karlstrand skrev:
Hittade detta i en av recensionerna om K100D här på Fotosidan.
"Förhandsgranskning som på kompaktkameror är en kul liten detalj."
Så borde man inte se på skärmen var man tar kortet då?
Typ så här? Sen när det är bra så tar man kortet..
OK, Viktor, snabb förklaring, har samlat kraft i "pedagogtarmen" igen
Vanligast är att man inte kan se på LCD-skärmen samtidigt som du komponerar bilden på någon digital spegelreflexkamera. Kamerans grundkonstruktion med en spegel "ivägen" i strålgången omöjliggör detta (inte helt sant men går inte in på detta nu, finns varianter med "halvgenomskinlig" spegel). Det är detta jag menar du skulle få lite förståelse för om du plöjt artiklarna ovan.
För att krångla till det hela finns det dock vissa spegelreflexkameror som har denna finess. Ffa Olympus har satsat på detta med sin äldre modell E-330 och sina spronknya modeller E-410 och E-510. Detta kräver dock att spegeln fälls upp och du har då samma nackdelar med fotograferingen som med kompaktkameror, tidsfördröjning. Varken autofokus eller snabbhet i avtryck blir lika rappt som när du använder spegelreflexsökaren.
En bra optisk spegereflexsökare är enligt mig mycket tydligare och skönare att använda än att stå och glana på en LCD skärm med kameran i utsträckta armar. Att hålla kameran stadigt uppe till ögat ger också ovärderlig fördel i att undvika skakoskärpa. Inga seriösa fotografer fotar med kameran på armslängds avstånd. "Live view" läget på Olympuskamerorna ovan är väl främst tänkt att användas vid seriöst makro- eller studiofoto med kameran på stativ.
Inga av Pentax, Minolta, Nikon eller Canons D-SLR har "live view". Du kan få det i Olympuskamerorna jag nämner ovan samt i en modell från Panasonic och en från Leica (som egentligen är ombyggda Olympus E-330
Det som avses i recensionen av Pentaxkameran du syftar till är antagligen funktionen att kunna "ta en bild" utan att spara ner den på minneskortet. Användbart tex om du jobbar i studio, porträtt eller makro och vill kolla ljussättning med ett provfoto innan du börjar bränna "riktiga bilder". Studiofotografer som kör analogt använder ibland en polaroidkamera för detta ändamål...att snabbt få en kontrollbild för check av ljussättning och komposition.
mvh / Matti