Aha - det här är lite nytt för mig: Olika kamerors RAW-format kräver alltså olika RAW-mjukvaror? Jag använder bara Photoshop idag, som öppnar RAW-bilder i sin RAW-konverterare. Har aldrig funderat på att det inte skulle funka om jag byter kamera... Känns ju - sådär, faktiskt. RAW är ju starkt krav - men måste vara smidig hantering också, inte kräva fler inköp av mjukvara.
Vad gäller min motivation till att välja just den här kameran är det lite speciellt: Jag började fotografera på absolut noll-nivå för att det var kul, köpte en EOS 400D när den var ny och fotade massor i början, men tappade sugen efter hand. Massa grejer att släpa på, för jobbigt... Och även lusten falnade, kändes inte kul längre - allt handlade om prylarna.
Att köpa kvalitetskompakt är för mig ett sätt att försöka hitta tillbaka till inspiration och bildglädje - bort från "prylhysterin". En kamera, kompakt nog att alltid ha med - och ändå flexibel nog att leka med. För att begränsa i vissa avseenden - och öppna upp i andra.
G1x och liknande är för dyra. Eg har jag budget 4000, men kan sträcka mig till den närmare 5000 som X10 går på. Ny systemkamera (400D:n sönder/strular) kommer jag ändå att köpa - såsmåningom. Men det här blir ensamkamera för en tid - tills jag känner mig motiverad att ge mig in i prylcirkusen igen.
Men nu vet jag varken ut eller in igen. X10 eller inte X10. Önskar Fujifilm själva kunde prata ur skägget om vad som händer/inte händer...!
//Jenny