Annons

Fujifilm S304 Blixt!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindborg

Medlem
På min kamera finns det en blixt uppepå. Det finns dock ingen blixtsko. Inte heller uttag för extern blixt. Kan man lösa en extra blixt på nåt sätt. Slavblixtar hur funkar de?

Tacksam för svar...
 
kocken1970 skrev:
På min kamera finns det en blixt uppepå. Det finns dock ingen blixtsko. Inte heller uttag för extern blixt. Kan man lösa en extra blixt på nåt sätt. Slavblixtar hur funkar de?

Tacksam för svar...

Då är det bara en manuell slavblixt som kommer fungera. Den funkar så att den löser ut samtidigt som din lilla inbyggda blixt gör det.

Om din kamera använder sig av såkallad preflash kommer en vanlig slavblixt inte att funka. Då måste du ha en som stödjer preflash och dessa är ganska mycket dyrare.

Det finns också såkallade "hotshoe"-tändare som du fäster under en vanlig blixt (även med preflash stöd). Om inte blixten har inbyggd slavtändare är detta ett bra alternativ.

Kort sagt så blir det svårt att ta snapshots med slavblixtar. För studio-liknande foto funkar det dock utmärkt eller när objektet är stilla...

lycka till.
 
Ja jag tänkte ha det som studio hjälp. Jag plåtar för min arbetsgivare en massa datorer. Då måste blixten komma från olika vinklar pga reflexerna i skärmen.

Tack för tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.