Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Tackar. Nu är det ju bara släktingarnas krav som skall tillfredsställas.
Nog så höga krav men ingen som kommer vägra betala någon faktura åtminstone.
MIn 5D kommer få göra huvudjobbet. Om ljuset på Heurigen inte kommer vara för dåligt kommer X-10 få ta kompletterande vidvinkelbilder.
Kan kanske ladda upp lite bilder nästa vecka för att visa hur den klarade jobbet.

Re: X10 på Nordpolen

Fascinerande miljö. Undrar hur det var att fota med så tjocka handskar på i 20-30 minusgrader? Avsaknaden av elektrisk motor för zoomning är troligen som påpekats orsaken till den gynnsammt ringa batteriförbrukningen. Undrar om de träffade på någon isbjörn förresten?

Med helikoptern i bakgrunden?

Jag ser att mannen längst till vänster i bild har en stor kniv i något slags axelhölster.

När du skrev "Ja, då var det kanske ett kamerahölster jag såg på en av bilderna." så trodde jag att du menade att det du trodde var en isbjörn i själva verket var ett kamerahölster. :)

Har man någon vidare nytta av en kniv om man behöver försvara sig mot en isbjörn?

Möjligen att det är ett pistolhölster han har i bältet, men återigen: hjälper en pistol mot en isbjörn? På Svalbard lär det vara gevär som gäller om man lämnar bygatorna.

OT; kniv för att kunna sälja skinnet när björnen är skjuten

Förresten, var det inte Göran Kropp som gjorde tummen upp för ofta, eller förfrös han tummen pga just pistolen, vid deras tur mot nordpolen? Skinnarmo fullföljde visst själv den expeditionen.

puh, nu har jag läst tråden. Är inte övertygad om jag vill ha den här kameran eller bör slå till på den dyrare X100. Tänkt att användas för gatufotografering, men då kommer kameran också följa med i varje stund.

Anyway.. om jag köper kameran idag. Blir det med nya sensorn?
Finns det några uppgifter kring det, vet man något produktserie-nr man kan gå efter?

puh, nu har jag läst tråden. Är inte övertygad om jag vill ha den här kameran eller bör slå till på den dyrare X100. Tänkt att användas för gatufotografering, men då kommer kameran också följa med i varje stund.

Anyway.. om jag köper kameran idag. Blir det med nya sensorn?
Finns det några uppgifter kring det, vet man något produktserie-nr man kan gå efter?

Du kan på följande tråd läsa vad som diskuteras på dpreview.com. Här diskuteras bla "hur kan jag veta att jag köper en X10 med den nya sensorn" och "diskussion om serienummer" förutom hundratals andra inlägg om just X10 och den sensorn som just nu finns i de kameror som säljs.

March 12, 2012

The FUJIFILM X10 and X-S1 digital cameras were made available by Fujifilm late last year, and have been generally very well received by customers, who admire the excellent picture quality, manual zoom lens and viewfinder.

However, we did receive some inquiries concerning the so-called ‘white disc’ or ‘blooming’ occurrence, where exceptional highlights in the picture can appear as strongly delineated rounded shapes. This ‘blooming’ effect can occur with all digital cameras which use CMOS sensors, to varying degrees. It can also occur with the X10 and X-S1 when shooting in certain conditions, e.g. cars with front lights shining in dark night scene. The X10 and X-S1 are fitted with a very advanced sensor, which gives excellent picture quality and low noise, but which does give a different ‘blooming’ effect from other cameras.

Fujifilm has a long-standing history of delivering top quality products to the market. In response to our customers’ comments, we have worked hard to find an improvement to reduce the ‘blooming’ effect of the X10 and X-S1. Below are the actions we have undertaken.

In February, we announced a firmware upgrade for the X10 (version 1.03) which does reduce the white disc occurrence specifically in EXR mode. It works by identifying scenes that are likely to get ‘white disc’ blooming. When the camera recognizes such a scene, it automatically increases the ISO and optimizes DR (dynamic range). As the ISO increases, the white discs are less evident. * New firmware for the X-S1 will be available from March 21, 2012.

We will also develop a modified sensor, which will more universally resolve the ‘white disc’ blooming effect in all modes. We are working hard to make this new sensor available from late May 2012.

We encourage any customer with an X10 and X-S1 who has experienced the ‘white disc’ phenomenon to call their local authorized Fujifilm service centre.

Fujifilm is committed to delivering the highest quality products to the photographic community, and is happy to provide this improvement.

http://www.dpreview.com/news/2012/03/12/Fujifil-X10-X-S1-white-disc-cause-and-fixes

Lycka till. själv skulle jag tänka till en gång extra. Ångrar själv köpet och om jag hade köpt idag hade det blivit Panasonic Lumix GX1

http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/test-av-panasonic-lumix-gx1-1.501260.html

/ Jan-Olof

Är det någon som har varit i kontakt med Svenska FujiFilm nyligen, angående byte av X10:ans sensor?

Diskussionerna på DPReview går ju höga, men vi svenska användare verkar vara tålmodiga, konsensusartade goda konsumenter mest.

/Mats

Personligen har jag inga större problem med White discs eller orbs. Det som retar mig är att ingen raw-framkallare kan vettigt hantera filerna.
Skulle en ny sensor förbättra detta skulle jag be att få bytt sensorn direkt.

Är det någon som har varit i kontakt med Svenska FujiFilm nyligen, angående byte av X10:ans sensor?

Diskussionerna på DPReview går ju höga, men vi svenska användare verkar vara tålmodiga, konsensusartade goda konsumenter mest.

/Mats

Den 2 april mailade jag [email protected] och fick ett svar dagen efter.

Jag ber dig att registrera dig med kontakt/ adress uppgifter och kamerans serienummer på ett mail enligt instruktion till: [email protected]
När du registrerat dig kommer du inom några dagar få en bekräftelse från oss med vidare information.
Med vänlig hälsning/kameraverkstaden.

Sagt och gjort, men inget svar.
Skickar ett nytt mail 13 maj, nej inget svar. Åter igen i dag så skickar jag en påminnelse ang min fråga. Nu börjar jag nästan ångra mitt köp :(
Men hoppas på ett lyckligt slut.

Den 2 april mailade jag [email protected] och fick ett svar dagen efter.

Jag ber dig att registrera dig med kontakt/ adress uppgifter och kamerans serienummer på ett mail enligt instruktion till: [email protected]
När du registrerat dig kommer du inom några dagar få en bekräftelse från oss med vidare information.
Med vänlig hälsning/kameraverkstaden.

Sagt och gjort, men inget svar.
Skickar ett nytt mail 13 maj, nej inget svar. Åter igen i dag så skickar jag en påminnelse ang min fråga. Nu börjar jag nästan ångra mitt köp :(
Men hoppas på ett lyckligt slut.

Se där! fick ett vänligt svar från kameraverkstaden på Fuji att de hade registrerat mina uppgifter

Varje kamera kommer att testas individuellt av Fujifilms tekniker och en bedömning av ett eventuellt sensorbyte kommer tidigast ske i slutet av maj.

Lite märkligt eftersom detta är ett konstruktionsfel. Jag har inget problem att locka fram det på min och har flera bilder jag kan visa dem. Om det inte varit ett konstruktionsfel som de känner till och vet i vad det består skulle de inte komma med en ny sensor där jag antar de vet att problemet är löst och felet åtgärdat.
Sedan har jag konstaterat att jag har en hel del damm innanför frontlinsen.
Det måste funnits ifrån början. Nu vet jag att det inte stör mycket i bilderna men det gör dem inte skarpare heller.
Det kan de få åtgärda samtidigt. Deras "clean room" kan inte varit dammsugit på länge.
Jag gillar verkligen 90% av denna kamera fast de kvarvarande 10% skapar 90% frustration.
Varför Fuji kan ni inte gå hela vägen?
Denna kamera kan leverera raw men till vilken nytta? Inget raw-program i världen kan hantera dessa filer vettigt. Börjar man dra i spakarna för att redigera så blir det snabbt kattskit av det hela.
Varför inte samarbeta med Adobe och Phase One och få till en lösning. JPG-motorn har ju tydligen en lösning eftersom JPG blir bra. Så gör en deal med Adobe med flera och se till att raw-fungerar.
Om inte så stäng av raw och sluta annonsera att kameran klarar av det, för det gör den inte i dagsläget. Den levererar enbart en raw -il som inte går att redigera utan mängder av artefakter. Det kallar inte jag möjligheter till raw. Sedan att bedömma alla kameror individuellt är bara detsamma som att säga vi kommer tillämpa skademinimering. Det vill säga vi gör det som kostar minst för att rädda vårt rykte.
Detta är en konstruktionsmiss och därför lider alla kameror av det. Förmodligen finns det en viss variation men alla har grundproblemet.
Ett annat bekymmer som bidrar til det hela är att kameran försöker göra natt till dag. Det vill säga ljusmätningen är dum i huvudet.
OM jag tar samma bilde med min Canon och X-10 så förstår Canon att det är kväll och den skall exponera snålt och skapa en kvällsstämning. Det gör inte X-10 utan den försöker göra bilden till en trevligt eftermiddagsbild.
Tror sjutton man blåser högdagrar i starka ljuspunkter då. Man är ju redan från början överexponerad.
Detta är väl inte meningen att man skall använda Sunny 16 eller ha en avancerad kamera med oss för att kunna hitta rätt slutartid och bländare för kvälls och nattbilder?
Så svaret om att byta sensor kommer avgöras individuellt triggade loss min frustration.
Jag är CPS-platina-medlem hos Canon och är van att man tar hand om sina kunder på ett bättre sätt. Det gör Canon och Nikon. Ert nuvarande agerande kära Fuji är att ni vill bli något och ni har goda idéer men ni klarar inte av att ta dem i mål.
Som ni kan läsa i tråden är vi många som ifrågasätter om vi någonsin kommer köpa en Fuji kamera igen.
Nu är det upp till er att bevisa ni är värda våra pengar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar