Annons

Funderar nu starkt på att köpa en Canon 350D. Men behöver nu lite mer goda råd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jäkligt fin glugg det där. Sigma Objektiv Af 18-50/2,8 EX DC. men vet inte om jag spränger sönder min budget då

Sigma Objektiv Af 18-125/3,5-5,6Dc för Canon. det är väll då bara H%¤"!½e, den finns inte heller hemma. gRrrrRr

Et alternativ är ju detta (om den nu finns i lager):
http://www.scandinavianphoto.se/?15137

Många som köper en relativt ljussvag normalzoom tenderar att även köpa/önska en ljusstark fast optik. Med en mörk höst framför så kommer garanterat ljusstärk fastoptik att ge gledje.

Själv sprang jag rundt en halv sommar med 20 mm/2.8 då min kit zoom var särdeles svår att få tag på...

Ljusstärk 35, 50 eller 85 ?

Mvh
Tor

Fast glugg är inte att förglömma.
Men jag vill nog nu i början, köra på en zoom glugg. Som ett lite standardobjektiv

Svårt detta,

men om du inte är fastlåst vid ett märke så återstår detta alternativet också.

http://www.scandinavianphoto.se/?503196

Detta finns vad jag kan se även i lager.

Ungefär samma prisklass som det du är ute efter, men annat märke. Minst lika bra som det du inledningsvis önskade.

Mvh
Tor

Kung vise skrev:
Men vad tycker ni om man skulle välja Canon Objektiv Ef 24-85/3,5-4,5 Usm.
Den är inte dum alls. Den motsvarar ungefär 38-136 för småbild, vilket är ett ganska klassiskt omfång för kompaktkameror (men då oftast med sämre ljusstyrka).

Jag har ett 24-85 på min EOS 350D när jag inte vill släpa på en massa andra objektiv. Funkar bra för mig. Om du skulle gilla det beror förstås på om du tycker att den kortaste brännvidden duger som vidvinkel. För min del så prioriterar jag hellre längre telebrännvidd än kort vidvinkel på ett allroundobjektiv.

sagan skrev:
Objektivet är bättre men kamerahuset sämre.

Kim,

börja inte nu igen ... Det finns sidor upp och ner överalt där jämförelser mellan EOS350D och Nikon D50 är gjorda. Du kan dra ut tio sidor och svaren är blandade, men resultatet ungefär 50-50. Även om storebror D70s räknas som bättre än D50 så är det ingen stor skillnad mellan dessa kamera (D50, D70s, EOS350). Alla har sina för- och nackdelar.

Försöker endast hjälpa Patrick att hitta dugliga alternativ, vilket både D50 och D70s är.

Broms... stopskylten lyser röööd..
Nu andas vi ;-)

Jag uppskattar verkligen att ni alla sätter er in i mitt dilemma.
Vill göra en så bra affär som möjligt i morgon(med er hjälp då :))
Har läst lite om Nikon D70s nu. Grym kamera det också. Jag ska klämma på båda i morgon ;o)

Tycker om det lilla formatet på 350D.
Är lite trött på min stora Minolta dynax 9xi.
Men storleken har ju ingen betydelse............ öööö Säger dom i allafal hahaha

Nä skämt o sido. Men det är väll inte bara storleken jag tänker på.
Har tittat på båda kamerornas funktioner, och i morgon så sa det klämmas o pillas på båda.

Glöm inte bort att om du vill ha batterigrepp (vilket det verkar av ditt startinlägg) så finns det inte till D70(s) och heller inte till D50.

Stämmer bra det.
Men vad vinner jag på att köpa batteri grepp till 350D. Som man inte kan få på D70.
Är det bättre batteri tid.+ ett skönare grepp ???
Lite konstigt att D70 innte har BG (batteri grepp)

Det man vinner med batterigrepp (förutom att man kan ha dubbla batterier/batteritid) är att man då även får ett vertikalt grepp.

Vilket är särskilt trevligt när man plåtar porträtt, men det ger även skönare och stabilare grepp när man plåtar horisontelt.

När man väl testat 350D med batterigrepp så vill man inte vara utan *lovar*

Kung vise skrev:
Broms... stopskylten lyser röööd..
Nu andas vi ;-)

Jag uppskattar verkligen att ni alla sätter er in i mitt dilemma.
Vill göra en så bra affär som möjligt i morgon(med er hjälp då :))
Har läst lite om Nikon D70s nu. Grym kamera det också. Jag ska klämma på båda i morgon ;o)

Tycker om det lilla formatet på 350D.
Är lite trött på min stora Minolta dynax 9xi.
Men storleken har ju ingen betydelse............ öööö Säger dom i allafal hahaha

Nä skämt o sido. Men det är väll inte bara storleken jag tänker på.
Har tittat på båda kamerornas funktioner, och i morgon så sa det klämmas o pillas på båda.

Tackar Patrick,

behövde andas lite ;-) Nära på att det blidde ett annat svar än det som kommer nedan:

Tycker du gör helt rätt i att klämma på fler kameror. Alla DSLR som finns på marknaden idag är mycket kompetenta och dugliga vad gäller den pixelmässiga bildkvaliteten och antalet. Du lär inte märka någon avgörande skillnad mellan kamerorna på det området.

I mitt tycke är det viktigare att man trivs med kameraet avseende ergonomi. Tänk då på att litet och lätt inte nödvändigvis är bäst, ofta vill man ha tyngd och stabilitet. Annat man får fundera över är byggkvalitet, ljusmätning och om dom viktigaste (mest använde) knapparna är lätt åtkomliga (t.ex. ISO inställning är flitigt använt på DSLR, om du behöver gå in i menyn så är det kasst). Batterigrep kan ge ytterligare stabilitet/bekvämhet, men bygger om du vill ha kameran så liten som möjligt.

Det finns mängder aspekt med kamerorna (som du vet lika bra som jag) som måste beaktas när man väljer system. Det enda rätta är att läsa in sig på några kandidater för sen att knåda på dom i butik. Då får du iaf en hyfsat uppfattning om kamerorna, det slutliga testet och sanningen kommer först efter att du har handlat...

Batterigrep ... personlig har jag aldrig saknat detta på D70 för ergonomins skuld, men jag är ingen proff, men en glad amatör, som smeller av alldeles för många bilder.

Batteritid ... osäker vad greppet ger, osäker på vad EOS350D ger oxå. Däremot vet jag att D70 utan batterigrep lätt klarar sånn ca 3-4 st 1GB minneskort (över 600 rå-formats bilder), D70s är avsevärd förbättrad avseende batteritid. Behöver du mycket mera än det?

Lycka till!

Jo för fanken... nu vet jag en sak som jag tyckte verkade jäkligt skönt med 350Ds BG.
Att man kan hålla kameran på högkant och få en avtryckare vid fingret. Slippa vrida å krångla. Som det blir med D70.

Tyckte detta var rätt jobbigt att inte ha denna avtryckare på BG på min dynax 9xi.
En liten grej kanske men....

Kung vise skrev:
Jo för fanken... nu vet jag en sak som jag tyckte verkade jäkligt skönt med 350Ds BG.
Att man kan hålla kameran på högkant och få en avtryckare vid fingret. Slippa vrida å krångla. Som det blir med D70.
Vilket var precis det som jag beskrev, att du även får ett vertikalt grepp med batterigreppet.

TML skrev:
Batteritid ... osäker vad greppet ger, osäker på vad EOS350D ger oxå. Däremot vet jag att D70 utan batterigrep lätt klarar sånn ca 3-4 st 1GB minneskort (över 600 rå-formats bilder), D70s är avsevärd förbättrad avseende batteritid. Behöver du mycket mera än det?
Nä, batteritiden motiverar knappast att köpa batterigreppet, man kan ju ha ett extra batteri med sig i vilket fall som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar