Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji Velvia 50, 100 & 100F

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Har mest plåtat med Reala men ska ner till Toscana i sommar och tänkte även prova på lite dia.

Som jag vet så kommer Velvia 50 att ersättas med Velvia 100 och jag undrar om den har lite andra egenskaper med färger, kontrast & korn. Har hitils endast testat 1 rulle Velia 50 och är mycket nöjd med resultatet. Filmen var även mycket lätt att scanna. Hur är Velvia 100F?

// Fredrik
 
Velvia 100 har redan kommit. Den har liknande egenskaper som Velvia 50, dvs hög färgmättnad och kontrast. 100f har aningen mindre färgmättnad och kontrast och drar kanske lite mer åt det blå hållet också. Men skärpan och kornet är kanon i 100F men det är det ju å andra sidan i 50 och 100 också.
 
mange78 skrev:
Velvia 100 har redan kommit. Den har liknande egenskaper som Velvia 50, dvs hög färgmättnad och kontrast. 100f har aningen mindre färgmättnad och kontrast och drar kanske lite mer åt det blå hållet också. Men skärpan och kornet är kanon i 100F men det är det ju å andra sidan i 50 och 100 också.

Tänk att få det bekräftat. Jag läste något om 100:an för länge sen, men det har varit svårt (omöjligt) att hitta den. Ingen fotoaffär jag frågat har haft någon aning om att det finns både 100 och 100F. Hur kan det komma sig? Finns inte alla tre i småbildsformat?
 
Vad jag förstod när 100 kom skulle den ersätta både 50 och 100F.

Jag har köpt 100 på scandinavianphoto i Mölndal.

/Andreas
 
Hittade också Velvia 100. Och i butiken sade de att den skulle ersätta, eller hur var det nu, i alla fall att den är nya än 100F. Köpte en rulle. Inte testat ännu. 100F boxen är dock mkt modernare/ser nyare ut än 100:an, förbryllande ...

Finns nog åtm på http://www.technikdirekt.de
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.