Jag har "bara" 45/2,8 och 63/2,8 men har insett att det här med att köra småbildsobjektiv med adapter är rätt värdelöst. Det finns vissa gluggar som man med lite god vilja kan använda på 33x44 mm, men är det ljusstarka objektiv så måste de i princip alltid bländas ner till mer än f/2,8 ändå. Och vad är då vitsen?
Trots att jag haft allehanda superfina Leica- och Zeiss-objektiv för småbild så är det fortfarande inget av dem som når upp ens till det "enkla" 63/2,8. Om vi pratar teknisk perfektion alltså. Det finns ju andra saker man kan vilja ha.
Jag skulle i alla fall rekommendera att införskaffa åtminstone ett GF-objektiv om man köper en GFX. Det vore synd att missa det och harva vidare med de alldeles för begränsande småbildsobjektiven även om några kan funka hyfsat. Det blir inte samma grej.
Åt andra hållet har jag bara provat P67-objektiv och de är inget vidare heller, men då för att bildcirkeln snarare är för stor och objektiven därmed inte tillräckligt skarpa. 645-gluggar tror jag kan bli bra däremot.