Annons

Fullt med "fotografer" på bröllop ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte problem fritt

Fick en intressant text skickad till mig. Handlar om problemen som kan uppstå för den anlitade fotografen när besökare använder egna kameror och mobiler.

http://petapixel.com/2013/05/15/guest-photographers-or-why-you-should-have-an-unplugged-wedding/

Har ni stött på liknande problem?

Vi ett bröllop så förkarade prästen att det var jag som fick fotografera och röra mig fritt i och om kring bröllopsakten. Sen var det fritt att fotografera utanför kyrkan. Mycket bra.

Faktiskt inte. Jag har gjort klart för brudparet att jag "tar den plats" som jag vill ha för att få de bilder som jag och brudparet har kommit överens om. Brudparet har talat om för sina gäster hur det ligger till. Sedan i praktiken så brukar det alltid gå att samsas. Oftast tar jag bilderna på brudparet innan cermonin.

Inne i kyrkan har jag den fina möjligheten att fotografera utan blixt och att sätta kameran i "tyst" läge. fotograferar man inte så intensivt och pratat med prästen innan så är det aldrig några problem. Brukar för det mesta stå på ett ställe och smita ut någon minut innan brudparet.

Jodå, vi har ett par "förstörda" bilder från vårt bröllop.. bl.a. från tårtskärningen och bukettkastningen. Lite synd men sånt som man kanske inte tänkte på just då.

Under ceremonin kan jag förstå att det vore störande, även om det aldrig varit något problem för mig.

Annars får man ju räkna med att folk är framme med sina kameror, och även utnyttja det till sin fördel när det går. Har fått några fina bilder under kvällen vid mingel och dans när jag använt lite längre slutartid och fått med många blixtar riktade mot brudparet.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Bröllopsdagen handlar då inte om mig som fotograf. Vi skall ju bara koppla på stelthmode och skapa fantastiska bilder. I dagens socialamediersamhälle får man räkna med att alla ska ta bilder. Vi är ju inhyrda proffs som tacklar alla situationer. Att be paret eller prästen be gästerna att inte fotografera tycker iaf jag blir fel då de är ett sätt att ge paret uppmärksamhet, vilket är vad hela dagen handlar om. Jag har stått på bröllop med mina kameror på axeln, ett par av gästernas mobiler samt nån kamera. Visst kunde jag sagt "nej hörni.ni får skaffa bilderna från brudparet." Istället blev det en ganska komisk situation, paret kunde slappna av och gästerna fick världens bästa iphonebilder:)! Kan vi som fotografer hjälpa brudparet att slappna av så blir vi garanterat mer uppskattade än om vi kommer med olika krav.

Bara mina två cent om saken:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar