Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm Olympus eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

agge_aberg

Avslutat medlemskap
Jag skall köpa en digitalkamera, är nybörjare och tänker köpa en runt 4-5000.
Jag kan inte bestämma mig mellan
Fujifilm finepix s5000
Canon Powershot S1 is
Olympus C-750

Jag hoppas ni kan hjälpa mig lite :)
 
Olympus

Hej,
jag har en Olympus 750. Jag är väldigt nöjd med bildkvaliteten, men blir mer och mer missnöjd med handhavandet av och känslan i kameran. Sökaren är miserabel och monitorn är sådär, autofocusen är dålig (svårt att låsa) i annat än riktigt ljusa förhållanden och är dessutom långsam. Kameran är svår att hålla i då den är liten och hal.

Jag har precis dammat av min gamla 4040 och tycker bättre om att använda den än 750:an. Givetvis är det kul med 10 ggr zoom, men man kan väl kanske inte få allt ibland. Jag vet inte så mycket om det andra kamerorna du funderar på, men om du nu inte absolut vill ha stor zoom så skulle jag rekomendera Olympus 5060. Väldigt prisvärd enligt mig.

/Thomas
 
Jag har själv en Canon Powershot S1 IS och är nöjd med den. Den är skön att hålla och så har den bildstabilisator. Jag trodde inte det var så stor skillnad med eller utan bildstabilisator men det var som natt och dag. Jag har inte testat att skriva ut någon bild från den än men i datorn ser bilderna bra ut. Sen är zoomen mycket snabb också.
Så den blir mitt tips
 
Jag har en Olympus C740 och tycker den fungerar jättebra. Jättebra med mycket zoom. Dock går jag i DSLR tankar, ska nog försöka få tag i en 300D snart. Men olympus kan jag rekomendera starkt, iallafall bland dom som du väljer mellan. Bildkvaliteten från S5000 tex imponerar inte särskillt på mig.

PS: Min C740UZ +128XD +16XD +4-2100mah batterier och snabbladdare är snart till salu. Pris under 4000, ifall du är intresserad ;) Garanti kvar till mitten av December
[email protected]
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.