Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Jahaja,

Alla som är sugna på denna; tycker Ni priset på 5500,- är avskräckande eller lockande?

Vill få igång diskussionen om X10:an igen. Eller det kanske inte är så många som ser den som en lämplig "kompakt" då man inte kan, vill eller orkar dra med systemaren?

/Soms

Med tanke på vad kameran lovar, så är priset jämfört med dagens andra kameror inte särskillt mycket. Men! Det betyder inte att jag tycker att de är värda de prisen. Största delen av kamerorna där ute borde hamna 1000 - 1500kr billigare beroende på modeller. Teknik är på tok för dyrt idag, men efterfrågan håller upp alla priser. Dessutom återstår det att se hur bra X10 lever upp till sina prestationslöften.

Så mitt svar? Jo avskräckande är det och skulle ha sett X10 åtminstone 900 kr billigare. Men skulle välja de före x100 av den anledningen av zoom, vilken har helt perfekt (för mig) omfång. Klart att jag gärna skulle ha sett samma aps-c på x10, men allt kan man inte få...

Ja, en S90/95/100 kan man prega ner i fickan. Det kan man nog inte med en X10, men å andra sidan är väl det vad man får betala för att få just mer "kamerakänsla".

det hade jag tänkt lösa likt jag löste problemet med min speedlight: jag tänker (om jag har råd att skaffa kameran) ta kamerans fodral till skräddaren och låta honom sy till en bältesöggla så att kameran kan vara fäst i bältet. Är personligen inte så överförtjust i att ha kameran hängandes på mig i en axelväsk-lik funktion.

Vart tog för övrigt bältesögglorna vägen? Försvann de efter millennieskiftet? Var grymt störd på att man köper en speedlight fö 2500 kr och får med ett fodral till blixten som saknar möjlighet att fästa blixten vid bältet...

Nu börjar det komma lite mer X10:ans IQ, på DPReviews forum. En del är nöjda, en del tycker att IQ:n inte skiljer sig från P&S kameror, och en del jämför med Nikons nya CX-system och tycker inte X:10 då håller måttet.
Den sistnämnda jämförelsen är kanske inte helt rättvis. Det är ju självklart att en större sensor ger bättre bildkvalitet. Det är snarare avvägandet mellan storlek, handhavande och IQ som bör göras, och där tror jag att X10:an kommer att vara mer än bra.

Den första firmwaren för X10:an har också redan dykt upp (eller är det den andra, då versionsnumret på updaten är 1.02?).

Den ser mycket fin ut! Liknar Leica CL tycer jag. Ser ut som en riktig kamera med rattar och knappar för det mesta. Den optiska sökaren verkar kanon också. Har den kompensation för parallaxfel? Zoomring på objektivet är fint på en kompakt. Jag hade det på min KM A200. Om X10 har bättre högisoegenskaper än A200 tycker jag den verkar mycket intressant. Bländare 2 talar för hyfsade möjligheter till snygg bakgrundsoskärpa. Lär väl inte ersätta en dslr men är kanske ett bra komplement till en sådan. Dpreview kommer väl snart med en fullständig test och DxO lägger väl ut sensordata inom kort också. Det blir spännande.

En sån där skulle väl kunna fungera bra för det mesta utom när man vill ha supervidvinkel eller dito tele (dvs arkitektur eller natur). Vid foto i mycket dåligt ljus gör nog den lilla sensornatt det snabbt blir brusigt om man går upp i ISO-tal. Så en dslr måste man nog ha ändå.

Jag vet inte... Kanske jag bara är för kräsen, men när man ser bilderna i 100% upplösning så tycker jag att bilderna alltid lider av color-fringing och att det aldrig är sådär superskarpt. Ner croppade till thumbnails så ser de bra ut. Men för priset, och hypen runt kameran, hade jag hoppats på ännu bättre bilder. Speciellt när man tittade på bilder av text. Se även på garnnystanen: Som liten bild ser den otroligt skarp och bra ut, men när man zoomar in, så verkar ingen av nystanen vara i fokus. Lite besviken är jag...

X10 vs G12

Står i valet och kvalet till att köpa en G12 eller X10 som komplement till min 5D MkII, hade egentligen hoppats på en G13 men det verkar inte som om det kommer någon inom överskådlig tid. Någon som har någon känsla för hur X10 är i jämförelse med en G12

X10 bättre på nästan allt

Någon som har någon känsla för hur X10 är i jämförelse med en G12

En marginellt större skillnad är sensorstorleken: 1/1.7" för G12 vs. 1/1.5" för Fujifilm X10, vilket teoretiskt motsvarar ½ EV bländarstegs skillnad i sensor-prestanda.

Trots att X10 har en större sensor, så är objektivet på Fujin väsentligt ljusstarkare än det som G12 har. Bägge börjar på 28mm ekvivalent, bägge har optisk bildstabilisering. Canons enda kvarvarande plus är samma blixtsko som dito DSLR samt en ljussvagare 5x zoom.
Canon G12, liksom även Nikon P7100 går därför bort.

Den enda kamera som kan matcha X10 i ljusstyrka är Olympus XZ-1, som inte behöver en korrigeringsgrupp för bildstabiliseringen, eftersom den nyttjar sensorstab.

En marginellt större skillnad är sensorstorleken: 1/1.7" för G12 vs. 1/1.5" för Fujifilm X10, vilket teoretiskt motsvarar ½ EV bländarstegs skillnad i sensor-prestanda.

Trots att X10 har en större sensor, så är objektivet på Fujin väsentligt ljusstarkare än det som G12 har. Bägge börjar på 28mm ekvivalent, bägge har optisk bildstabilisering. Canons enda kvarvarande plus är samma blixtsko som dito DSLR samt en ljussvagare 5x zoom.
Canon G12, liksom även Nikon P7100 går därför bort.

Den enda kamera som kan matcha X10 i ljusstyrka är Olympus XZ-1, som inte behöver en korrigeringsgrupp för bildstabiliseringen, eftersom den nyttjar sensorstab.

Jag tänker då fortsätta på linjen: Eftersom det nu troligen kommer att stå mellan valen Olympus XZ-1 och Fuji FinePix X10, så frågar jag samma fråga igen: Vilken av dessa två är då bättre? Finns det något svar på det ännu? XZ-1 är även betydligt billigare.

Någon som har någon känsla för hur X10 är i jämförelse med en G12
Eftersom det nu troligen kommer att stå mellan valen Olympus XZ-1 och Fuji FinePix X10, så frågar jag samma fråga igen: Vilken av dessa två är då bättre?
Sökaren på G12 är, uppriktigt sagt, närmast värdelös. Enligt folk som testat är den på X10 väldigt mycket bättre. XZ1 har ju ingen sökare alls.

Förutom sökaren har X10 dessutom manuell zoomring, vilket jag tycker är mycket tilltalande.

När det gäller S/N, DR och andra pixelpeeparfaktorer har jag svårt att tänka mig att skillnaden är så stor att det kan vara avgörande för kameravalet.

Personligen har jag bara två frågor om X10, som jag hoppas få svar på om knappt två veckor: Känns den bra i handen? Är sökaren användbar?

Om video är viktigt -> X10

Canon S90/S95/G12, Nikon P7000/P7100, Samsung TL500 / EX1, Panasonic LX3/LX5 och Olympus XZ-1 har alla CCD i storleken 1/1,7" (1/1.63") som för stillbild hittills visat sig bättre än CMOS.

Den något större sensorn i X10 är av typen EXR CMOS, här med Fujifilms unika flexibilitet för optimering map lågbrus eller dynamik. EXR CMOS torde därför vara bättre än den klassiska FSI-CMOS som kommer i Canons nya S100, vilken dessutom har en något mindre sensor än den i X10.

CMOS är snabbare än CCD på video, så Fujifilm X10 och Canon S100 är de enda kamerorna av de ovan uppräknade som klarar av full HD.

Nu börjar det dyka upp mer o mer testbilder mm från Fujiflm X10.
Resultat från tester visar att kameran presterar bra ganska högt upp i ISO-tal.

Däremot verkar objektivet ha tendenser till flare i motljus, vilket iofs inte är unikt. Motljusskyddet ser ut att behövas.
http://x10.pikfu.net/set1951336/media69401457.html

Handhavandet verkar de flesta tycka är utomordentligt, så det ser jag fram emot, då jag tycker det saknas med liknande kameror i detta segment.
OVF.n verkar vara bättre än konkurrenternas, men visar som sagt ingen info. Å andra sidan kan man inte få allt. Personligen är jag inte speciellt förtjust i EVFs.

Men man ska inte förv'änta sig att X10:an kommer att vara bättre än Nikons nya CX, eller Panasonics GX1 m fl. En större sensor kommer alltid att ge bättre resultat. Det är väl mer en fråga om X10:an ger tillräckligt bra IQ, så blir ju det förbättrade handhavandet och genuina kamerakänslan det som ger mervärdet.

Senast ändrad:
Är också inne på att kanske ersätta min Canon G9 med denna kamera. G9 var alltid en nödkamera för mig som i och för sig presterade hyfsat i Raw om man inte gick över 400 ISO. Nu kan jag inte hitta kameraskrället. Förmodligen i någon väska jag inte hittar.
Fuji X-10 verkar kunna vara en bättre ersättare när man inte kan ta med en "riktig" kamera.
Läste LuminousLandscapes test. Jag gillar Michael Reichman och hans tester. De är baserade på hur den upplevs att använda och bildresultat. Alltså den totalupplevelse vi skall leva med några år om vi köper kameran.
Här är hans utvärdering. Man kan väl säga att kameran troligtvis inte kan utvärderas fullt ut förrän Adobe har stöd för den.
Fast det låter positivt så här långt.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/fuji_x10_first_impressions.shtml

Det är väl en av nackdelarna med dess småkameror. De syns ju knappt. Borde ha samma funktion som "Find my iPhone".
Jag minns bara att jag bestämde mig för att ta med slit och släng kameran och stoppade den i en klädväska i ett ytterfack. Sedan brukar det som vanligt bli att jag bara använder mina DSLR kameror. Sedan när jag väl saknade den hade det gått någon månad och jag kunde inte komma ihåg var jag stoppad den.
Den lär väl hittas av någon efterlevande någon gång som en antikvitet.
Fast det är ju ett gått skäl för att motivera en ny slit och släng kamera som kan få ta riskera vid havskajaking, utförsåkning eller bara finnas med när man inte orkar släpa på något större.

Kanske kunde kombineras med något slags telefonfunktion så man kunde ringa till kameran, på sikt kanske t o m ringa från kameran

Find my iPhone är inte dumt. Kunde den bara sluta att peka ut bara huset utan också tal om i vilken djävla väska jag stoppat den och var jag stoppat undan väskan så vore problemet löst.
Fast någon anledning skall man väl ha för att ersätta en vettig kamera med en bättre?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar