Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-Pro 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Bernard_M

Medlem
Hej

Jag la upp en tråd tidigare för att få råd om en bra kamera för att fota tatueringar jag gör, har letat en hel del och fastat lite för Fujifilm X-Pro 1, hitta den på nätet för 9000, står att den ska någon speciell system för att fånga färg, set rätt praktisk ut också. Vad tror ni om den? Läste era tips i den andra tråden och det med att fixa färgerna i datorn, det är en dödssynd bland vettiga tatuerare, tatueringen måste vara bra utan digitala ändringar annars är det fake. Kollade upp det med färgkartan(QP cards), det kan man kanske använda för den tekniken verkar endast rätta färgerna och inte förbättra dem om jag inte har fel. Angående en ringblixt, man tar oftast bilderna när tatueringen är färsk, kommer lite vätska och det kan finnas rester av vaselin, skulle inte en sådan blixt skapa reflektion ? Stort tack för alla svar och er hjälp!

MVH//Bernard
 
Fuji är mycket bra på att fånga färger.
Dock tycker jag att du ska kika närmare på Fujis nya kamera, X-M1.
Den har samma bildkavlite som X-Pro1/X-E1 men till lägre pris, det du går miste om är optisk/elektronisk sökare samt vissa inställningsmöjligheter men om jag förstått det rätt så är det inget du kommer att sakna ändå.

X-M1 med kitobjektiv 16-50mm kostar c:a 7000:-
 
Har du pengar att spendera så kan du vänta, dock tror jag att du får vänta längre än så.
Jag tror inte att det kommer en ny variant i år, tidigast våren 2014.
 
jag har fuji med 3 gluggar som 14mm.35mm o 18-55 alla är riktigt vassa dom fasta är riktigt bra. Fuji är grym på bildkvalitet men om du ska köra med blixt vet jag inte ens om det finns någon (riktig) blixt typ Nikon sb 910 som du kan ändra ljusriktning på osv. Om du vill ha bra bilder direkt från kameran så är fuji grym på högre iso o fasta optiken riktigt bra på större bländare sedan har fujin bra jpg direkt från kameran som du kan fininställa o troligen kan du bara köra med dom utan någon större bildbehandling om du vill ha ett snabbt enkelt arbetsflöde. Vill du så kan du maila mig så ska jag skicka över raw o jpg till dig så kan du själv bedöma.
Jag körde faktiskt fujin på sista utlandsresan o testade även inbyggda panorama funktionen o den funkade riktigt bra visserligen kompletterade jag med några med stativet för jag ville inte har riktigt så smala panorma bilder. Däremot när jag behöver köra blixt/studio blixtar kör jag med D800.

Men kör jag bilder på stan etc så väljer jag hellre fujin dels så väcker den ingen uppmärksamhet o den ryms i en liten axelväska med 3 objektiv o väger totalt knappa kilot. Jag själv kör med EX-1 o det finns nackdelar med fujin som uselt batteri,suger åt sig skit på sensorn pga avsaknad av spegel, ibland kan man svära över att den kan vara svårt att se motivet så bra som man vill (visserligen jämför jag med D800) det som är riktigt bra är
optiken
smidig, lätt kamera
bildkvaliten lysande Sickan;-)
bra jpg bilder om du inte vill bildbehandla bilderna
bra på högre iso
väcker ingen uppmärksamhet
bra panorama funktion
möjlighet till dubbelexponering på samma (filmruta)
14mm vad säger man? riktigt bra vidvinkel motsvara 21mm på ff
35mm vad säger man? snygg bokeh o bra skärpa utklassar Nikons 50mm
även kitzoomen är riktigt bra.
Jag kommer köpa nya fuji x-pro 2 den dagen den kommer.
 
ang vitbalans jag har i mitt arbetsrum dagsljus lysrör o där är det inga problem att köra utan blixt. Vad har du för ljus där du kommer ta bilderna?
 
Som Ove säger är Fujis X-Pro 1, XE-1 och nya X-M1 riktigt vassa kameror sett till bildkvalitet. Själv skulle jag inte klara mig utan sökare och kör idag med "mellanmodellen XE-1, som är lite smidigare än X-Pro 1.

Fujis glas är riktigt riktigt bra och då jämför jag med min gamla utrustning som var både mycket större, dyrare och användes med större sensor....

Ove glömde dock den kanske bästa av alla fujigluggarna, 60 mm makrot, som väl vore av särskilt intresse för ditt ändamål.... Har den själv sedan en månad tillbaka och den är riktigt riktigt bra redan på full öppning.

Jag har tyvärr inte heller så bra koll på blixtljusmöjligheterna med Fuji X kamerorna dock. Det finns vad jag vet 3 olika blixtar att köpa varav en av dem ska vara vinklingsbar. Men hur det sedan funkar att köra med andra blixtar än fujis egna eller hur det för den delen funkar med flera blixtar etc kan jag tyvärr inget om...
 
Ska du använda kameran även till annat än att fotografera tatueringar inomhus välj X-E1 före X-M1 eftersom den senare saknar riktig sökare och det är ganska trist att arbeta med om du tar ut kameran i solsken. Inomhus I din studio har det väl dock knappast någon betydelse om den har riktig sökare eller inte.

I studiion hade det i så fall varit bättre om du valt en kamera där du kunde få upp bilden direkt på din datorskärm så fort du tagit bilden. Det är mycket lättare att bedöma bildkvalitet på en lite större skärm än på baksidan av kameran. Tar du upp bilden direkt på bildskärm kan du ju även direkt vis bilden för kunden, och du hamnar inte i läget att kunden redan gått när du tittar på resultatet i lite större format och det är för sent att ta om bilden ifall ni inte blev nöjda.

Vill du göra något sådant titta på nikon t.ex. nikon D7000 istället då fujikamerorna inte stöder sådana finesser vad jag vet, så länge du kör en kalibrerad färgprocess rakt igenom tror jag inte du kommer att märka någon större skillnad i trohet till fägrerna, även Sony som gör Senson i D7000 är bra på det där med sensorteknik. Tror inte det är någon större skillnad i att återge färger mellan de kamerorna. Möjligtvis skulle fujibilden kunna bli aningen skarpare eftersom fujisensorn inte har något AA filter, som Nikon har för att minska moire effekter men det här är extremt små skillnader som bara syns om man använder den absolut bästa optiks som finns och på för just den optiken optimal bländare. Och det är inte alls säkert att du kan använda optimal bländare det, då du i första hand behöver välja bländare så att skärpedjupet blir lagom. Det viktiag för rätt färg är hur som helst en kalibrerad färgprocess från kamera till utskriven bild.

Sedan en kommentar om bildbehandling. När det gäller digitala bilder finns det ingen självklar sanning i JPEG bilder som kommer direkt från kameran. Du fejkar resultatet när du väljer kamera (Okika japanska ingengörer har olika uppfattning om färg), när du väljer belysning på modellen, när du väljer skrivare, papper och bläck ifall du skriver ut bilden, och slutligen när du väljer belysning för att presentera den färdiga bilden. Allt kommer att detta kommer att påverka hur färgen kommer att upplevas.

Egentligen skiljer det här inte något nämnvärt från den analoga filmens tid, då man kunde få stora variationer beroende på val av film, papper och framkallning. Rätt färg och verklighetstrogna bilder är helt enkelt svårt.

Det bästa du kan göra för att få det så likt verkligheten som möjligt är att fotografera i RAW använda en kalibrerad process som med färgkartor som QPCard eller ColorChecker Passport som nämnts i andra tråden. Men fotograferar du i RAW kommer du i någon mening att behöva bildbehandla eftersom denna data inte är tänkt att visas som bild, du behöver sätta vitbalans så att den stämmer med referenskortet du fotograferat i samma belysning, och du behöver välja den färgprofil du skapat utifrån din färgkarta. Dvs vitt i verkligheten faktiskt är vitt även på bilden. Du behöver troligtvis även skruva lite på lite brusreducering om ljuset är svagt och lite skärpa. Om du vill kan du jämföra RAW filen med gamla tiders filmnegativ som du lämnade in för kopiering för att få ut bilder.

Här en liten artikel om hur QPCard fungerar, och varför du bör använda RAW. Sedan får du ju avgöra om det här är för mycket manipulation för att vara etiskt acceptabelt bland dina gelikar, men ska bilderna likna verkligheten så mycket som möjligt är det vägen dit.
http://www.qpcard.com/en_b2c/raw-or-jpeg
 
Som Ove säger är Fujis X-Pro 1, XE-1 och nya X-M1 riktigt vassa kameror sett till bildkvalitet. Själv skulle jag inte klara mig utan sökare och kör idag med "mellanmodellen XE-1, som är lite smidigare än X-Pro 1.

Fujis glas är riktigt riktigt bra och då jämför jag med min gamla utrustning som var både mycket större, dyrare och användes med större sensor....

Ove glömde dock den kanske bästa av alla fujigluggarna, 60 mm makrot, som väl vore av särskilt intresse för ditt ändamål.... Har den själv sedan en månad tillbaka och den är riktigt riktigt bra redan på full öppning.

Jag har tyvärr inte heller så bra koll på blixtljusmöjligheterna med Fuji X kamerorna dock. Det finns vad jag vet 3 olika blixtar att köpa varav en av dem ska vara vinklingsbar. Men hur det sedan funkar att köra med andra blixtar än fujis egna eller hur det för den delen funkar med flera blixtar etc kan jag tyvärr inget om...


Förmodligen bäst att välja ett par vanliga studioblixtar med genomlysta paraplyer för att få jämn fin belysning. Man arbetar då helt manuellt, ställer in kortast möjliga blixtsynktid och väljer bländare så att ljuset blir rätt. Finns ljusmätare som kan mäta sådant, men det går naturligtvis också att prova sig fram. Blixtarna ulöses via radio, I'R eller sladd till adapter som sätts i kamerans tillbehörssko. Att tänka på om man arbetar manuellt med blixt är att undvika att använda zoomobjektiv som varierar i ljustyrka beroede på vilken brännvidd som är inställd, så att man inte behöver ändra bländarinställning bara för att man zoomar lite.

Vill man ha en massa blixtautomatikfinesser välj Nikon (D7000 eller bättre), som inte gör så dåliga kameror de heller
 
Lysrör är sämst

ang vitbalans jag har i mitt arbetsrum dagsljus lysrör o där är det inga problem att köra utan blixt. Vad har du för ljus där du kommer ta bilderna?


Lysrörsbelysning är sämst att fotografera med. De är saknar en del av ljusets vågländer och det är svårt eller omöjligt att kompensera för med vitbalansen. Har tatuerignen en färg som inte finns i lysrörets spektrum så blir den delen grå eller konstig på annat sätt. Allt annat ljus är bättre. Tom glödlampor.
 
jag har special lysrör för att få helt flimfritt o rätt ljus så på vilket sätt är det fel? Köpt i yrkesbutik för just foto. Visserligen har jag det som arbetsljus att jobba i(bildredigering) men om jag tex tar en bild i rummet så blir det dagsljus oavsett tid på dygnet. Ang frågan till ts så om han har lysrör som är flimrar o är dagsljus så skulle han säkert kunna fota i lokalen o få rätt ljus. I ts fall så är budgeten rätt tight o han har kanske inte utrymme för blixtar etc utan ska helt enkelt kunna får fram en bild som fungerar för det han tänkt. Min son är i florida o har praktik/lärling på en tabulerings studio o dom säljer en hel del teckningar som är underlag för tatueringar.

Men i ts fall så tror jag knappast bilderna ska på utställning o då att räkna upp studio blixtar/gråkort, ringblixtar etc då budgeten är 6000 blir svårt o jag tror att har han skapligt ljus i lokalen så är jag övertygad om att med tex fuji så skulle han kunna ta en jpg (film) o justera den i kameran med tex mättnad,kontrast,skärpa etc o få ett enkelt snabbt flöde som funkar till det hans ska ha bilden till. Man behöver inte göra ett rymdresa i varje case.
 
Vissa våglängder saknas

jag har special lysrör för att få helt flimfritt o rätt ljus så på vilket sätt är det fel? Köpt i yrkesbutik för just foto. Visserligen har jag det som arbetsljus att jobba i(bildredigering) men om jag tex tar en bild i rummet så blir det dagsljus oavsett tid på dygnet. Ang frågan till ts så om han har lysrör som är flimrar o är dagsljus så skulle han säkert kunna fota i lokalen o få rätt ljus. I ts fall så är budgeten rätt tight o han har kanske inte utrymme för blixtar etc utan ska helt enkelt kunna får fram en bild som fungerar för det han tänkt. Min son är i florida o har praktik/lärling på en tabulerings studio o dom säljer en hel del teckningar som är underlag för tatueringar.

Men i ts fall så tror jag knappast bilderna ska på utställning o då att räkna upp studio blixtar/gråkort, ringblixtar etc då budgeten är 6000 blir svårt o jag tror att har han skapligt ljus i lokalen så är jag övertygad om att med tex fuji så skulle han kunna ta en jpg (film) o justera den i kameran med tex mättnad,kontrast,skärpa etc o få ett enkelt snabbt flöde som funkar till det hans ska ha bilden till. Man behöver inte göra ett rymdresa i varje case.

Flimmer är inget problem - det är avsaknaden av vissa färger som kan orsaka problem. Speciallysrör kanske är ok - men inte vanliga, även om de är sk dagsljusrör. Glödlampor och halogenlampor täcker ett spektrum utan större hack. Det gör inte lysrör som arbetar på ett annat sätt. Därför är det lättare att använda andra ljuskällor. För övrigt är det nog bäst att använda blixt/ar så att du får tillräckligt med ljus = kort slutartid och större bländartal = bra skärpedjup.
 
jag har special lysrör för att få helt flimfritt o rätt ljus så på vilket sätt är det fel? Köpt i yrkesbutik för just foto. Visserligen har jag det som arbetsljus att jobba i(bildredigering) men om jag tex tar en bild i rummet så blir det dagsljus oavsett tid på dygnet. Ang frågan till ts så om han har lysrör som är flimrar o är dagsljus så skulle han säkert kunna fota i lokalen o få rätt ljus. I ts fall så är budgeten rätt tight o han har kanske inte utrymme för blixtar etc utan ska helt enkelt kunna får fram en bild som fungerar för det han tänkt. Min son är i florida o har praktik/lärling på en tabulerings studio o dom säljer en hel del teckningar som är underlag för tatueringar.

Men i ts fall så tror jag knappast bilderna ska på utställning o då att räkna upp studio blixtar/gråkort, ringblixtar etc då budgeten är 6000 blir svårt o jag tror att har han skapligt ljus i lokalen så är jag övertygad om att med tex fuji så skulle han kunna ta en jpg (film) o justera den i kameran med tex mättnad,kontrast,skärpa etc o få ett enkelt snabbt flöde som funkar till det hans ska ha bilden till. Man behöver inte göra ett rymdresa i varje case.


Vet inte riktigt var det stod att budget var 6000 kr, men om så var fallet är det nog bättre att satsa på någon betydligt billigare kamera, som t.ex Olympus ZX-1 som man kan få för under 2000kr (1690 kr på Rajala just nu) , och få råd till kalibrerade färger vid fotograferandet och bra belysning. För vad jag kunde förstå var det OK att bildbehandla så pass mycket att färgerna faktiskt blir så rätta de kan genom att skapa färgprofiler i Lightroom med hjälp av t.ex. QPCard eller ColorChecker Passport och i det läget behövar han ju även Lightroom för ca 1200,
 
Extremt bra råd!

Detta med lampor var nytt för mig, insåg det själv för jag tar aldrig bilder direkt under dem med visste inte att de saknade delar av ljusspektrum !!!! Extremt viktigt detta. Läste att det fanns special lysrör, vilka rekommenderar ni och var kan man köpa dem?
 
t ex Osram

Detta med lampor var nytt för mig, insåg det själv för jag tar aldrig bilder direkt under dem med visste inte att de saknade delar av ljusspektrum !!!! Extremt viktigt detta. Läste att det fanns special lysrör, vilka rekommenderar ni och var kan man köpa dem?

Från Osrams hemsida:


The light quality of fluorescent and compact fluorescent lamps
, laboratories or the graphics industry, where color reproduction is an extremely important factor. These group 1A lamps offer very good to outstanding color reproduction. OSRAM product catalog: compact
News & Knowledge: Fluorescent lampsProfessional knowledgeLight quality


http://www.osram.com/osram_com/sear...=osram_com&inp_searchterm_1=1a&nav_searchbtn=
 
Förutom rätt lysrör så behöver du en armatur med HF-don så att ljuset inte blinkar med 100Hz. Annars så blir exponeringen lite av en gissningslek. Armaturen bör även vara en öppen typ så att lysrörets temperatur håll låg och så att det inte färgas av nån glas/plast-kåpa.

Tillägg:
Även väggarna i lokalen bör vara någorlunda neutrala eller så måste belysningen vara nära så att den är dominant över eventuella färgade reflektioner.
 
är det inte enklare att köpa en fotolampa? då får du ett fast ljus o ser direkt hur slutreultatet blir o blir mindre risk för blänk om man tex jämför med studioblixtar. Finns i alla prisklasser.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar