ANNONS
Annons

Fujifilm X10

Fick min sensorbytta X-10 idag. men tvingades skicka detta mail till Fuji.......

Jag har fått tillbaks min X-10a, med nya sensorn. Hoppas att en fantastisk kamera blir ännu bättre. Jag har en fråga angående att jag blir konfunderad av att sista bilden jag tog hade nr DSCF3349 och nu när jag fick tillbaks börjar bilderna på DSCF8100 !?!
Hoppas på en bra förklaring, då det inte skulle kännas ok, om ni testplåtar flera tusen bilder.

har precis hämtat min X10 som enligt medföljande reparationsspecifikation har fått sensorn ubytt.

det är samma serienummer på kameran och mitt LCD-skydd sitter kvar, så jag har inte fått hela kameran utbytt (som verkar vara fallet för vissa ute på forumen).

bildnumreringen har hoppat fram 4 bilder

den gula spärren för batteriet verkar vara bytt. förr satt där en gul spärr i fjädrande gummi. nu sitter en spärr i samma form, men som känns som hård plast. den verkar dock göra sitt jobb minst lika bra :)

tyvärr glappar gummit för sökaren lite nu (det gjorde den inte innan, men verkar göra det för många ägare). dessutom ser jag något litet skräp ute i periferin i sökaren (i den svarta ytan utanför bildramen).

nu återstår bara att testa den nya sensorn och hoppas att den tar lika bra bilder som förr, minus ORBs :)

/andreas

Fick min sensorbytta X-10 idag. men tvingades skicka detta mail till Fuji.......

Jag har fått tillbaks min X-10a, med nya sensorn. Hoppas att en fantastisk kamera blir ännu bättre. Jag har en fråga angående att jag blir konfunderad av att sista bilden jag tog hade nr DSCF3349 och nu när jag fick tillbaks börjar bilderna på DSCF8100 !?!
Hoppas på en bra förklaring, då det inte skulle kännas ok, om ni testplåtar flera tusen bilder.

Intressant iakttagelse... Jag kollade genast och min har hoppat från DSCF3410 till DSCF8085. Skickar också en fråga till Fujifilm. F ö verkar orbproblemen vara klart mycket mindre nu (testade att ta kort på en lampa inomhus i ett halvdunkelt rum samt bakljuset på en bil (som åtminstone gav orb-effekter rakt in i mina ögon...).

Jag fick ett snabbt svar från Fuji...

Hej Stefan. Jag hoppas verkligen att du kommer att bli nöjd med din nya sensor.

Har nog ingen bra förklaring till detta med bildnumreringen.
Men jag kan inte tänka mig att det på något sätt har tagits ”flera tusen” test bilder för detta inkl. exponeringskontroll av din kamera.
Så mycket tid kan man helt enkelt inte lägga på varje kamera som skall åtgärdas, låter helt orimligt.
Normalt för att kontrollera exponeringen och justera en kamera tas kanske max 100 bilder totalt och då uppdelat på flera sekvenser för varje bländare. Så detta är något helt annat som resulterat i snabb bild ökning på räkneverket.
Läs mer om bildnumrering på sidan 100 och 117 i manualen. Där kan du ”nollställa” räkneverket.

Jag fick ett snabbt svar från Fuji...

Hej Stefan. Jag hoppas verkligen att du kommer att bli nöjd med din nya sensor.

Har nog ingen bra förklaring till detta med bildnumreringen.
Men jag kan inte tänka mig att det på något sätt har tagits ”flera tusen” test bilder för detta inkl. exponeringskontroll av din kamera.
Så mycket tid kan man helt enkelt inte lägga på varje kamera som skall åtgärdas, låter helt orimligt.
Normalt för att kontrollera exponeringen och justera en kamera tas kanske max 100 bilder totalt och då uppdelat på flera sekvenser för varje bländare. Så detta är något helt annat som resulterat i snabb bild ökning på räkneverket.
Läs mer om bildnumrering på sidan 100 och 117 i manualen. Där kan du ”nollställa” räkneverket.

hmm...undrar då hur vältestat mitt sensorbyte blev. min kamera hoppade fram 4 bilder...dags att kolla med fujifilm för min del också.

Hmm ja min X-10 är iallafall vältrimmad...4752 exponeringar leker man inte bort

Mitt senaste mail till Fuji

Tack återigen för snabbt svar.
Jag är inte så hysterisk med exponeringarna med en spegellös kamera, som jag skulle vart med min Nikon D700:a.
Det med bildnumreringen, är mer en reflektion över att 4752 exponeringar ändå ger en mekanisk nötning. Och det inte är kul att lämna ifrån sig sin kamera i tre veckor, med administration av postning och hämtning och väntan. När man istället kunnat ta 4752 mästerliga bilder.
X-10:a har tvingat mig att förhålla mig till många onödiga saker, som inte har med fotografering att göra.

Bildnumereringen är inkrementell

och fortsätter den sekventiella numreringen med +1 för nästa bild. På min kamera (en XZ-1) när den var ny, började jag fota utan att formattera minneskortet och bilder från en annan kamera fanns redan på kortet. (Servicemenyn visade däremot det verkliga antalet exponeringar, som jag ville skulle återspeglas).

Prova med att på SD-kortet namnändra bilderna till för Fujin ett önskat startvärde:
t.ex. på min kamera P6291234.JPG

Jag minns inte om jag dessutom var tvungen att resetta kameran, för att den skulle ta mitt nya startvärde för JPEG-numreringen.

Hmm ja min X-10 är iallafall vältrimmad...4752 exponeringar leker man inte bort

Jag vet inte hur det är med min X10 men på mina Canonkameror så kan bildnumreringen "hoppa" om man sätter in ett kort som använts i en annan kamera. Det behövs ju bara att en servicetekniker satt i sitt "eget" minneskort när de testat kameran så får du ju denna effekt.

Samma sak för den som säger att man "bara tagit 4 testbilder", det kan ju ha tagits 100 tals testbilder med ett annat kort.

Bottom line, bildnumret säger inte sanningen om antalet exponeringar.

Lång starttid

Har fått tillbaka min efter sensorbyte och nu är uppstarten hur seg som helst, när man startar från off-läge. Har klockat från start till första bild med lite olika resultat allt från 9,5 sek upp till 22 sek. Någon annan som upplevt samma förändring?

Har fått tillbaka min efter sensorbyte och nu är uppstarten hur seg som helst, när man startar från off-läge. Har klockat från start till första bild med lite olika resultat allt från 9,5 sek upp till 22 sek. Någon annan som upplevt samma förändring?

har läst här och var att det kan blir så om minneskortet har varit ute och åkt i en dator eller annan kamera. då har det avhjälpts genom att formatera minneskortet i kameran

Har inte märkt någon skillnad.
Redan tidigare så kunde det hända att kameran tog sig mer "betänketid" ibland när man startade den. Det har jag aldrig förstått vad det berott på. Det händer lika frekvent nu som innan.
/Mats

har någon mer fått följande brev från FujiFIlm?

"Bäste Kund,
Först och främst vill vi tacka er för ert tålamod när det gäller utbytet av sensorn på er FUJIFILM X10 kamera och vi hoppas att den har varit till belåtenhet efter vi returnerat denna till er.

Tyvärr har det kommit till vår kännedom att när man tar bilder i en särskild inställningskombination kan ett begränsat antal av de sensorerna vi bytt ut skapa en brusig bild.

Inställningarna är inte de vanligaste (låg ISO, hög DR och filstorlek M), så du kan kanske inte ens ha märkt av detta problem.

Självklart så vill vi ändå åtgärda detta problem. Allt som behövs göras är en snabb och enkel justering i mjukvaran, vilket tyvärr behövs göras på Fujifilm Service Center. Vi kommer inte att behöva öppna upp eller ta isär din kamera, bara uppdatera mjukvaran och korrigera denna bugg. Det här påverkar, som sagt, endast ett fåtal av kamerorna som redan har blivit hanterade av Fujifilm Service Center England.

Vi är väldigt ledsna över detta och att behöva kontakta er igen, vi åtgärdar gärna era kameror när ni har möjlighet att lämna er kamera med oss ett par dagar. Vi kommer att skicka ut ett emballage och fraktsedel till er så fort ni kontaktar oss och vi kommer att returnera kameran till er så fort vi kan. Självklart kommer vi stå för alla fraktkostnader.

Var god kontakta oss antingen via telefon på 08 503 864 80 eller maila oss på [email protected] ni har några frågor eller vill att vi skickar fraktsedel till er.

Återigen, så ber vi om ursäkt för detta besvär. Vi vill självklart att FUJIFILM X10 skall leverera det bästa resultatet och vi är väldigt angelägna om att åtgärda detta problem för er så fort vi kan.

Med vänliga hälsningar,"

Är det någon som stött på de problem som FujiFIlm beskriver? Jag har det inte, men ska nogsamt testa kameran igen...

/Mats

Jo min sensorbytta X10a, förstörde 250 unika semesterbilder med ett fruktansvärt färgbrus. Den är nu skickad till England........

har också fått ett e-mail från fuji. gjorde ett snabbt test och jag tror att jag inte är drabbad.
är lite orolig dock eftersom semesterresan blir av innan jag hinner lämna in den.
hålla sig undan M går nog...men hur lågt är lågt ISO och hur högt är hög DR för att provocera detta?
någon som vet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar