Annons

Fuji Superia/Press/X-TRA/MULTI

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Kärt barn har många namn, men visst verkar det som om Fuji gör allt för att förvilla internet-generationen?

I Sverige marknadsförs Supera 100, Supera 200 och Superia 400 i styckeförpackningar, riktade till konsumenterna.

De 800 och 1600-ISO filmer marknadsförs har namnet Press 800 och Press 1600 påtryckta, och säljs i 20-pack (Pro-pack). Många hävdar att de är samma som Superia 800 och Superia 1600.

I England marknadsförs inte Superia 400, men däremot Superia MULTI 400, samt Superia X-TRA 800 och Superia 1600. DESSUTOM marknadsförs någonting de kallar Fujicolor Press i 100-1600 ISO, som 20-pack (pro-pack).

I USA marknadsförs både Superia 100, och 200, Superia X-TRA 400 och Superia X-TRA 800, samt Superia 1600. Dessutom även Superia 100 och Superia 200 i ProPack, och Press X-TRA 400 i pro-pack och Press 800 samt Press 1600 i pro-pack. SAMT Superia X-Tra 400 Evidence Pack - ett pro-pack bestående av 20 st 24-bildersrullar.

Och går man in på Fujis japanska sida, så lyckas jag förstå att Press 100, 200 och 1600 inte marknadsförs, men 400 och 800, fast under namnet Pro 400 och Pro 800. Den normala Supera-serien verkar dock finnas, men med annan design.

Okej, låt oss ignorera MULTI- och X-TRA-beckeckningarna, samt Evidence Pack.

Vi får en serie Superia 100-1600 som riktas mot konsumenter och en serie Press 100-1600 som säljs i Pro-pack. Eventuellt exakt samma filmer, fast olika förpackningar. I sådana fall har väl svenska Fuji helt enkelt struntat i att ta hem 20-pack av 100, 200 och 400, samt enkelpack av 800 och 1600.

Men; tittar man i www.adoramaphoto.com 's prislista, så är Press 800 billigare ($2,95) än Superia 800 ($3,29), och båda finns att få i både singel- och 20-pack ($59 resp $65)!)! Om de är samma filmer, varför olika pris och oilka namn???

Huh? Förvirringen är total...

/Fredrik

Såvitt jag vet marknadsförs Superia 400 som Superia Xtra 400 till konsumenter i Sverige.

Vad jag har förstått är att de filmer som säljs i 20-pack kallas Superia Press och det gäller nog iag hela vägen från 400 till 1600.

Det går (eller gick i somras på Sergel Foto) att köpa Superia 1600 separat och den heter inte Press då.

Det enklaste för den som vill vara säker är väl att skaffa två rullar, framkalla och kolla emulsionsnumret vid perforeringen på filmen.

hej va de går!
tjoho

fruktansvärt krångligt det där. det knappt man hänger med i krokarna. tur att man bara är nybörjare

Ok, jag uttryckte mig nog inte helt klart. Såvitt jag har förstått så är all Superia som säljs idag samma Superia utom då Superia Reala 100 som inte är att förväxla med Superia 100.
Enda reservationen är väl om man skulle hitta någon gammal film som inte har Fujis fjärde färgskikt.
Jag har uppfattat att Fuji ändrar emulsionerna i Superia-serien ganska ofta och då har filmen en annan kod vid perforeringen.
Ungefär som när Provia 100 (RDP II) blev Provia 100F (RDP III) fast med Superias emulsionsbeteckningar.

Om det sen står XTRA, Press eller något annat klitschigt på kartongen har förmodligen ingen betydelse (rätta mig någon om jag har fel).

Möjligen kan Pressfilmerna ha kortare bäst före datum vilket kan garantera bättre och mer koncistent resultat. Möjligen distribueras dessa ut snabbare till detaljhandeln för att kunna levereras så fäsk som möjligt.

Konsumentförpackade filmer kan då vara filmer som är äldre.

Däremot tror jag inte på uppgiften att konsumentfilmer är ompackade press filmer. Detta eftersom distributionskostnaden är betydande iförhållande till filmkostnaden. Det finns troligen ingen ekonomi i ompackning.

Det är väldigt mycket möjligen, kanske, skulle kunna vara och andra osäkerheter.

Tänk om Fuji skulle chocka oss och helt enkelt publicera en liten sammanställning över vad som egentligen är vad? Kanske rent av en artikel om hur filmproduktion går till?

/Fredrik

Ja tänk om om vore...

Anders: Jag vet inte om det var min kommentar du syftade på men jag menade naturligtvis inte att de ompacketerade pressfilmerna utan att det helt enkelt är samma emulsion som förpackas olika. Tänk på att det är skillnad på förpackningarna i t.ex. Tyskland och Sverige.

Nej Eric det var inte ditt inlägg som jag tänkte på utan en liknande tråd i ett annat forum. Det var någon som citerade en fotohandlare som hade påstått att det ompacketerades.

Jag håller med att en artikel om filmproduktion skulle vara intressant. Finns det intresse från Fotosidan så skulle jag kunna kolla upp möjligheten nästa vecka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar