snap01
Aktiv medlem
Allt var inte battre forr. Nikon introducerade mojligheten att andra blandare med hoger pekfinger redan pa F5, F100 och F6. Det var Guigiaro, en mastare pa industridesign som forstod att det fungerade battre, sarskilt for zoomlinser.
Om man har ett objektiv dar tyngdpunkten ligger ratt foredrar jag att lata kamera/lins vila i handflatan och att skota zoomen med vanster fingrar och allt annat med hoger.
Pa Nikon, blandare med hoger pekfinger, slutartid med hoger tumme och ISO genom att trycka ned en knapp med hoger pek och andra med hoger tumme. Allt utan att andra grepp.
Pa Fuji maste du andra position pa vanstern for att skota blandaren. For ISO maste du flytta hoger hand till vanster ovansida av kameran, alternativt anvanda vanstern och for slutartiden ar det eventuellt mojligt med hoger tumme, men jag kanner att jag behover tva fingrar.
Jag vill inte ens veta hur bokigt det blir i portrattlage eller med greppet-
Jag haller med om att Sony har ergonomiska brister, t.ex. att det ar latt att komma at fel funktioner nar man forsoker andra ISO nar man har ogat mot sokaren och rattarna ar inte lika bra som Nikons.
Man kan säga att min D3x eller canon 1ds mark 2 med deras stora grepp är betydligt bättre än min D850 eller min fuji, men vem vill släpa tegelstenar idag? Är du sportfotograf o behöver den snabbaste kameran och ändå kör med tunga telen så kvittar det om kameran väger 500g eller 1,3 kg.
Jag har sprungit runt med först hasselblad 6x6, sedan pentax 6x7, sedan 1ds, sedan 2 st 1ds mark 2, sedan D3x o D700, sedan 5d mark 2 och D700 när jag körde resefoto till nästan 100% blandade med bröllop o porträtt/företagsjobb. För mig är en kamera ett verktyg ibland passar min D850 annars föredrar jag lättare kameror som fuji för resor och mycket annat.
Största skälet till att jag föredrar fuji är att optiken är lätt o riktigt bra speciellt i motljus, få nikon optik är bra i motljus.
Nr 2 är att kameran är diskret,liten o smidig ser ut som en gammal kamera, folk brys sig mindre om du springer med den än tex D850 med en 24-70 zoom på. Fördel med det är att du kan ta bilder på folk som är avslappnande, och inte stela framför kameran, som många blir om du går fram o frågar först om det är ok att du tar bild på dom.
Jag brukar fråga efter dom första spontana bilderna om det är ok att ta bild och ibland får du en bättre en bild då.
Fördel 3 jag upplever det som roligare att plåta med Fuji än Nikon, canon osv, jag gillar det manuella analoga känslan så till diskret resefotografering, gatufoto så gillar jag fuji till 100%.
Däremot är fuji kameran inte bäst till allt, ska jag köra ett stort porträtt jobb med studio blixtar så väljer jag Nikon D850 med tex 85 1,4, då passar det handhavandet bättre, visst kameran är tyngre men kör du stående porträtt så är den bättre om du ska mata på i timmar samma sak, ingen störs av kameran alla vet att dom ska fotas och du har tid att jobba med dom så att dom blir avslappnande.
Till interiör föredrar jag D850 pga större sensorn där kan det synas mer samt jag jobbar med profoto blixt a1 på kameran.
Ingen kamera är bäst på allt men något som har krympt det är skillnaden i bildkvalitet mellan tex en D850 o fuji. Trots mer upplösning större sensor så är det ytterst svårt att se skillnad på en A3/a4 print om det inte är extremt svårt ljus på bilden. Lika lite skiljer det mellan Fuji mellanformatare och min Nikon D850. Visst jag gillade gfx när jag testade den lika liten som D850 men lite vassare men betydligt dyrare om du räknar in optiken.
Med Nikon och canon får du tillgång till 3 parts optik som kan vara bättre än orginal till oftast låga priser.
Det var betydligt större skillnad förut på analoga tiden då såg du skillnad på bild tryckt i tidningen på A4 storlek om du jämförde mellan mellanformat och småbild. En större kamera kan vara bättre för viss fotografering men om inte kunden ser skillnad på bilden o du kan jobba mer diskret o få till mer bilder i tex gatufoto eller resefoto med en mindre kamera som tex fuji så föredrar jag den för dom jobben.