hus med 1,6 crop så får du samma utsnitt som med ett 50mm på ett fullformatshus du få också samma förvrängning av objektet. Denna förvrängning (som uppstår med vidvinkelobjektiv, framförallt på nära håll har bara med bildvinkeln att göra) Givetvis kan distorsion också påverka hur ett objekt som täcket en stor del av bildytan ser ut.
Tony, jag blandade nog ihop termerna lite (det där med svenska fototermer är inte riktigt min grej, det är svårt nog att hålla koll på alla termer på engelska ;-)).
Vad jag menar är att den digitala brännviddsförlängningen endast beskär bilderna; perspektivet är fortfarande detsamma. Den förvrängning jag menade var exempelvis i vidvinkelfallet att ansikten ser breda och "platta" ut. Denna effekt finns kvar oavsett om 50mm-objektivet är monterat på ett analogt eller digital hus. Skillnaden är att på ett digitalt hus används bara mittendelen av bildytan.