Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Finns det någon möjlighet att använda en fjärrutlösare tillsammans med X10:an?
Har titta lite snabbt men verkar inte hitta något om det.
 
Jag fick min igår och har sedan tidigare en G12a och rent spontant så känns X10 rätt mycket mer rejäl. G12an känns som en plastleksak nu haha. :) Men jag upplever att G12an har lite snyggare färger direkt ur kameran men har bara testat X10an en supersnabbis än så länge. Tyckte att fokusen var lite seg ibland, det tog liksom ett par extra tryck innan den satt och kameran tog bilden.
Är det någon som testat RAW-knappen för att ställa om till raw? Använde jag den tog kameran bara en bild i RAW och gick sedan över till JPG. Säkert någon inställning jag missat men frustrerande var det. :) Men i like, gillar verkligen panoramaläget!
 
Bra kamera, sk... mjuvara!

Många har ja redan skrivit om själva kameran - fick min idag och är riktigt förälskat!

Men...

Mjukvaran som Fuji leverara med kameran är riktig skräp! Finepix viewern kan inte ens själv generera ett zoombart bild av en rawfil, betyder jag få bara en preview, men med den kan jag inte göra NÅGONTING, inte ens zooma in till 100%. Och då pratar vi inte om riktigt rawkonvertering! När man ansluta kameran med bilder på minneskortet käns av bilderna, men mjukvara överför inte bara nya bilder men också alla äldre en gång till. Du kan inte, som i Canons programvara, välja att bara överföra nya bilder. Inte heller gå det att välja manuelt vilka bilder ska överföras till datorn! Allt kommer med, som fins på minneskort.

För RAW konvertering leveras med kameran Siky Pix, som är så där. Största kritikpunkt: på min tre år gammla MacBook (2.2GHz, OS 10.5.8) tå det 23sec och allt för många clicks för att spara ett raw fil som jpg! Det fins ingen chans att jag jobba mig genom flera hundra rawbilder från semestern med den här mjukvaran. Hoppas bara att det kommer snart en Adobe raw plugin, alternativ att Capture One kommer med en ny version!

Synd, jag älskar värkligen den här kameran, det är den första i huvudtaget i kompaktsegmenet som känns som jag vil ha det, men all faller just nu med den dåliga bildbehandlingsmujvaran!
 
Jag hoppas inte jag åker dit för dubbelpostning nu men i ett annat sammanhang under Köpråd publicerade jag följande två intressanta länkar där X10:ans bildkvalité ställs mot kvalitén som M 4:3 ger:


http://www.flickr.com/photos/4770659...n/photostream/

http://www.stevehuffphoto.com/2011/1...r-of-the-x100/

Forumet här på fotosidan har en egenhet när det gäller inklistrade länkar. De förkortas så att de inte längre är giltiga. Om du istället skriver
Källkod:
"[ url=[I]länken[/I]]text[/url]"
så går det att följa länken. (Fast inget mellanslag mellan [ och url.)
 
Synd, jag älskar värkligen den här kameran, det är den första i huvudtaget i kompaktsegmenet som känns som jag vil ha det, men all faller just nu med den dåliga bildbehandlingsmujvaran!

Jag tänker inte ens bemöda mig att installera mjukvaran. Jag antar att Adobe snart uppdaterat Camera Raw så man kan göra med Lightroom (eller PS). Till dess fotar jag i JPG.
 
Är det någon som testat RAW-knappen för att ställa om till raw? Använde jag den tog kameran bara en bild i RAW och gick sedan över till JPG. Säkert någon inställning jag missat men frustrerande var det. :) Men i like, gillar verkligen panoramaläget!


Jag tror att det är så RAW-knappen fungerar, trycker man på den så blir nästa bild i RAW, sedan återgår kameran till JPG. En helt värdelös funktion tror jag. Det går ju dock att ställa om kameran i menyn att ta RAW, eller RAW+JPG.

Synd att inte RAW knappen går att programmera till något annat vettigt.
 
Har nu tagit några enkla jämförelser mellan X10 och S95, ISO 800 och 1600 i JPG. X10:an är klart överlägsen - väger man dessutom in att man i zoomläget har ett ljusstarkare objektiv så är X10:an ett par klasser bättre! Trevligt!
 
Jag har tagit lite fler bilder i dag och jag är fortsatt positiv. Har ännu bara fotat JPG men tycker att bildkvalitén är godkänd. Något bättre än S95 men någon avgörande skillnad är det kanske inte. Jag tycker kameran känns rapp och den fokuserar snabbt. Gillar verkligen hur enkelt det är att välja fokuspunkt. I övrigt tycker jag också det känns lätt att manövrerar och storleken gör att den är mycket lättare att fotografera med än S95.
 
MEN, hur snabb är autofokusen? Är den snabbare/lika snabb som panasonic GF3 med kitzoomen tex? Då skulle Fujin faktiskt kunna vara aktuell för mig..
 
MEN, hur snabb är autofokusen? Är den snabbare/lika snabb som panasonic GF3 med kitzoomen tex? Då skulle Fujin faktiskt kunna vara aktuell för mig..

Kan tyvärr inte jämföra då jag inte har någon direkt erfarenhet från Panasonicen. När jag testade på mässan upplevde jag Nikons 1-serie som oerhört snabb i AF. Panasonicen var nog aningen långsammare - tror jag....

X10 är nog snäppet långsamamre men känns i alla fall tillräckligt snabb för "normalt" foto.

För den som har stora krav på bildkvalité i dåligt ljus går X10 bort - det är trots allt bara en lite sensor.

Måste dock testa lite mer innan jag kan uttala mig med någon större säkerhet.
 
Jag noterade ganska mycket CA i sökaren på den X10 som demades på mässan idag. Det var lite tråkigt.

Avsaknaden av information i sökaren blev också ganska påtaglig när jag jämförde med X100 (som visades samtidigt). Lite orättvist att ha en X100 bredvid som jämförelseobjekt ...

Annars tyckte jag att X10 var rätt OK att hantera, men återigen var det synd om X10:an att det fanns en X100 bredvid med slutartidsratt och riktig bländarring.
 
Jag noterade ganska mycket CA i sökaren på den X10 som demades på mässan idag. Det var lite tråkigt.


Det upplevde jag också (Scandinavian Photos monter). Däremot så tycker jag det är något mindre framträdande på det exemplar jag köpte, men visst, sökaren är långt ifrån optimal men jag tror den kan vara ett bra komplement i vissa situationer. Den lilla tid jag haft kameran har jag dock - till min förvåning - upptäckt att jag använder skärmen till att komponera nästan hela tiden.
 
Cyberfoto lade ut en test av X10:an i fredags. Man kan ju tycka att en fotoaffär inte kan vara kritiska, då det inte gynnar dem, men det var Cyberfoto. De rapporterade ett missnöje med kamerans autofokus, och de hade testat flera exemplar:
"Vår spontana reaktion är att Fuji kanske haft lite för bråttom (igen) att släppa ut kameran på marknaden. Vi testade flera exemplar och alla visade samma tendenser. Nämligen att det behövs ibland 2-3 tryck på avtryckaren innan den hittar fokus, oavsett ljusförhållanden."

De av er som skaffat denna kamera, vad säger ni?
 
Cyberfoto lade ut en test av X10:an i fredags. Man kan ju tycka att en fotoaffär inte kan vara kritiska, då det inte gynnar dem, men det var Cyberfoto. De rapporterade ett missnöje med kamerans autofokus, och de hade testat flera exemplar:
"Vår spontana reaktion är att Fuji kanske haft lite för bråttom (igen) att släppa ut kameran på marknaden. Vi testade flera exemplar och alla visade samma tendenser. Nämligen att det behövs ibland 2-3 tryck på avtryckaren innan den hittar fokus, oavsett ljusförhållanden."

De av er som skaffat denna kamera, vad säger ni?

Jag hade samma problem första dagen jag använde kameran men i går följde den med på Fotomässan en hel dag och jag upplevde inte problemet en enda gång då. Kanske bara var trött vid första testet. :)
 
Cyberfoto lade ut en test av X10:an i fredags. Man kan ju tycka att en fotoaffär inte kan vara kritiska, då det inte gynnar dem, men det var Cyberfoto. De rapporterade ett missnöje med kamerans autofokus, och de hade testat flera exemplar:
"Vår spontana reaktion är att Fuji kanske haft lite för bråttom (igen) att släppa ut kameran på marknaden. Vi testade flera exemplar och alla visade samma tendenser. Nämligen att det behövs ibland 2-3 tryck på avtryckaren innan den hittar fokus, oavsett ljusförhållanden."

De av er som skaffat denna kamera, vad säger ni?

Visst händer det då och då att kamerans AF inte hittar rätt men det händer väl på alla kameror? Jag upplever inte att X10 skulle vara sämre än t ex min S95, snarare bättre.

Däremot har jag inte blivit riktigt vän på AF i markoläget, där har jag svår att få den att "fästa".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.