Annons

Fujifilm FinePix s9500/9000

Produkter
(logga in för att koppla)

catalyst

Aktiv medlem
Jag vill spara ihop till en ny kamera nu efter jul. Funderar på Fuji s9500 då den ligger i min prisklass och verkar uppfylla mina krav. Tror inte att jag kan komma upp till en digital systemkamera med min budget som ligger på ca 5000 kr. Lite för feg för begagnat. Kameran jag har hemma är en Samsung så allt är bättre än det. I skolan fotar jag med Nikon D70 som är den enda kameran jag kan jämföra med, tyvärr långt över min prisklass.

Tyckte att s9500 verkade vara ett bra alternativ då optiken sträcker sig från 28-300 mm, hur bra den är vet jag såklart inte men zoom och macro
är något jag vill kunna utnyttja. Den inbyggda blixten verkar bra och jag har hört att den är väldigt bra på att ta utan blix i dåliga ljusförhållanden. Däremot har den ingen bildstabilisator, vilket jag inte vet hur pass stor nackdel det är.

Några som har positiva/negativa erfarenheter av s9500 eller kan komma med ett tips på en annan kamera i samma prisklass?

MVH Therése
 
Har ingen koll på fuji s9500 men cyberphoto.se har ett demo ex av d50, vilket är en digitalsystemkamera för 5600. Det tycker jag är väldigt prisvärt.
Sen är det bara att köpa ett begagnat objektiv till den.
 
varför inte köpa en begagnad d70 istället? kolla på annonssidan så står det flera stycken. priset borde inte bli mycket högre än fujin. att köpa begagnat skall inte vara någon större fara se bara till att betala på rätt sätt så du inte blir lurad.
 
catalyst skrev:
Jag vill spara ihop till en ny kamera nu efter jul. Funderar på Fuji s9500 då den ligger i min prisklass och verkar uppfylla mina krav. Tror inte att jag kan komma upp till en digital systemkamera med min budget som ligger på ca 5000 kr. Lite för feg för begagnat. Kameran jag har hemma är en Samsung så allt är bättre än det. I skolan fotar jag med Nikon D70 som är den enda kameran jag kan jämföra med, tyvärr långt över min prisklass.

Tyckte att s9500 verkade vara ett bra alternativ då optiken sträcker sig från 28-300 mm, hur bra den är vet jag såklart inte men zoom och macro
är något jag vill kunna utnyttja. Den inbyggda blixten verkar bra och jag har hört att den är väldigt bra på att ta utan blix i dåliga ljusförhållanden. Däremot har den ingen bildstabilisator, vilket jag inte vet hur pass stor nackdel det är.

Några som har positiva/negativa erfarenheter av s9500 eller kan komma med ett tips på en annan kamera i samma prisklass?

MVH Therése
Panasonic FZ30 har bildstabilisator :)
 
Tack för tipset. Har läst lite om Panasonic FZ30, verkar vara ett bra alternativ. Det enda som jag oroar mig över är att vissa säger att det är mycket brus redan vid lågt ISO-tal. Jag vill kunna ta konsertbilder utan blixt och är rädd att det ska bli för brusigt vid högre ISO. Vet du något om detta?
 
Jag har precis införskaffat en s9500 från Hegethorns och måste säga att jag är nöjd. Valet av kamera berodde dels på att jag tidigare använt mig av s5000 som jag känt mig bekväm med.

Har tagit ett hundratal bilder och måste säga att kvalitén på bilderna är både bra och brusfattig. Tanken är att ifall möjlighet uppstår kunna sälja bilder vilket jag redan gjort med s5000.

OK s9500 har ingen bildstabilisator men däremot en anti-blur funktion där kameran automatiskt ställer in en kortare slutartid än för att förhindra skakningsoskärpa. Som alltid är det ändå stativ som gäller om man tänker sig att fota mycket i tele.

Och visst ger systemkameror en annan känsla - har själv en analog. Men tänkte att nej - den här gången vill jag inte pilla och byta och putsa, när s9500 ändå går från 28 till 300. Dessutom sitter kameran väldigt bra i handen.

Man kan dock fråga sig vad konstruktörerna tänkte på när dom lade in RAW inställningarna långt inbäddad under menyn istället för att lägga den direkt under f-knappen där alla andra inställningar för bildkvalitét finns.

I slutändan är det ändå du själv som skall använda kameran. Själv kollade jag upp vilka på Fotosidan som hade kameran i sin kameraväska och skickade runt ett mejl med förfrågningar. Fick svar av samtliga och det hjälpte mig på vägen i mitt val.

Mvh
Jennifer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.