decamerone
Aktiv medlem
Har märkt en konstig sak att kameran går upp till iso 800 i dagsljus varför gör kameran så?
Det har med hur du ställt in DR.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har märkt en konstig sak att kameran går upp till iso 800 i dagsljus varför gör kameran så?
Jag har också letat efter en sådan men går bet - tror inte att det finns.Undrar om någon känner till var jag kan få tag på en svensk bruksanvisning till denna trevliga kamera? Fuji X100.
Berra3
Jag upplever inte något problem med vare sig autofokus eller tiden det tar tid att RAW skriva till SD-kortet. VIsst - det går inte lika fort som med min Nikon, men glädjen att foto med X100 vägs upp av det.
Det jag fortfarande tycker är knepigt är att lära mig var närgränsen går.
Undrar om någon känner till var jag kan få tag på en svensk bruksanvisning till denna trevliga kamera? Fuji X100.
Berra3
Jag upplever inte något problem med vare sig autofokus eller tiden det tar tid att RAW skriva till SD-kortet. VIsst - det går inte lika fort som med min Nikon, men glädjen att foto med X100 vägs upp av det.
Det jag fortfarande tycker är knepigt är att lära mig var närgränsen går.
Och sannolikt vet väl alla det här redan, att det är olika närgränser på de olika sökarfunktionerna!
Nu finns det tydligen en vidvinkeladapter till X100: http://www.fujifilm.com/products/di...versionlens/x100wideconversionlens/index.html
Det kanske är någon som redan har skrivit/frågat om det...men hur är autofokusen på X100:n? Har läst lite om den och vad jag förstår är autofokusen inte den snabbaste. Är det något som någon som använt kameran har tänkt på eller störts av?
En fråga till. Jag har även läst att kameran ska vara långsam med att skriva Raw-filer till SD-kortet. Är det något som stör upplevelsen av kameran eller bara något som petiga recensenter har lagt märke till när de jämfört kameran med typ Canon 5D MK III?
Tack på förhand för svar!
Alla bilder i det här albumet är behandlade (och skärpta) i Lightroom: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/sets/72157626908768090/
Jag har inte märkt av några problem med filerna från den kameran, och den har ju inget konstigt färgfilter som kan ställa till det (som X-10 eller X-Pro1).
Tryck på DISP i fotoläget.Nu har jag fått hem min x100, men den knepiga sidan av kameran visar sig omedelbart. Installerade omedelbart 1.30 (fr 1.21 som den levererades med). Och nu undrar jag om jag måste skicka tillbaka den, eller om det är firmware-buggar som kan lösa sig.
Blixtinställningen: När jag trycker till höger på fyrvägaren så får jag upp blixtalternativen 'alltid blixt', 'aldrig blixt' och långsam synk. Men den viktigaste inställningen - auto - finns inte som alternativ.
AE-L/AF-L knappen: Jag har satt den på att bara gälla AF-L, men det spelar ingen roll. Det blinkar grönt i fokuspunkten, men det är helt klart att ingenting egentligen händer, och inget fokus ställs in.
Inställningar för sökarna: Jag har följt manualen till punkt och pricka, men det spars inte ned några custom-inställningar i vare sig OVF eller EVF. Jag får bara minimiinställningarna i bägge. Konstigt nog verkar det i manualen som om inställningarna på LCD:n och EVF:en ska vara gemensamma, men i denna kamera är det i stället OVF/EVF som får samma inställningar. Jag kan t.ex. inte få in något histogram i någon av dem, trots att jag kryssar i den rutan och spar.
Så till en mekanisk groda som jag inte vet vad jag ska göra med. Jag betalade över 800 för motljusskyddet men det går inte att montera på. Att först skruva loss en en milllimeter bred såphal aluminiumring som sitter som berg låter sig inte göras. Det finns inte en chans att skruva bort den utan att skada godset, så mycket våld lär krävas. Några tips?