Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FUNC-inställningar som ändrar sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Powershot S3 IS. Vad jag har förstått så är inställningarna i FUNC-menyn generella för alla fotograferingslägen, dvs är jag i P-läget och t ex ändrar exponeringskompenstaionen så är den ändrad på samma sätt om jag byter till AV-läget. Vidare så memoreras dessa inställningar när kameran stängs av om jag förstått det rätt.

Två mystiska saker händer på min kamera.

1. Inställningen för ljusmätning i FUNC-menyn fungerar konstigt. Grundläget är Evaluerande. Om jag ändrar det till Centrumvägt fungerar det som jag beskrivit ovan.
Men om jag ändrar till spotmätning står kameran inte kvar i spotmätning efter jag har stängt av och slagit på kameran igen. Ibland har den ändrat sig till Centrumvägd, ibland har den gått tillbaka till Evaluerande.
Jag kan inte hitta någonting i manualen om att denna inställning skulle bete sig annorlunda än andra FUNC-inställningar.
Någon som har en förklaring?

2. Den andra saken är lite svårare att bekräfta. Jag tycker ibland att inställningar i FUNC-menyn ändrar sig av sig själva, utan att jag gjort något.
Detta är svårt att kontrollera, eftersom jag själv kan ha kommit åt knapparna av misstag utan att lägga märke till att jag då ändrat något jag inte hade tänkt ändra.
Därför är jag lite nyfiken på om andra har liknande erfarenheter av FUNC-inställningar som ändrar sig själva.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

På S2IS uppför sig ljusmätning likadant, men C-läget kan du programmera precis som du vill, även ljusmätning.

Hej, Jörgen!

Tack, då vet jag att det inte är något fel på kameran när det gäller inställningen för ljusmätningen. Märkligt att de inte talar om det i manualen, eller så har jag bara inte hittat det. Den är ju på 166 sidor.

C-läget har jag inte använt mig av än, men där verkar i stort sett allt gå att lagra, även zoominställningen. Det är synd bara att det inte finns flera, som det finns på t ex Powershot G6.
Jag tycker än så länge att det är svårt att välja ut EN favoritinställning att lagra i C-läget. Jag skulle vilja ha en hel bunt, helst som man kunde ge beskrivande namn via datorn. Men det får väl bli en sak att kolla upp när det är dags att köpa ny kamera.

Och om det är någon som har liknande erfarenheter som jag av FUNC-inställningar som tycks ändra sig av sig själva ibland, skriv gärna en rad.

Det är verkligen svårt att veta om de faktiskt ändrar sig själva eller om det är jag som råkar ändra dem av misstag. Jag märkte det tydligt igår när jag var ute i skog med besvärlig teräng och fotade. Det är väldigt lätt att råka trycka lite fel på knappen med pilarna och ändra t ex vitbalans eller något annat när man bara hade tänkt ändra exponeringskompensationen lite.

Egentligen vore det rätt praktiskt om man kunde låsa vissa FUNC-inställningar som man absolut inte vill ändra av misstag, för min del t ex vitbalans, Mina färger eller bildstorlek. Ytterligare en sak att tänka på till nästa kamera.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar