ANNONS
Annons

Fuji s2 pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Har frågat lite i en annan av mina trådar om denna kamera, men vill ha lite mer kött på benen innan jag köper.
Hur är denna kamera?
Brus egenskaper? har sätt rätt skapligt ressultat, men då med brusreducerings program i datorn, går det att välja bort?
Hur är af på kameran?
vet att den "bara" har 2 bilder i sekunden, men det överlever jag, tar inte så ofta serier ändå.
och framför allt hur är den som första dslr?
 
Hej Jimmie,

Som jag nämnde i den andra tråden så tycker jag att den är en trevlig kamera, ligger bra i handen och är lättnavigerad och lämnar en bildkvalitet som står sig mycket bra än idag. Brusegenskaperna tycker jag är bra upp till iso 800. Iso 1600 har jag bara testat som hastigast. Det är sällan som jag själv använder mer än iso 400. Huset bygger på Nikons F80 så autofokusen är väl inte den snabbaste men funkar bra för det mesta, den är varken bättre eller sämre än D100 på den punkten. S2:an är min första dslr och jag känner inget större behov av att uppgradera ännu, men det är ju klar det beror ju på lite hur man fotar också. Vissa har ju större behov av snabbare serietagning m.m. och då bör man kanske se sig om efter något annat.

mvh
Mattias
 
Jo visst varierar det i listan men lägg märke till att det är endast en som anget slutarfel och den har gått 25000 exponeringar.

Antagligen kan du söka lite på webben om Nikon F80/N80 eftersom den är byggd på den.
 
Hej Jimmy.
Kort sammanfattning från min horisont:
S2 är en mycket trevlig (lätt) kamera med varm fin återgivning o lättnavigerade menyer. Ger bra bilder. Har råkat ut för "the white death" en gång och bytt till ny CCD för en mycket rimlig peng. (MYCKET bra, snabb o trevlig serviceverkstad.) Också haft proplem med glapp. Kameran sjunger dock på sista versen efter senaste servicen. Med dagens förhållande mellan pris och livslängd på beg DSLR så är jag mycket tveksam till köp av dylika, iaf i de lägre prisklasserna. Jag rekommenderar dig ett nyköp av annan modell om du inte få den "jättebilligt".
Vänligen Garbis H. Sarafian, Aneby
 
Vilka av nikons objektiv kan jag använda på en s2? kan man använda de äldra manuella, eller är det bara af som gäller?
 
Har efter drygt 30000 exp nu pensionerat min S2, den har gått som en klocka trots ofta omilda miljöer. På äldre dar har den vid kallare väder börjat dra mot blått, men bara den fått vara innanför jackan så har den levererat. Upp till 800 är kornet OK, därefter kan du kanske pilla med NeatImage eller Ninja? Nikons MF gluggar funkar kalas, ljusmätning får du göra med lös mätare eller via histogram. Min har åkt med som 2:a backup och lär nog göra så ännu en tid. Glapp eller krångel av annat slag har jag inte sett skymten av! Du kan säkert hitta en S2 för små pengar och då är det ingen dum första kamera.

Lycka till!
 
Har köpt en för 6000:- tillsammans med sigma 24-70/f2,8, väntar bara på att få hem den, förhoppningsvis imorgon eller på fredag.:)
 
nu har jag fått min kamera i alla fall, men jag har ett problem, det kommer upp felmeddelande med minneskortet jag har. det står "! card not initialized" Vad ska jag göra? Det är ett compactflash 512mb.
 
Ladda ner handboken med alla svar från:
home.fujifilm.com/products/digital/digitalcamera/fxs2pro/pdf/s2pro_manual.pdf
 
Jimpawa skrev:
nu har jag fått min kamera i alla fall, men jag har ett problem, det kommer upp felmeddelande med minneskortet jag har. det står "! card not initialized" Vad ska jag göra? Det är ett compactflash 512mb.

Har du försökt formatera kortet i kameran?
 
Jo manualen har jag, och hur man formaterar kortet i kameran hittar jag inte.

I manualen hittar jag inget om vad jag kan göra för att få det att fungera.

Tyvärr fick jag ingen usb-kabel med till kameran, vilket va lite störande.
 
card not initialized

Jag har en annan Fujikamera, Fuji F10, men samma meddelande. Det kommer upp om jag laddar in bilder i datorn och sen drar ur kontakterna utan att först "mata ut" symbolen för kameraladdningen på datorskärmen.
Blev ju rädd första gången, men det ordar sig genom att koppla upp grejorna igen och sen koppla isär i rätt ordning. Nu har ju du inte den dator som användes sist, men problemet kanske går att lösa så här iallafall.
 
det löste sig när jag formaterat det i kameran, nu måste jag bara få tag i en minneskortläsare så jag får över bilderna också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.