Sven Blomquist
Aktiv medlem
Dslr
Din Nikon är bättre på alla punkter! Dvs om den finns med dig och inte ligger hemma på hyllan. Då är den sämst med god marginal.
a) person som går på gatan i bra ljus.: Med kort brännvidd och bra skärpedjup är det helt ok.
b) barn som springer mot kameran i bra ljus.: Svårt att hantera.
c) person som sitter i dåligt ljus (inte bäcksvart men upp till iso 3200 på full öppning. ) : Du måste kanske använda manuell fokus men det går att hantera.
d) personer som rör sig inomhus på en fabrik ex med varierande ljus. Tveksamt resultat.
Det beror hela tiden på vad du jämför med. En analog Leica tex är inte särskilt snabb men det har tagits massor av gatubilder i halvtaskigt ljus med lysande resultat. Men, som sagt, en moderna DSLR är bättre på allt utom på vikt och storlek. Om inte så skulle det inte säljas några sådana.
Undrar hur AF funkar på x-pro? Vad er era erfarenheter i följande exempelsituationer:
a) person som går på gatan i bra ljus
b) barn som springer mot kameran i bra ljus
c) person som sitter i dåligt ljus (inte bäcksvart men upp till iso 3200 på full öppning. )
d) personer som rör sig inomhus på en fabrik ex med varierande ljus.
Jag frågar efter som det enda förutom sämre sökare och batterietid som skrämmer mig vid övergång från dslr till spegellös är seg och inte fungerande AF. Finns inget värre när man inte kan ta bilden pga av att den inte hittar (rätt) AF.
Har i nuläget en D700 som fyller mina behov vad gäller AF. Tyvärr har jag blivit trött på att bära runt på allt samt att den drar på sig onödig uppmärksamhet ibland. Tack!
Din Nikon är bättre på alla punkter! Dvs om den finns med dig och inte ligger hemma på hyllan. Då är den sämst med god marginal.
a) person som går på gatan i bra ljus.: Med kort brännvidd och bra skärpedjup är det helt ok.
b) barn som springer mot kameran i bra ljus.: Svårt att hantera.
c) person som sitter i dåligt ljus (inte bäcksvart men upp till iso 3200 på full öppning. ) : Du måste kanske använda manuell fokus men det går att hantera.
d) personer som rör sig inomhus på en fabrik ex med varierande ljus. Tveksamt resultat.
Det beror hela tiden på vad du jämför med. En analog Leica tex är inte särskilt snabb men det har tagits massor av gatubilder i halvtaskigt ljus med lysande resultat. Men, som sagt, en moderna DSLR är bättre på allt utom på vikt och storlek. Om inte så skulle det inte säljas några sådana.