Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm FinePix S5600

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas Ridewing

Aktiv medlem
Hej, mitt första inlägg i det här forumet och tänkte passa på att säga att det verkar vara ett toppen forum för mig som vill lära mig mer om att fotografera.

Men till saken.
Det är så att jag hade tänkt att inhandla en ny kamera nu lagom till sommaren, och har tittat på den här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313215

Vet att det inte är den bästa men med en budget jag har så får man nog inte så mycket bättre.

Det jag fotar mest är natur och olika miljöer.

Vad tycker ni? Är det någon kamera att satsa på? Eller finns det kanske en bättre för samma pris?

Tack på förhand!

jodå, den kameran verkar väl fin. pc för alla tycker om den, och M3 tyckte den var hyfsad oxå. den verkar vettig för sitt pris, så varför inte köpa den? :D

Köpte själv en nyligen som jag använt i en vecka.

Dock bör sägas att jag inte använt många andra kameror i klassen och har lite att jämföra med.

Några av de fördelar jag gillar:

Startar väldigt snabbt!. 1 sek till första exponeringen, till skillnad från min gamla "vanliga" digitalkamera som tog 4-5 sek.

Ingen slutatfördröjning. När du trycker av så tas bilden, vilket är bra när det gäller att vara snabb... Sport, rörliga mål, etc.

RAW-format. Jag kan tänka mig att många på detta forumet aldrig skulle röra vid en kamera som inte hade RAW-format, och detta är väl förmodligare en av de billigare som har det.

Zoomen: 10x optiskt är skönt som fan. Har inte provat att använda optisk+digital samtidigt så vet inte hur bra det blir, men man kan zooma i 57x då tydligen.

Ganska skön att hålla i. Väldigt väldigt lätt, vilket man själv får avgöra om man gillar eller inte. När man höll i den första gången kändes det som om tillverkarna glömt innehållet och bara levererat skalet.

Den ser proffsig ut för sitt pris.:) Ser inte ut som en kamera som kostar under 3000.

Bra batteritid.

Film i 640x480 med ljud kan vara kul att använda någon gång ibland. Sparar i .avi

Några nackdelar:

Ingen IS, dvs bildstabilisator.

Manuellt fokus funkar inte speciellt bra.

RAW-inställningen sitter en bit in i en meny vilket gör att man inte kan skifta speciellt snabbt mellan att fota i JPG eller RAW. (Du kan t.ex bara använda sekvensfotografering i JPG).

Vid höga ISO (kameran skryter ju om att den har ända upp till 1600) så blir kvalitén riktigt dålig.

Förresten så finns kameran billigare i andra affärer om du nu hade tänkt köpa den på platsen du länkade till.

Detta är förmodligen självklart men för säkerhets skull:
Glöm inte att även köpa om du inte har det redan:
Minneskort, helst på 1Gb. (på det medföljande får det plats en (1!) RAW-bild), heh
Kameraväska. Kameran är lite för stor för att ha i fickan, etc.

Mvh Christian.

Tack för era svar!
Nu har jag nog bestämmt mig för en sån kamera. Det finns ju tydligen fler plus än minus!

Vart hittar du den billigare?

det där ang digital zoom är ju skrattretande... borde vara skottpengar att använda det i sin marknadsföring.

Använd gärna pricerunner eller motsvarande för att hitta billigast pris.

Just nu t.ex 2563:- hos Alfadigi.com

Tack för tipset, var inne och tittade där, tror nog att det blir ett paket erbjudande med 256mb minne också. För på ett sånt minne borde man ju klara sig ett tag iaf, med tanke på att jag rensar kameran som jag har nu efter varje dag jag har fotat. Tack för alla tips!

Det är ingen som har några prov bilder ifrån en sån kamera? Både macro och vanliga?

slå till på ett 512 mb minne! du kommer inte ångra dig om du har med kameran på t.ex en resa.
skulle tro att kameran kan ha nytta av ett minne modell snabbare, t.ex sandisk ultra II eller motsvarande.

Jo, men min budget tillåter inte det just nu.
Kanske kör på bara kameran, leker ett par dagar och sen köper ett 512MB efter det. Typ på clasohlson eller nått... eller så kanske det är någon som har ett begagnat XD-minne?

aaah, uslingarna på fuji använder sig ju av xd-minne! det kan ju iband vara uppemot dubbelt så dyrt, så jag förstår om budgeten inte håller då.

Jo, det är ju lite synd att dem måste hålla sig till sina egna kort istället för att vidga vyerna och använda typ SD kort istället. Dem är ju betydligt mycket billigare. Men som sagt, är det någon som har ett begagnat så är jag intresserad.

BTW: Tror faktiskt att jag har läst att storebror till S5600 tar två olika minnes kort. Och det är ju bra, men det hjälper ju knappast mig =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar