ANNONS
Annons

Funderar på att köpa en Minolta Z1

Produkter
(logga in för att koppla)

brinkan

Medlem
Hej. Jag är en kille som pricis börjat att intreserat mig för foto. JAg skall nu köpa mig en kamrea och står ju för ett stort val av alla dessa kameror. Jag skall välja en digital kamera har jag bestämt mig för. Och i och med det har jag hittat Minolta Z1. Jag undrar om detta kan bli en kamera för mig? Jag är ju messt ute efter att fota rätt allmänt. Skall man då välja nått annat en Z1? Z1 ligger nu i pris på det billigaste stället på ca:3400 kr. Finns det då någon anna kamera för det priset som lämpar sig bättre för mitt endamål?´

Tack på förhand Alex.
 
En fuji s5000 eller någon av olympus c-7xx modeller är nog ett bättre val. Minoltan lider lite av bristande detaljkvalitet om man säger så.

//Uffe
 
Z1 har lite problem med att det blir lila överstrålning runt motiv med höga kontraster. Detta blir ett problem om du tänkte göra utskrifter i t.ex. A4 eller större format.
 
Det jag tänkte på med är om det är samma bildkvalite hoss Z1 som hoss en digital kompaktkamera. Tänkte på dom här Canon Ixus 400, Minolta XT, Olympus mju 400, o.s.v. Även vad det är som skiljer dom åt från Z1? Några av kompakt kamrorna har ju upp till 4 megapixlar, är det något som är stor skilnad mot Z1 som har 3.2?
Men i stort sätt är min fråga vad det är för skilnad mellan alla kompakt kameror och Z1.
I det läget jag är som vill ut och fotografera lite almänt och kanske påbörja att ha foto som huby vad skall jag då välja för kamera? Det finns ju både en jungel och en uppsjö av dessa digital kameror.

Alex
 
Bildupplösningen och kvaliten hänger på flera saker, antal pixlar..signalbehandlingen och på optiken.

Z1 har väl inte någon vidare bra bildkvalitet enligt testerna, det som skiljer Z1 från fickkamerorna är det stora omfånget med 10X zoom, till skillnad mot fickkamrorna som brukar ha 3X zoom.
 
Re: Ditaljkvalite?

brinkan skrev:
Vad menar du exakt med bristande ditaljkvalite?

Han menar nog i utförandet..knappar, reglage o.s.v...sen är inte detaljkvaliten (kromatisk abberation och kompresionsdeffekter) på bilderna särskilt bra heller.
 
Det jag menar med detaljkvalitet är att kameran känns väldigt plastig. Sen har kameran även ett stort problem med "gardinen" som skiljer av sökaren och "lcd-skärmen". Som du säkert vet så har kameran bara en display och mekanismen som ändrar från skärm till skärm har gått sönder på väldigt många z1'or.

//Uffe
 
Okej. Z1 låter ju inta alls som ett bra köp då ju. Vad är det för kamera som skulle passa mig bra då? Som inte är all för dyr säg max 4000, skulle väll kunna krypa lite uppåt. Är det bättre fär mig att köpa en kompakt digital kamera? Jag vill ju börja lite smått med fotografering. Och jag vill ha en kamera som passar mig bra för allmän fotografering?
 
Bra!

Köpte min Z1 i augusti och har precis som du nyligen blivit intresserad av att fota. Tycker kameran är jättebra! Har inte haft några som helst problem med den än. Som första kamera duger den bra.
 
Kromatiskt abberation vad är det? Det står att Menolta z1 skall ha lite problem med det i form av lila övergångar. Är detta nått som är stort märkbart och avgörande i mitt köp tycker ni?
 
Kolla den här bilden från Z1 så ser du lila överstålning (kromatisk abberation) framförallt på den större trädstamen.


Om det är viktigt för dig får du avgöra själv.

Även Fuji S5000 har problem med det.
 
Kromatisk abberation är något som återfinns på de flesta kameror med detta zoomomfång. Jämfört med Fuji S5000, så står sig Z1:an fint enligt de tester jag sett. Dessutom tycker jag att Z1:an ger mindre brus i sina bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.