Att diskutera den här typen av kamera blir alltid en intressant diskussion. För en del av oss är den här typen av kamera ett komplement att använda när större alternativ blir klumpiga eller för uppenbara.
För andra skall det vara kameran som skall ta alla bilder.
Själv tillhör jag dem som nog har för många kameror och där en Fuji X-20 nu är min kompakt som jag ställer krav på men inte begär skall prestera detsamma som min 5DMKIII.
Jag ägde tidigare en X-10 och gillade kameran skarpt men inte sensorn. JPG bar bra men jag vill fota raw för att vinna de 1-1-5 steg extra i dynamiskt omfång.
X-10 kunde inte hanteras av något vettigt raw-program (om vi glömmer silky pix som ingen kan stå ut med). Så fort man rörde clarity, skärpa mm. så sprack bilderna sönder i artefakter. Itråden om X-10 testade vi många work arounds för att få ett bra resultat. Det lyckades delvis via export till Tiff och återexport till LR före bildredigering. Fast riktigt bra blev det inte. Huvudproblemet var kvar. Denna udda sensor tålde inte bildredigering på högre nivå.
Så när X-20 kom och påstods fått stöd i LR och ett antal andra raw-program skaffade jag en sådan.
X-10 skänktes till dottern som blev väldigt nöjd eftersom hon bara kör JPG.
X-20 som kamera med information i sökaren och bättre menyer blev ändå bättre som kamera men sensorn var eventuellt ett steg tillbaka.
Snabbt började användare klaga på att saker som trädverk blev suddiga i JPG och kräva en uppdatering så det åtminstone blev lika X-10. Det har de ännu inte fått.
Raw filerna är håller nu ihop lite bättre i raw-programmen men de gamla problemen kvarstår. Dessutom får man i blommor, buskar och träd en akvarell effekt där det ser ut som busken och blommorna flyter omkring i 2 lager. Det ger en mycket konstig effekt.
Skall ge ett par exempel där bilderna är snarlika. De var inte tagna som testbilder så därför är de inte identiska.
Först bilden i fullt format.
Detta är bilden från en 5DMKII.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3056189.htm
Sedan bilden i fullt format från X-20
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/2995522.htm
Att 5DMKII tecknar blommor och blad bättre är ingen överraskning. Det är vad vi man kan förvänta oss.Om man zoomar in i bilden ser man dock varför skillnaden blir så stor.
Så jag skall lägga upp ytterligare 2 bilder i mer nära 100% som visar på problemet.