Makten
Aktiv medlem
Har du testat med något Sigma Art-objektiv? Det jag sett på nätet så tycker jag det ser rätt bra ut, men förhoppningsvis så får jag min 50s i veckan så får återkomma när jag testat med mina Sigma-objektiv (85, 50, 35, 20) och Canon-objektiv (135/2 och 16-35/4 IS)
Men i slutändan vill jag självklart ha GF-objektiv, men lite svårt att bestämma om jag ska gå på 45/2,8 eller 32-64/4. Fotar egentligen bara med fasta till mina Canon-kameror men zoomen ser riktigt trevlig ut.
Nej, men jag håller med om att de ser ovanligt lovande ut. Särskilt 50:an, som dessutom för egen del skulle vara den mest användbara brännvidden. Jag tror dock att det kommer se för taskigt ut mot kanter och hörn vid f/1,4. Vinjettering är inte allt och fotar man inte rena närbilder så blir det ofta plågsamt påtagligt att bildcirkeln är för liten även om objektiven inte ger mörka hörn.
Köpte idiotiskt nog ett Voigtländer 58/1,4 efter att ha läst om hur förträffligt det är på GFX. Det visade sig vara helt fel. Oanvändbart förrän vid f/4 i min mening.
Jag köpte 50R tillsammans med 45/2,8 men sen jag köpt 63/2,8 begagnat så använder jag hellre det. Det är lite mindre och lättare, och av nån anledning så passar bildvinkeln bättre till mitt sätt att fotografera med den här kameran. 45:an är dock hysteriskt bra rent optiskt; något bättre än 63:an.
Zoomen verkar inte fullt lika bra men fortfarande bättre än i princip alla zoomar för småbild. Så det beror lite på vad du vill prioritera