Fuji XF1-lyxkompakt släpps
Så fick då ännu en kamera från Fuji sensorn från X-10. Fina JPG och möjlighet till Raw.
Antar att Fuji måste försöka få tillbaka lite pengar på all den dåliga image som X-10 och ORBS har skapat för att inte tala om allt vad det kostat att uppgradera alla sensorer och laga alla defekter.
som jag sagt tidigare brydde jag mig inte alls om ORBS. Jag upplevde problemet men det inträffade sällan och skall jag fotografera när det är mörkt använder jag skarpare instrument.
Det som däremot störde mig ordentligt var att det inte gick få ordning på ras-filerna i en ordentlig ras-konverterare som LR 4, Phase One Pro eller Photoshop med Camera Raw.
Så i somras så var min fru användaren av X-10 och sköt i P läget och endast i JPG. Hon tycker den fungerade kanon jämfört med min Canon G-9 som försvann spårlöst. Ursäkta vitsen.
När jag provade kameran såg jag att inte OVF hängde med i skärpeinställningarna.
Så kameran åkte in till Fuji för fixa problemet samt att när den ändå var där i England byta sensor och dessutom ta bort luddet som satt i kanten på objektivet, på insidan frontlinsen och som suttit där sedan den köptes. Nu vet jag att sådant ludd inte stör bilden men skulle de ändå operera kunde de ändå göra patient helt frisk.Någon kommenterade idag till att Fuji XF1 släpptes att Fuji X-10 är kameran han både älskar och hatar. Jag kan bara instämma totalt.
Så vi är nog flera som sitter i samma båt. Vi äger redan dSLR kameror med avancerad optik, vi är vana fotografer och vill ha en liten kamera som kommer nära i resultat vad vi är vana vid att uppnå. Att vi aldrig kan nå hela vägen vet vi.
Så nu till dagens verkliga ämne: Hur få ut det mesta ur X-10?
Innan jag lämnade över min X-10 till frun hade någon upplyst mig att man kunde komma runt begränsningarna i raw genom att utan att förändra något exportera till TIFF och sedan importera till LR igen och sedan börja skärpa, använda Clarity mm.
Så nu när nyhetens behag har släckts för min 5DMKIII så har jag återvänt för att kika på vad jag kan krama ut från en X-10 när jag fotat utan orka ta med mig en "riktig kamera".
Så häng med nu.
Jag ville ha en bild som är skarp men tagen på hyfsat hög ISO. Ett test objekt som visar tydligt på skillnaderna och finns i både Kamera jpg och Raw. Så till sist blev det en bild på en av våra kattungar på en sten.
Tagen på ISO 800.
Så här jag jag hanterat bilderna.
1. JPG ut kameran med medium inställningar
2. Raw ur kameran hanterad och framkallad i LR 4.1 efter bästa förmåga med enbart syftet att uppnå bästa detaljskärpa.
3. Överförd från LR 4.1 till PS i Tiff och utan något gjort med filen i LR. Sedan återförd till LR 4.1 i Tiff-format och till sist redigerad i LR 4.1. Samma sak kan göras enbart i LR genom att exportera till en folder kallad tiff och sedan re-importera TIFF filerna. Jämfört med att gå mellan PS och 'lr som bara är ett höger-mus-val är det lite mer omständligt.
Så vad är resultaten? Uppmuntrande skulle jag vilja påstå.
Så låt oss ta exemplen. Ingen pangbild men duger gott för testen.
så låt oss ta lite större bilder än Fotosidan tillåter.
1. Översiktsbild.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Test-Fuji-X-10/i-MsJswcg/0/L/Overall-view-L.jpg
Som bilden visar syns ingen stpr skillnad mellan JPG och raw redigeradi LR i litet små format.
För den som bara tänker publicera på nätet kan ni lika gärna fota i ras.
2. Jämförelse mellan JPG ur kameran och raw redigerad för detaljer i LR.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Test-Fuji-X-10/i-hr3GcgX/0/M/JPGRaw-in-LR-M.jpg
Här dyker artefakterna upp p.g.a av Fujis udda sensor. Den nya sensorn är lika illa som den gamla.
Så här är bilden lättat i exponeringen med 0,5 steg precis som JPG bilden. Lite Clarity och ett uns uppskärpning. Det som ser ut som mikroskopiska prinskorvar får man på köpet men skärpan och detaljåtergivningen ökar markant.
3. Slutligen alternativet att gå över TIFF till PS eller export och sedan redigera.
http://matsalm.smugmug.com/Other/Test-Fuji-X-10/i-XRjsPGv/0/M/JPGTIFF-edited-in-LR-M.jpg
Detta fungerar klart mycket bättre. Utan att rör a filen i LR så exporterar man den till TII över PS eller till till baka till LR via återexport. Tricket är att inte röra exponering, Clarity eller skärpa före export.
Lägga på en kamera aprofil kan vara OK eller att vitbalansera.
När man sedan fått tillbaka TiFF- filen kan man börja redigera filen som man är van vid i LR.
Nu slipper man prinskorvar och filen uppträder som från en bra kompaktkamera som ju X-10p är.
Det skall sägas att jag aldrig bruserducerar mina bilder mer än att de ger en fin utskrift i A3. Det brus jag lämnat kvar i bilden kommer aldrig synas i en sådan utskrift eftersom skrivare är väldigt förlåtande på den punkten.