Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Vissa objektiv syns också i sökaren på Leica. Det har de levt med i generationer och anses som karakteristiskt för Leica. Vi får se det som något X-10 har gemensamt med denna ikon.
Skulle man sätta sökaren så objektivet inte syntes vid vidvinkel så skulle man få ett mycket stort parallalxfel på korta avstånd. Det hade varit mycket värre.
 
Menar du att det inte syns på din kamera??

Jag tycker inte det är något större problem, men visst är det så att objektivet syns i sökaren i vidvinkelläget och nog är det lite irriterande, men man vänjer sig.

Jan-Olof skriver: Jag har inget problem med att jag ser en del av objektivet vid 28 mm och jag har dessutom motljusskyddet på, alltid eftersom filtret sitter i motljusskyddet.

Jag tycker att jag har skrivit ganska tydligt att jag ser objektivet i sökaren.

Att jag sedan nämner motljusskyddet är bara för att tala om att med detta monterat är det ändå mer "skrot" som skymmer bildutsnittet.
 
iPad & GoodReader

Måste bara få berätta ...

Har köpt Photographers guide to the Fujifilm X10 i form av en PDF. Jättebra med PDF när du sitter vid skrivbordet och kan läsa på din 24-tumskärm men ...

Om du ska åka hemifrån och fortfarande vill läsa på om din X10 är det inte så bekvämt med en A-4 pärm utskriven.

Eftersom jag skaffat mig en iPad så bestämde jag mig för att på något sätt föra över PDF:en till iPad. Detta var nu inte så enkelt som att lägga över den på ett SD-kort och in med kortet i iPaden via Apple iPad Camera Connection Kit.

Skam den som ger sig! Letade bland alla Appar och vad finner jag? Jo, en app som heter GoodReader for iPad. Nu skiner solen trots att det är mulet ute ;-)) Att klicka på en sidhänvisning i registret och komma till denna sida fungerar inte men jag är nöjd i alla fall.

GoodReader® is the super-robust PDF reader for iPad - the #1 selling non-Apple app for iPad in USA in 2010! Mashable describes it as “a Swiss Army knife of awesome!” Reviews worldwide hail it as “essential,” “the best,” “magnificent” and “the killer app”. With GoodReader on your iPad, you can read virtually anything, anywhere: books, movies, maps, pictures. Use it once and you’ll be hooked. Soon you'll be wondering how you ever managed to use your iPad without GoodReader.

GoodReader has earned its accolades by the way it handles huge PDF and TXT files, manuals, large books, magazines, and renderings of 100 mb and more with great speed. The ability to mark-up PDFs opens up new doors to GoodReader users who can now use typewriter text boxes, sticky notes, lines, arrows, and freehand drawings on top of a PDF file.
 
Fuji XF1-lyxkompakt släpps

Så fick då ännu en kamera från Fuji sensorn från X-10. Fina JPG och möjlighet till Raw.
Antar att Fuji måste försöka få tillbaka lite pengar på all den dåliga image som X-10 och ORBS har skapat för att inte tala om allt vad det kostat att uppgradera alla sensorer och laga alla defekter.
som jag sagt tidigare brydde jag mig inte alls om ORBS. Jag upplevde problemet men det inträffade sällan och skall jag fotografera när det är mörkt använder jag skarpare instrument.
Det som däremot störde mig ordentligt var att det inte gick få ordning på ras-filerna i en ordentlig ras-konverterare som LR 4, Phase One Pro eller Photoshop med Camera Raw.
Så i somras så var min fru användaren av X-10 och sköt i P läget och endast i JPG. Hon tycker den fungerade kanon jämfört med min Canon G-9 som försvann spårlöst. Ursäkta vitsen.

När jag provade kameran såg jag att inte OVF hängde med i skärpeinställningarna.
Så kameran åkte in till Fuji för fixa problemet samt att när den ändå var där i England byta sensor och dessutom ta bort luddet som satt i kanten på objektivet, på insidan frontlinsen och som suttit där sedan den köptes. Nu vet jag att sådant ludd inte stör bilden men skulle de ändå operera kunde de ändå göra patient helt frisk.Någon kommenterade idag till att Fuji XF1 släpptes att Fuji X-10 är kameran han både älskar och hatar. Jag kan bara instämma totalt.
Så vi är nog flera som sitter i samma båt. Vi äger redan dSLR kameror med avancerad optik, vi är vana fotografer och vill ha en liten kamera som kommer nära i resultat vad vi är vana vid att uppnå. Att vi aldrig kan nå hela vägen vet vi.

Så nu till dagens verkliga ämne: Hur få ut det mesta ur X-10?
Innan jag lämnade över min X-10 till frun hade någon upplyst mig att man kunde komma runt begränsningarna i raw genom att utan att förändra något exportera till TIFF och sedan importera till LR igen och sedan börja skärpa, använda Clarity mm.
Så nu när nyhetens behag har släckts för min 5DMKIII så har jag återvänt för att kika på vad jag kan krama ut från en X-10 när jag fotat utan orka ta med mig en "riktig kamera".

Så häng med nu.
Jag ville ha en bild som är skarp men tagen på hyfsat hög ISO. Ett test objekt som visar tydligt på skillnaderna och finns i både Kamera jpg och Raw. Så till sist blev det en bild på en av våra kattungar på en sten.
Tagen på ISO 800.

Så här jag jag hanterat bilderna.
1. JPG ut kameran med medium inställningar
2. Raw ur kameran hanterad och framkallad i LR 4.1 efter bästa förmåga med enbart syftet att uppnå bästa detaljskärpa.
3. Överförd från LR 4.1 till PS i Tiff och utan något gjort med filen i LR. Sedan återförd till LR 4.1 i Tiff-format och till sist redigerad i LR 4.1. Samma sak kan göras enbart i LR genom att exportera till en folder kallad tiff och sedan re-importera TIFF filerna. Jämfört med att gå mellan PS och 'lr som bara är ett höger-mus-val är det lite mer omständligt.

Så vad är resultaten? Uppmuntrande skulle jag vilja påstå.

Så låt oss ta exemplen. Ingen pangbild men duger gott för testen.
så låt oss ta lite större bilder än Fotosidan tillåter.

1. Översiktsbild.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Test-Fuji-X-10/i-MsJswcg/0/L/Overall-view-L.jpg

Som bilden visar syns ingen stpr skillnad mellan JPG och raw redigeradi LR i litet små format.
För den som bara tänker publicera på nätet kan ni lika gärna fota i ras.

2. Jämförelse mellan JPG ur kameran och raw redigerad för detaljer i LR.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Test-Fuji-X-10/i-hr3GcgX/0/M/JPGRaw-in-LR-M.jpg

Här dyker artefakterna upp p.g.a av Fujis udda sensor. Den nya sensorn är lika illa som den gamla.
Så här är bilden lättat i exponeringen med 0,5 steg precis som JPG bilden. Lite Clarity och ett uns uppskärpning. Det som ser ut som mikroskopiska prinskorvar får man på köpet men skärpan och detaljåtergivningen ökar markant.

3. Slutligen alternativet att gå över TIFF till PS eller export och sedan redigera.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Test-Fuji-X-10/i-XRjsPGv/0/M/JPGTIFF-edited-in-LR-M.jpg
Detta fungerar klart mycket bättre. Utan att rör a filen i LR så exporterar man den till TII över PS eller till till baka till LR via återexport. Tricket är att inte röra exponering, Clarity eller skärpa före export.
Lägga på en kamera aprofil kan vara OK eller att vitbalansera.
När man sedan fått tillbaka TiFF- filen kan man börja redigera filen som man är van vid i LR.
Nu slipper man prinskorvar och filen uppträder som från en bra kompaktkamera som ju X-10p är.
Det skall sägas att jag aldrig bruserducerar mina bilder mer än att de ger en fin utskrift i A3. Det brus jag lämnat kvar i bilden kommer aldrig synas i en sådan utskrift eftersom skrivare är väldigt förlåtande på den punkten.
 
Blixt

Någon som har erfarenhet av att använda hotshoeblixt på X10:an ?
Kan man använda äldre blixtar utan att skada kameran ?
 
Testat blixtar

Testade några blixtar jag hade ligggande
Kameran i manuellt läge tid 125 bländare 8 ISO 100
Blixtarna i manuellt läge
Canon speedlite 177A funkar
Pentax AF 400 FTZ funkar
Sunpak auto 124 funkar
Kom ihåg att slå på external flash i menyn
 
Tack...

...för en mycket inspirerande och informativ tråd som jag lusläst från början till slut!
Det blev efter en viss tvekan en X10:a för mig med. Lekt med den i några dagar och saknar egentligen ett ordentligt batteri och lite info i sökaren (fokuspunkt, exp.tid, bländare). Mig stör inte raw-skärpningsproblemet så mycket. Använder den sannolikt mest till svartvitt gatufoto.
 
Hoj!

Funderar på att köpa en X10, verkar leverera vad jag behöver.
- En kamera för familjebilder och som är lätt att bära med sig.
- Mycket bra skärpa för att vara kompakt-zoom.
- Tillräckligt bra i lågt iso

Jag funderar på att sälja av min DLSR (Pentax K5) med tillbehör då jag vill hålla på mindre
med tekniken och mer med att se vad jag fotograferat och göra roliga saker med bilderna.
Tekniken tar för mycket tid som en upptagen 3-barnspappa och vill slippa släpa omkring på utrustning.

Fotografera familj och lite gatufoto med i-kamera-behandling av bilder lockar.

Är jag knäpp?
 
Fotografera familj och lite gatufoto med i-kamera-behandling av bilder lockar.

Är jag knäpp?

Knäpp? Nej absolut inte!!!

Köpte min första X10 i slutet av januari 2012 och jag kommer ihåg hur frustrerad jag var över att inte ha järnkoll över vad X10 gjorde. När jag till slut accepterade att X10 fixade jobbet på något sätt och att jag kunde ägna mig åt att utveckla min kreativa sida, X10 sköta tekniken, blev vårt förhållande mycket bättre.

Använder till övervägande del EXR-läget.

Har själv en Nikonutrustning som kommer att bli till salu bara jag får tummen ur ...

Jag har dessutom köpt en X100 eftersom jag älskar hanteringen av kameran. Det är så här en kamera ska vara. När min Nikonutrustning är såld kanske det blir en X-Pro1 eller en X-E1. Borde komma en uppgradering av X-Pro1 eller varför inte X-Pro 2?
 
Eftersom jag skaffat mig en iPad så bestämde jag mig för att på något sätt föra över PDF:en till iPad. Detta var nu inte så enkelt som att lägga över den på ett SD-kort och in med kortet i iPaden via Apple iPad Camera Connection Kit.

Nej, det är ännu enklare än så. Dropbox är kanske det smidigaste sättet, men för den som tycker det verkar avancerat funkar vanlig mejl alldeles utmärkt.
 

Har uppdaterat, är det någon mer än jag som fått problem med räknaren för återstående bilder på minneskortet?

Räknaren började på 666 bilder (med ett 32GB kort i och jpeg Fine).
Vid varje bild räknar den ner och oavsett om jag formaterar så står den kvar på senaste siffran...
Om jag stoppar i ett annat kort och formaterar så kvarstår den senaste siffran för kvarvarande bilder???

//Leif
 
Löst...

Jag fick ställa om bildnumreringen till "förnya" och sedan gå tillbaka till "kontinuerlig", sedan fungerar räknaren igen.
Mystiskt.
 
Hej! Eftersom jag är en renodlad svartvitfotograf har jag experimenterat lite med att få till bra svartvita bildfiler direkt i kameran, som jag slipper allt för mycket arbete med i efterhand. Ett sånt arbetsöde passar mig bättre eftersom jag fotograferar med svatvit film i vanliga fall och är van att få scannade bildfiler med bra kontrast i mellanregistret. Jag hittade några inställningar som jag provade och visar i min blog:
http://gelatin-silver.blogspot.se/2012/10/gsb-148report-from-work-floor.html
Jag valde svartvita läget med G-filter, som ska ge bättre hudtoner i svartvitt, vilket också ser ut att ge lite bättre kontrast i just mellanregistret. Sedan valde jag att ställa kameran för mjuka högdagrar, eftersom jag märkta att det lätt fräter ut där (precis som all digital fotografi fö). För att få lite mera svärta och stuns i skuggorna så ställde jag lågdagrarna på hårdare kontrast. Resultatet blev nu bättre än när jag körde med standardinställningar, och jag slapp arbeta så mycket med de svartvita filerna i ps

Nu kommer säkert någon och menar att jag istället ska fota i färg och konvertere i Silver Efex Pro eller liknande, men det är jag inte intresserad av eftersom jag tycker resultatet blir tillräckligt bra för mig ändå. Dessutom är det en stor fördel för mig som svartvitfotograf att kunna se bilden svartvit på skärmen när jag fotograferar. Hoppas att den som arbetar som jag kanske kan ha nytta av de här tipsen?

Undrar fö varför det inte finns något klotterplank i gruppen för X10 här på fotosidan, någon som har koll?

Nils/
 
Undrar fö varför det inte finns något klotterplank i gruppen för X10 här på fotosidan, någon som har koll?

Nils/


Jag tänkte under November månad köra endast svartvitt med min X10 och försöka få fram någon bra metod som jag känner mig mest bekväm med. Jag kommer själv att köra RAW för att på så sätt kunna få med mer detalj i bilderna, t ex grynet i ISO 3200 som kan vara rätt trevligt ibland, tycker att JPEG förstör mycket av det.

Men jag är gärna på ett klotterplank och diskuterar och kommer med förslag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.